InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > Succesvol een webwinkel beginnen

Succesvol een webwinkel beginnen

Een webwinkel beginnen is zeer eenvoudig en hoeft niet veel geld te kosten, maar er moet meer gebeuren om ook daadwerkelijk vindbaar te zijn op het internet. U kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat een website voor. Hetzelfde geldt ook voor webwinkels, u kunt geen product aanbieden dat nog niet door een ander webwinkel wordt aangeboden. Een succesvolle webwinkel moet zich onderscheiden van de rest, en moet vooral goed vindbaar zijn op het internet. U hoeft geen uniek product aan te bieden om toch succesvol te zijn.

Webwinkel, of Ebay en Marktplaats

Voordat u gaat beginnen met een webwinkel, moet u wel weten, wat wel en wat niet goed verkoopt. Hier kunt u ervaring mee op doen op veilingsites als Ebay en Marktplaats. Op deze veilingsites kunt u ervaren hoe het product in de markt ligt en waar u op moet letten. U kunt ook ondervinden hoe de consumenten de producten ervaren. Indien het product nauwelijks te verkopen is via deze websites, moet u zich toch afvragen of u zich niet ergens anders op moet gaan richten.

Webwinkel moet duidelijk en overzichtelijk zijn

U hoeft niet de meest geavanceerde webwinkel te zijn om producten te kunnen verkopen. De website moet wel duidelijk en overzichtelijk zijn. De website moet de klant wel voldoende vertrouwen geven. Een onverzorgde site zal niet het vertrouwen scheppen, hetgeen noodzakelijk is om producten te kunnen verkopen.

De belangen van de klant behartigen

Uw reputatie kan snel aftakelen bij een slechte service of bij het leveren van kwalitatief slechte producten. Het gevaar van internet is dat ontevreden klanten uw reputatie af kunnen breken. Eén negatief bericht op een forum, kan een webwinkel al veel klanten kosten. Voordat consumenten producten gaan kopen via een webwinkel kunnen ze eenvoudig via Google referenties opvragen. Door te zoeken op de naam van de webwinkel, kan de klant veel informatie achterhalen. Wees ook duidelijk over de kosten die nog in rekening worden gebracht bij een bestelling, zoals verzendkosten.

Het kopen laagdrempelig maken

Het moet voor bezoekers op de website eenvoudig zijn om een product aan te schaffen. Voordat een bestelling is afgerond, moet de klant niet teveel obstakels moeten overbruggen. U kunt niet van uw klanten verwachten dat ze lang gaan zoeken naar informatie die ze in willen winnen.

Online marketing

Met een webwinkel hoeft u niet te gaan adverteren in andere media dan internet. Door online marketing komen geïnteresseerden gelijk op uw website terecht als ze bijvoorbeeld op een advertentie van u klikken. U kunt uw website vindbaar maken door op zoekwoorden hoog in Google terecht te komen, of u gaat betalen voor de marketing. Op belangrijke zoekwoorden moet u in ieder geval bij de eerste tien zoekresultaten terecht komen. Voor de zaken zal het nog beter zijn dat u bij de eerste vijf terecht komt. Uw concurrentie heeft echter dezelfde doelstelling. U hoeft niet te verwachten dat u door uw site slim in te laten richten in de top vijf van zoekresultaten terecht komt, op woorden als schoenen en kleding.

Door te adverteren, kunt u een goede positie afdwingen. Hiervoor kunt u bijvoorbeeld kiezen voor Google Adwords. Door te adverteren kunt u terecht komen in bijvoorbeeld een banner bij de zoekresultaten op Google. Hier maakt u uw webwinkel mee vindbaar. De kosten van het adverteren is sterk afhankelijk van het product waar u op wenst te adverteren. Biedt u producten aan waar slechts weinig aanbieders van zijn, dan kunnen de kosten beperkt blijven. Onderlinge concurrentie zal de kosten voor het adverteren opdrijven.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Succesvol een webwinkel beginnen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 28-10-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Schrijf mee!