InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Marketing Boedapest richt zich op doelgroepen

Marketing Boedapest richt zich op doelgroepen

Marketing Boedapest richt zich op doelgroepen Vliegtuigmaatschappij Malèv en het Budapest Tourist-Office hebben de handen ineengeslagen. Onder de noemer ‘winterinvitation’ ontwikkelden ze een aantrekkelijk programma voor verschillende doelgroepen. Medeparticipanten zijn 58 hotels en diverse andere spelers op de toeristenmarkt. De Hongaarse overheid ziet het toerisme als een van de sectoren met de grootste groeipotentie. Om het toerisme te bevorderen kent Hongarije voor de periode 2007 – 2013 twee programma’s.
  • Het Tourism Strategy Plan: dit versterkt het toerisme als branche en legt daarbij de nadruk op: congrestoerisme, gezondheids-en cultuurtoerisme, sport-en ontspanning.
  • Het National Development Plan: dit reserveerde een bedrag van 5 miljard voor o.a. projecten rond het Balatonmeer, in West-Hongarije met zijn poesta en lat but not least voor Boedapest.

Vooral de stad Boedapest gooit hoge ogen. Met haar monumenten daterende uit de Romeinse (tot 4e eeuw na Christus), Ottomaanse (1543-1696) en Habsburgse tijd (einde 17e eeuw – 1918) staat ze sinds 1987 op Unesco’s lijst van het Werelderfgoed.

Hungarian Tourist Board

In de winter bloeit in Boedapest vooral het theaterleven. Men gaat er naar de opera, naar concerten maar ook naar de vele adventmarkten in de decembermaand. Samen met de vele monumenten, exposities en andere bezienswaardigheden kom je in Boedapest tijd tekort. ‘Maar toeristen brengen ons vooral een bliksembezoek’, zegt Miklos Walko, adviseur algemeen directeur bij de Hungarian Tourist Board. ‘Doorgaans blijven ze slechts twee nachten in onze mooie stad,’ zegt hij teleurgesteld.

Malèv

Om het toerisme te bevorderen sloeg de Hungarian Tourist Board de handen ineen met vliegmaatschappij Malèv. Hoewel deze vliegmaatschappij in 2010 de prijs won als de beste vliegmaatschappij van Oost-Europa, daalden de inkomsten. Het in 2012 beoogde break-even point lijkt daardoor niet haalbaar.

Winter Invitation

Malèv speelt binnen de Winter Invitation de sleutelrol. Door het aanbieden van goedkope vluchten hoopt ze meer toeristen aan te trekken. Voor ca 98 euro biedt zij een retour tussen Boedapest en elke stad in Europa. Wijn, mineraalwater, limonade en een broodje met kaas of vlees zijn in de prijs inbegrepen. Passagiers die regelmatig met Malèv vliegen genieten als lid van de Malèv Duna Club extra voordelen. Zoals wereldwijd toegang tot comfortabele vertreklounges.

Gratis nacht

Een belangrijke partner is ook de Hotel Associatie van Hongarije. Binnen haar keten nemen 58 hotels deel aan de Winter Invitation. Bij hen krijgt de toerist bij het boeken van twee of drie nachten een gratis nacht erbij. Daarbij heeft hij de keuze uit diverse comfort-en prijsklassen. ‘Dat alles maakt het aantrekkelijk om drie of vier nachten in Boedapest te blijven,’ aldus Walko. Van de vijf andere partners biedt Budapest Baths and Hot Springs Co vrij entree tot een van de drie historische badhuizen. Het enige nadeel is, dat de baden zich veelal in de ijskoude buitenlucht bevinden. Legenda Sightseeing Cruises geeft 30% korting op een Donaucruise en firma Giraffe een sightseeingtour op een dubbeldekker met onderweg diverse stops. Ook Budget Rent-a- Car doet mee. Zelfs de Budapestkaart a 6300 ft (ca 25 euro) is inbegrepen. Deze geeft gedurende 48 uur vrij toegang op bus, tram, metro. Leuk meegenomen zijn de diverse kortingsbonnen.

Doelgroepen

Door zich te focussen op verschillende thema’s hoopt de Winter Invitation verschillende doelgroepen te bereiken. ‘Voor wie niets te dol is bieden we, bijvoorbeeld, een rondrit met een bus die kan rijden en varen, een Hongaarse kookcursus en iets drinken in een lokale pub,’ zegt Walko.

Avonturiers kunnen kiezen voor een vlucht met een helikopter, een rit op de kinderspoorweg en een avond in een Engels-sprekend theater of sushi-eten. Om zich te ontspannen kan men zich, bijvoorbeeld, onderdompelen in het water van een van de historische badhuizen. Romantici kunnen samen genieten in de opera, het slot van keizerin Sissy of een wijnkelder, om maar iets te noemen.

Wil men liever iets nieuws ontdekken dan kan men kiezen voor een rondrit met een dubbeldekker met diverse stops. ‘Zo is er voor elk wat wils’, aldus Walko.
© 2010 - 2019 Vikla, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen met Malev Hungarian AirlinesGoedkoop vliegen met Malev Hungarian AirlinesWie gaat vliegen doet er goed aan eerst wat informatie te verzamelen over de betreffende luchtvaartmatschappij. Hier wat…
Last minute naar BoedapestHaar fraaie gebouwen prijken op Unesco’s wereld-erfgoedlijst. Hollywoodsterren maken Boedapest trendy. In december is de…
Met weinig budget toch op vakantieMet weinig budget toch op vakantieBen jij de koude dagen en het slechte weer ook zo zat? Maar heb je niet veel geld beschikbaar voor een vakantie. Geen no…
Tips voor een weekendje wegWie wil er nou niet eventjes tussenuit. Gewoon even gezellig met z'n tweeën. Romantisch weg of juist iets actiefs doen.…
Lastminute vakanties en vliegtickets: wat, hoe en waar?Lastminute vakanties en vliegtickets: wat, hoe en waar?"Lastminute" of "last minute" is een begrip in de reiswereld. In dit artikel wordt uitgelegd wat lastminute vakanties en…
Bronnen en referenties
  • Interview met Miklos Walko en presenetatie winter-invitation in Boedapest

Reageer op het artikel "Marketing Boedapest richt zich op doelgroepen"

Infoteur: Vikla
Gepubliceerd: 20-12-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!