InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Promotietechnieken die werken

Promotietechnieken die werken

Promotietechnieken die werken Men heeft een goed product, levert een schitterende service en men verwacht een grote omzet. Dat is de filosofie van nogal wat beginnende en ook wel geroutineerde ondernemers. Maar hoe goed het product of de service ook is het moet bij het grote publiek bekend raken. Pas dan kan men voor ogen houden waar men van droomt. Hoe promoot ik een product en bind ik klanten op een andere manier dan mijn concurrenten?

Voorwaarden voor men met promotie van start gaat

Voor men een product kan promoten moet er heel wat gebeuren. Vooral heel wat denkwerk.

Kwaliteit

Het is ontzettend belangrijk dat de kwaliteit van het product hoogstaand is. Wanneer men met mindere kwaliteit werkt, zal het product wel gepromoot kunnen worden maar zal het effect snel verdwijnen waardoor men steeds met nieuwe promotiestrategieën zal moeten werken om hetzelfde effect te bereiken. Bij het promoten van een kwaliteitsartikel zal het effect veel groter zijn omdat ondertussen de klassieke mond-op-mondreclame zijn werk zal doen waardoor het bekendheidseffect alleen nog verstevigd wordt.

Doelgroep bepalen

Bij het uitdenken van een product en vooral van een marketingstrategie is het belangrijk te weten welke doelgroep men wil bereiken. Zo kan men niet enkel het logo of de winkelinrichting hiernaar richten maar eveneens de manier waarop men het publiek wil benaderen. Bij het promoten van een luchtvaartmaatschappij zal men bijvoorbeeld niet moeten werken met foldertjes of kleine attenties maar eerder met kortingen en spaarsystemen waardoor men opnieuw kortingen of zelfs gratis vluchten kan bemachtigen. Bij een product zoals een fuif gaat men eerder werken met affiches, websites, gratis condooms of aanstekers waarop de datum, plaats en naam van de fuif staat. De doelgroep hier is jongeren en wil men hen bereiken dan moet men in de leef- en denkwereld treden van deze groep.

Service

Wanneer men een product op de markt brengt is het schitterend wanneer men dat verkocht krijgt maar de dienst na verkoop is even belangrijk. Bij een product zoals een wasmachine bijvoorbeeld is het zeer belangrijk dat de mensen een aanspreekpunt hebben wanneer er iets fout zou lopen. Heel wat bedrijven die een goede klantendienst hebben kunnen zo rekenen op trouwe klanten. Belangrijk voor een product wordt gepromoot is dus uitmaken welke service men kan beloven en effectief ook kan waarmaken. Het heeft geen zin om zaken te beloven tijdens het promoten van het product wanneer achteraf blijkt dat men zich niet aan de belofte kan houden. Klanten zullen zich bedrogen voelen en dus ook geen beroep meer doen op de service of het product.

Promotietechnieken die werken

Bij de promotie van een product is het belangrijk te weten wat er leeft in een maatschappij en hoe die denkt. Wat verwachten consumenten van een bedrijf of een product? Een maatschappij evolueert in het denken dus moet een bedrijf dat eveneens doen. Pas dan zullen promotietechnieken echt werken.

Eigenheid terugvinden in het product

Het is van groot belang dat klanten zich goed voelen bij het product en zich het product toe-eigenen omdat ze er zich mee kunnen identificeren. Het is dan ook belangrijk om dit aspect in je promotiestrategie te stoppen. Vraag naar de mening van de klant of de creativiteit van de klant en gebruik dit om uw product op de voorgrond te plaatsen. Vraag bijvoorbeeld naar een recept waarin het product gebruikt wordt, het bedenken van nieuwe smaken, misschien het uitwerken van een nieuw logo, recensies van hotels schrijven waardoor uw reisagentschap alleen maar informatiever wordt, Deze zaken plaatst men dan op de website van het bedrijf waardoor men een groot publiek bereikt die langer op de site zal surfen dan voorheen waardoor de reclame die links en rechts staat langer in het oog zal springen en de kans stijgt dat dit ook in het geheugen blijft hangen van de klant. Uiteraard zullen klanten hun tijd hier niet gauw aan spenderen wanneer er niets tegenover staat. Werk dus met een beloningssysteem waarbij alle klanten die hieraan meewerken beloond worden.

Korte spaaracties werken nog steeds

In tal van supermarkten of kranten kunnen mensen voor allerhande zaken sparen. Vooral kortlopende acties zorgen voor de nodige respons. Dit betekent dat deze strategie nog steeds aanslaat en een bedrijf moet hier dan ook gebruik van maken. Zo gaan luchtvaartmaatschappijen een stap verder en koppelen ze er niet enkel een korting aan vast maar ook extra services wanneer mensen kiezen voor een bepaald spaarsysteem. Een bedrijf zoals Jetairways maakt hiervan gebruik. Zo bieden ze hun klanten verschillende spaarsystemen aan waarbij ze als gold member bijvoorbeeld meer bagage mogen meenemen en men tal van andere voordelen naast het sparen van de JPMiles krijgt. Hierdoor gaat men extra service koppelen aan trouwheid. Men gaat dus nog een stapje verder en net iets anders te werk. En daar draait het om. Wanneer men als bedrijf net dat ietsje meer doet of het iets anders doet dan slaat zowel de promotie als het product aan. Tijd om te brainstormen over innoverende mogelijkheden.

