Telefonische verkoop is effectief

Telefonische verkoop is effectief De laatste jaren wordt de consument steeds beter beschermd tegen de telefoonterreur van telemarketingbedrijven. Toch blijven deze bedrijven ermee doorgaan. Dit doen zij niet voor niets, want het loont nog steeds. Iedereen kent het wel, wilt u net gaan zitten voor uw favoriete programma, gaat de telefoon. De telemarketingbedrijven kunt u eenvoudig herkennen door afgeschermde telefoonnummers, maar u neemt toch maar op. U krijgt van de callcenter medewerk(st)er vervolgens een “aanbieding” die u niet kunt weigeren. Indien u dat wel doet, vragen ze u subtiel naar de reden van afwijzing. U krijgt een vraag zoals: “Wilt u geen lagere maandelijkse lasten?”.

In het verleden was de verkoopmethode harder, maar ze kunnen nog steeds de druk opvoeren om u anders te doen besluiten. Toch blijkt dat ze met deze werkwijze succes hebben, want telefonische verkoop blijft doorgaan.

Telefonische verkoop?

Telefonische verkoop heeft veel voordelen ten opzichte van andere vormen van verkoop. Marketeers zijn altijd op zoek naar de meest effectieve manier om zoveel mogelijk te verkopen tegen zo laag mogelijke kosten. Telemarketingbedrijven hebben er baat bij om zoveel mogelijk mensen te bereiken waarbij de kans groot is dat ze interesse hebben voor het door hun aangeboden product. Indien u een enquête invult waarbij u aangeeft dat u belangstelling hebt voor besparingen op de kosten van energie, kunt u binnen een paar dagen een telefoontje verwachten. De telemarketingbedrijven zijn ook blij met de bel mij niet register. Op deze manier steken zij geen tijd en energie in mensen die hoogst waarschijnlijk toch niets gaan afnemen.

Waarom kiezen voor telefonische verkoop?

Het is een goedkope vorm van verkoop. Andere vormen, zoals het versturen van een mailing, is kostbaar en minder effectief. Met telefonische verkoop kan de doelgroep rechtstreeks benaderd worden. Ze kunnen hiervoor goedkope arbeidskrachten inhuren en maken de inkomsten deels afhankelijk van de verkopen. Het enige wat ze nodig hebben is een telefoon en een belscript.

Malafide bedrijven

Er zijn helaas ook telemarketingbedrijven die proberen te verkopen op een oneerlijke manier. Ze vertellen bijvoorbeeld niet het hele verhaal en zadelen de consument bijvoorbeeld op met een abonnement waarvoor ze meer voor moeten betalen dan afgesproken. Hierop is het bedrijf aan te spreken, maar het kan ook veroorzaakt zijn door een individuele medewerk(st)er. Zij hebben namelijk een financieel belang om zoveel mogelijk te verkopen, meer verkopen is meer verdienen. Hier kan het bedrijf zich echter niet achter verschuilen, zij zijn verantwoordelijk.

Welke producten en diensten bieden zij aan?

Tegenwoordig ligt de nadruk op energie en telefonie. In het verleden waren het voornamelijk hypotheken en verzekeringsproducten, maar dat gebeurt steeds minder. Over het algemeen gaat het om maandelijks terugkomende abonnementen of verplichtingen. De loterijen worden ook steeds actiever in het werven van nieuwe leden via de telefoon.

Hoe komen de bedrijven aan mijn gegevens?

Tenzij u een geheim telefoonnummer hebt, kunnen ze eenvoudig beschikken over uw gegevens. Toch is dit vaak niet de werkwijze die ze hanteren. Ze bellen liever met hun eigen doelgroep om hun scoringskans te vergroten. Deze gegevens kunnen ze kopen van bedrijven die er bijvoorbeeld over beschikken door het afnemen van enquêtes. Dit is een zeer effectieve manier, want ze kunnen inspelen om de antwoorden die u op bepaalde vragen hebt gegeven.
© 2010 - 2024 Esmee, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Telefonische acquisitieTelefonische acquisitieSteeds vaker wordt telefonische acquisitie toegepast. Maar hoe voer je nu een goed verkoop gesprek. Lees hier alles over…
Telefonische verkoop van aandelenTelefonische verkoop van aandelenBen je telefonisch benaderd om aandelen te kopen of te investeren in een bedrijf? Wees dan altijd op je hoede. In Nederl…
Bel me niet met ongevraagde verkoopgesprekkenBel me niet met ongevraagde verkoopgesprekkenTelemarketing heeft natuurlijk een functie en het doel van dit artikel is niet om telemarketing als zodanig te verwerpen…
Werkt het Bel-me-niet Register?Sinds 1 oktober 2009 bestaat het Bel-me-niet Register en al veel mensen hebben van deze nieuwe service gebruik gemaakt.…

Hoe verkoop je het beste via internet?Verkopen via het internet is zo gemakkelijk nog niet. Iemand overhalen om via het internet iets te kopen gaat anders dan…
Trends ontdekken: een noodzaak voor de succesvolle zakenmanBent u ondernemer, zakenman, manager, verkoper… dan wilt u graag op de hoogte gehouden worden van de nieuwste trends. Ze…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mzacha, Rgbstock
Esmee (672 artikelen)
Gepubliceerd: 17-08-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.