Hoe verkoop je het beste via internet?

Verkopen via het internet is zo gemakkelijk nog niet. Iemand overhalen om via het internet iets te kopen gaat anders dan dat dit face-to-face gebeurt in een normale winkel. De tips en trucs om via internet goed te verkopen.

Alleen een website op het internet is niet genoeg voor online verkopen

Veel bedrijven denken dat ze er zijn met een website op het internet. Dat is echter een fabeltje. In de eigen omgeving is het misschien altijd goed geweest om bij dat ene bedrijf te kopen, maar klanten die elders in het land of elders op de wereld wonen, zijn daarmee niet bekend. Overigens is wel te meten of de bekendheid van een bedrijf zo groot is dat veel klanten zich tot hun wenden op het internet.

Hoe zorg je ervoor dat de consument iets koopt via het internet?

Er zijn een aantal regels voor het verkopen via het internet. Dit zijn onder andere:
Een bedrijf moet zichtbaar zijn en de kooplust opwekken. Dit betekent dus dat bedrijven of particulieren die mogelijk geïnteresseerd zijn wel in aanraking moeten kunnen komen met de aanbieder. Een bedrijf in zware machines die in China veel worden gekocht, moet er voor zorgen dat de firma via een Chinese zoekmachine te vinden is. En dan moet er vervolgens een Chinese site aan hangen die goed in elkaar zit, want wie z’n doelgroep wil bereiken moet daar moeite voor doen.

Uitvinden wat een bezoeker op je website wil

Wie wil verkopen per internet, zal moeten weten wat een bezoeker van de eigen website eigenlijk wil. Is dat wel kopen? Of is dat vooral informatie vergaren? Belangrijk is vervolgens om de bezoeker er toe over te halen om de contactgegevens achter te laten zodat er in ieder geval een link is. Dat kan door het aanbieden van een nieuwsbrief, maar ook door het doen van een leuke aanbieding. In zo’n nieuwsbrief kunnen bovendien producten worden aangeprezen die de klant wellicht nog niet kent. De aanbieder weet dan vervolgens wat de klant wil.

Sociale media inzetten voor verkopen via internet

Ook sociale media als Twitter, Facebook of Hyves kunnen helpen om verkopen te stimuleren. Het hangt vooral van de doelgroep af en wat er wordt aangeboden of deze media ook geschikt zijn voor het aanprijzen van artikelen. Zo zijn uitzendbureaus heel geschikt om sociale media te gebruiken. Op Hyves dartelen honderdduizenden jongeren rond die een vakantiebaan zoeken, Facebook kan beter ingezet worden voor hoogopgeleiden. Op Linkedin laten deelnemers hun profiel achter, dus ook dat is een heel goed middel om in te zetten voor bijvoorbeeld de uitzendbranche of detacheringsbedrijven.

Informatie verstrekken met prijzen er aan vast via de website

Sommige bedrijven hanteren uiteenlopende prijzen. Bijvoorbeeld omdat het gaat om afvalverwerking en dat in verschillende soorten en maten te krijgen is. Wie zo’n bedrijf heeft kan de website het best aanpassen door de klant met een aantal stappen door alle mogelijkheden te leiden en hem vervolgens een prijs te geven.

Bedrijf goed vindbaar maken op google

Een eerste voorwaarde om als bedrijf handel te kunnen drijven via het internet is toch wel door goed vindbaar te zijn via google. Daarvoor zijn hele handboeken geschreven en veel van die regels moeten gehanteerd worden. Overigens zijn er bedrijven die daar heel goed in zijn. Ook moet iemand die een woord fout typt toch gewoon uitkomen bij dat ene bedrijf. Ook daarvoor zijn voldoende foefjes. De bezoeker op het internet krijgt dan ook de melding: Bedoelt u soms?

Website bezoeker niet afleiden

Als laatste regel geldt ook dat een bezoeker van een webwinkel of website die wat wil kopen niet te veel moet worden afgeleid van allerlei informatie. De gang naar de aankoop en de betaling moeten zo helder en snel mogelijk verlopen. Overigens moet er ook niet te weinig informatie worden gegeven, want de kans is natuurlijk groot dat er naast die ene aankoop nog een andere aankoop mogelijk is. Die mogelijkheid moet dus wel open blijven.

Klachten afhandelen websiteverkopen

Het is funest voor een bedrijf als er op de website of op sociale media klachten worden geuit. Die moeten eigenlijk zo snel mogelijk worden opgelost en discussies voeren via het internet is al helemaal uit den boze. Via mail worden vaak hele nare dingen gezegd en dat is niet bevorderlijk voor de verhoudingen. Klachten dus gewoon per telefoon afhandelen is veel beter.
© 2010 - 2024 Singalees, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Succesvol een webwinkel beginnenEen webwinkel beginnen is zeer eenvoudig en hoeft niet veel geld te kosten, maar er moet meer gebeuren om ook daadwerkel…
Wat deelt u op internet?Wat deelt u op internet?Tegenwoordig is social media niet meer weg te denken uit ons bestaan. Hyves, Twitter en Facebook zijn zogenoemde 'must h…
Voorbeeld destep analyse, detailhandelVoorbeeld destep analyse, detailhandelDestep analyse van de detailhandel. Destep staat voor demografische, economische, sociale, technologische, ecologische e…
De beste tips voor een webshopDe beste tips voor een webshopMet een webshop kunt u relatief eenvoudig geld verdienen op het internet. Het probleem is dat u klanten moet trekken en…

Independent promotor (plugger)Artiesten zijn afhankelijk van promotie. Zonder promotie krijgen zij geen bekendheid, zonder bekendheid geen fans, en zo…
Telefonische verkoop is effectiefTelefonische verkoop is effectiefDe laatste jaren wordt de consument steeds beter beschermd tegen de telefoonterreur van telemarketingbedrijven. Toch bli…
Singalees (1.216 artikelen)
Laatste update: 02-11-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.