Samenwerking met andere bedrijven werpt zijn vruchten af

Samenwerken om kosten te besparen

In de huidige maatschappij benadrukt men graag teamspirit en teambuilding. We zijn allen heel individueel opgesteld maar houden ervan om toch samen zaken uit te werken. Reeds heel wat bedrijven passen deze denkwijze dan ook toe in hun bedrijf. Men heeft ondertussen gevat dat men best kan samenwerken met een ander kwalitatief bedrijf waardoor men heel wat meer mogelijkheden kan benutten.

Stel dat men een nieuwe onderneming heeft en men dit wil promoten door een reclamespotje op radio of TV. De kosten om zon spotje te maken lopen al hoog op. Waarom dan die kosten niet delen met een ander bedrijf die in verband met uw bedrijf kan worden gebracht? Beide producten worden in beeld gebracht en de kosten vallen mee. Een wasmachineproducent kan bijvoorbeeld perfect samenwerken met een waspoederproducent.

Andere vormen van samenwerking

Een andere vorm van samenwerking kan bijvoorbeeld het weggeven van gratis staaltjes zijn van het ene product bij aankoop van het andere product.

Of men geeft extra spaarpunten wanneer men ook tankt bij het tankstation die zich bij die bepaalde supermarkt bevindt.

Of samen een wedstrijd organiseren waarbij klanten steeds hun kansen verhogen om te winnen wanneer men beide producten aankoopt. Er zijn tal van mogelijkheden waarbij beide bedrijven tot een win-winsituatie kunnen komen.

Openheid van het bedrijf tonen via websites en hun de mogelijkheden van dit instrument verhogen

Websites beter benutten door te voldoen aan de belangrijkste voorwaarden

Bijna elk bedrijf heeft een website of misschien zelfs meerdere. Wanneer dit niet het geval zou zijn moet men daar dringend werk van maken. Websites behoren nu eenmaal tot de hedendaagse maatschappij. Dagelijks spenderen mensen nogal wat van hun tijd door te surfen op het net.

De drang naar openheid en transparantie is hoog en hierbij kan een website uiteraard nuttig zijn. Het heeft geen zin om een website te hebben waar enkel een contactnummer en adres staat en eventueel wat afbeeldingen van de producten die men verkoopt. Men moet van een website een pronkstukje maken.

Openheid overtuigt de klant

De website moet gebruiksvriendelijk zijn en vooral functioneel. Uiteraard plaats je je aanbod op de site maar eveneens kan men de identiteit weergeven van het bedrijf door de geschiedenis en filosofie naar voor te schuiven. Wanneer potentiële klanten zien hoe lang men reeds bezig is, gaat men er vanuit dat het een respectabel en betrouwbaar bedrijf is waardoor het vertrouwen groeit.

Openheid betekent eveneens dat men de omzet bekend maakt op de site. Zo gaan zowel bedrijven als klanten meer vertrouwen krijgen in uw product of bedrijf.

Luister naar de klant

Een forum waarbij mensen hun ideeën omtrent uw product kunnen uitwisselen zorgt niet enkel voor het identiteitsgevoel waar ik het al eerder over had maar het biedt uw bedrijf eveneens de kans om zo op de hoogte te zijn van wat er leeft bij uw doelgroep waardoor men reclame nog beter kan richten tot uw klanten.

Biedt mensen de mogelijkheid aan om contact te leggen maar plaats eveneens promotieacties op de site. Bijvoorbeeld wanneer men online reserveert, krijgt men korting of wanneer men online iets aankoopt, zijn de verzendkosten gratis.

Promoot de website

Men kan de website zelf eveneens promoten door die acties tijdelijk te maken of steeds nieuwe acties erop te plaatsen. Bijvoorbeeld maandelijks een wedstrijd waarbij men de winnaar van de maand beloont met een kortingsbond of verwenarrangement ( die men dan verkrijgt door samen te werken met een wellness centrum en in ruil plaatst men hun link op uw site). Hierdoor zal men de website op regelmatige basis bekijken en niet gewoon eenmalig.

Biedt andere bedrijven eveneens de kans om uw als partner toe te voegen door een contactlink voor toekomstige partners op de site te plaatsen en toon met welke partners men nu reeds samenwerkt.

Om een optimaal effect te hebben van een website moet men er voor zorgen dat die ook snel te vinden is en dat de klanten er van op de hoogte zijn. Dit kan gebeuren door ludieke acties zoals een winkelketen bijvoorbeeld sleutelhangers heeft waarop hun website staat of een fietscriterium USB-sticks geeft waarop eveneens het adres vermeld staat.

Lees verder

© 2009 - 2019 Pops, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Economie: De vier P'sMarketing hangt samen met 4 begrippen, de zogenaamde 4 Ps. in dit artikel worden de 4 Ps uitgelegd.
Marketing, marketingmix, vijf P'sMarketing is van enorm belang bij de verkoop van een product. De marketingmix zal duidelijk maken welk product of welke…
Een bedrijf overleeft via goede kwaliteit, prijs en serviceEen bedrijf overleeft via goede kwaliteit, prijs en serviceEen bedrijf dat niet alleen in goede, maar ook in moeilijke tijden wil overleven moet elke dag opnieuw op de markt inspe…
Bedrijfsformules in de horecaBedrijfsformules in de horecaEen bedrijfsformule is een totaalbeeld dat een bedrijf uitstraalt door middel van het aanbod en de werkwijze aan gasten…
Marketingplan: Interne analyseMarketingplan: Interne analyseDe interne analyse is de eerste stap die u zet als u een marketingplan gaat schrijven. In dit artikel staat uitgelegd wa…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Promotietechnieken die werken"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Pops
Laatste update: 04-06-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!