Ontwerpen van een bedrijfslogo: de trends
Een logo geeft de identiteit weer van een bedrijf. Omdat net dit zo belangrijk is gaan bedrijven dan ook beroep doen op grafische ontwerpers om de juiste vorm, de perfecte kleuren en de nodige creativiteit naar boven te halen bij het ontwerp ervan. Elk bedrijf wil er zijn logo compleet anders doen uitzien zodat die opvalt. Maar ook in deze wereld van creativiteit kunnen we trends bespeuren. Welke trends kan men onderscheiden? Waar moet men op letten bij een ontwerp?
Nieuwste trends: algemeen
Bij het ontwerpen van een logo wil een grafisch ontwerper steeds zo creatief en vernieuwend mogelijk werken. Wanneer men echter alle nieuwe logo’s bij elkaar plaatst, kan men enige zaken steeds terug zien komen.
Meer woorden
In de nieuwe logo’s maakt men meer en meer gebruik van woorden. De reden hiervan is omdat het leven steeds sneller gaat en mensen dus geen tijd meer maken om na te denken over de betekenis die schuilgaat achter een logo. Indien je de slogan er bij plaatst of het logo mits een aantal woorden te gebruiken uitlegt, is alles heel wat duidelijker. Directheid staat dus centraal bij het gebruik van deze techniek. Zorg er dan ook voor dat de boodschap kort en krachtig is. Probeer eveneens de mensen aan te spreken door een persoonlijke toenadering in de boodschap te leggen bijv. X, uw bank! of X, waar jij koning bent!
Kleurgebruik
Bron: Samuel1983, Pixabay Meer kleur
De nieuwste trends zijn kleurrijk. Hoewel de economische crisis voor donkere tijden zorgt in heel wat bedrijven durft men toch kleur gebruiken om identiteit te geven aan hun bedrijf. Zelfs de ietwat conservatievere bedrijven passen deze trend toe. Het logo moet tenslotte uit het oog springen om zo de consument te bereiken.
Keuze van kleur is van belang
De keuze van de kleur doe je niet zomaar. De kleur moet overeenstemmen met waar je bedrijf voor staat. Ben je een jong en verfrissend bedrijf dan kies je voor een fris kleur zoals lichtgroen, fel roze,... Een klassiek bedrijf kiest eerder voor klassieke kleuren als blauw, oranje, rood of een combinatie van deze kleuren.
Nieuwste trends: specifieke technieken of soorten
Fotografie
De technologie in de wereld van de fotografie is de laatste jaren ontzettend snel veranderd en de mogelijkheden zijn oneindig. Dankzij deze vooruitgang kan men heel mooie resultaten bij de logo’s terugvinden. Het symbool smelt samen met de fotografie waarbij de foto vaak als achtergrond wordt gebruikt.
Bron: Piratepixels, Pixabay Gebruik maken van het verborgene
Wanneer je mensen kan boeien met een logo heb je eveneens bereikt wat een bedrijf wil nl. dat mensen het logo zien. Vaak kiest een ontwerper er dan ook voor om een verborgen element in een logo te stoppen. Wanneer mensen er naar staren en uiteindelijk het verborgene vinden, vergeten ze dit nooit. Hiermee is een andere doelstelling van een bedrijf bereikt nl. dat het niet vergeten wordt.
Bron: Tavomusik 95hotmailcom, Pixabay Stippen
Het gebruik van stippen in een logo is niet nieuw. Het logo van bijv. Thomas Reuter bestaat enkel uit gelijkvormige, oranje stippen. Toch behoren stippen tot de nieuwe trends omdat men er iets anders mee doet. Men kiest niet voor dezelfde kleur of dezelfde grootte. Elke stip straalt dus individualiteit uit. Ze staan wel samen en vormen een geheel maar zijn toch uniek. Dat is de boodschap die er achter schuilt wanneer bedrijven opteren voor een logo waarbij men stippen op die manier gaat gebruiken.
Texting
Texting is de term die men gebruikt wanneer men tekst en pictogrammen samenvoegt. Ook dit is niet echt nieuw alleen haalt men er meer uit dan voorheen. Men gaat de tekst niet enkel beperkt houden tot de naam maar noteert soms eveneens de locatie, het product, de hoofdactiviteit van het bedrijf of verwijzen naar een website. Het logo van Cheap airlines is daar een voorbeeld van.
Kanten kleedje
Een logo dat versierd wordt met een kanten boordje is één van de nieuwere dingen op logomarkt. De hardheid in het midden van het logo wordt verzacht door de kanten boord. Die fijnere vorm brengt tederheid in het ontwerp.
Paardenbloem
Ook de paardenbloem komt vaak voor in de logo’s van 2009. Men kan zich afvragen waarom net deze bloem wordt gebruikt. Het antwoord is behoorlijk evident. Een paardenbloem heeft heel wat zaadjes en bij een kleine windbries gaan die zaadjes hun eigen weg. Een bedrijf dat voor een logo kiest met een paardenbloem legt dus de nadruk op vrijheid.
Bron: Mizter X94, Pixabay Flip flop
In deze logo’s maakt men gebruik van weerspiegeling waarbij de woorden van boven naar onder of van onder naar boven hetzelfde zijn. Door dit te doen brengt men een kunstig gevoel naar boven en mensen worden erdoor geboeid. Of men nu twee letters spiegelt of het gehele woord, het effect blijft hetzelfde. Het zal opvallen.
Lees verder