InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > No budget marketing

No budget marketing

Sommige bedrijven hebben enorme marketingbudgetten, bij andere ontbreekt het überhaupt aan een marketing afdeling. Dat wil niet zeggen dat hoe hoger het marketingbudget, hoe succesvoller het marketingbeleid is. Vele acties hebben juist nauwelijks of geen effect. Vanuit die visie is het principe “No budget Marketing” ontstaat, waarover u in dit artikel meer leest.

Het principe van No Budget Marketing en de achterliggende visie

Iedereen kent het fenoneem mond-tot-mond-relame. Dat deze vorm van reclame erg belangrijk is, wordt algemeen erkent. Dat geldt zowel in positieve als negatieve zin: het kan je bedrijf maken of breken.

Mond-tot-mond-reclame is eigenlijk een vorm van No Budget Marketing. Het No Budget Marketing principe gaat er vanuit dat je zonder budget effectiever aan marketing kan doen. Doordat er geen budget is, ben je genoodzaakt om na te denken en creatief en origineel te zijn. Het effect van je marketing vergoot je dus niet door een (nog) hoger budget, maar door creatief te zijn en het budget beter te benutten of helemaal niet te gebruiken.

Manieren van No Budget Marketing

Maar hoe kun je je product dan etaleren en klanten bereiden zonder budget? Doorvoor kun je in een aantal richtingen denken, namelijk:

Ruilen

Je kan van andere iets gedaan krijgen, door er zelf iets voor terug te doen. Als vorbeeld: een bedrijf dat vijvers aanlegd wil deelnemen aan een beurs. Deelnemen aan een beurs is al snel een dure aangelegenheid. In ruil voor het bouwen van een stand kan het vijverbedrijf een vijver aanleggen bij het kantoor van de standbouwer. Zo zijn er oneindig veel ruilacties mogelijk.

Tell-a-friend

Dit verwijst eigenlijk naar het succes van mond-tot-mond-reclame. Door klanten te bedanken wanneer zij voor een nieuwe klant gezorgd hebben, wordt mond-tot-mond-reclame gestimuleerd. De beloning is afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt, maar het kan al met een simpel kaartje. Dat wordt toch attent gevonden en geeft wellicht een nog positievere indruk over uw bedrijf.

Goed omgaan met klachten

Klachten kunnen een nagatief effect op je klanten hebben, maar door er goed mee om te gaan kun je het als nog positief draaien. Door te laten merken dat je het oprecht vervelend vindt en door te laten merken dat je het fijn vindt dat de klacht is doorgegeven zodat je er iets aan kan doen, maak je een positieve indruk op je klanten. Op die manier kunnen ze er als nog op vertrouwen dat je kwaliteit hoog in het vaandel hebt staan.

De juiste klanten benaderen

Ga zelf op zoek naar de juiste klanten. Benader niet zomaar iedereen, maar benader je doelgroep. Wanneer je dat op een leuke, persoonlijke manier doet zullen ze gegarandeert geïnteresseerd zijn in je bedrijf. En al worden ze niet meteen klant, wie weet gebeurt dat dan later doordat ze je blijven herinneren door je goede actie.

Moeite doen voor je klanten

Moeite doen voor je klant is makkelijk te vergelijken met “het gaat niet om het cadeau, maar om het gebaar.” Het maakt niet uit hoe duur een cadeau of marketingactie is, het gaat erom dat je er over nagedacht hebt en dat je er moeite voor gedaan hebt. Een bezoekje is veel meer waard dan een duur relatiegeschenk.

De klant het product vrijblijvend laten ervaren

Mensen worden klanten doordat ze een positief beeld hebben van je bedrijf en dat beeld creëer je het beste door ze je product of dienst te laten ervaren. Op die manier onthoudt men immer het beste iets.

Maak gebruik van de pers en social media

De pers is een gratis tool om reclame te maken. Zorg voor nieuwsberichten rond nieuwe producten of diensten, jubila of acties. Lever zelf nieuwsberichten aan bij plaatselijke, regionale en landelijke kranten. Natuurlijk is social media uitermate geschikt om extra publiciteit te generene.
Gerelateerde artikelen
Marketing, vroeger en nuMarketing, vroeger en nuMarketing heeft vele definities. In dit artikel kunt u lezen wat de huidige definitie is van marketing, maar ook wat in…
Organisaties en het gebruik van Social MediaOrganisaties en het gebruik van Social MediaHet gebruik van sociale netwerken door organisaties is een veelvoorkomend punt in de middelenmix, behorend tot het marke…
Gratis tool: social media policy voor bedrijvenGratis tool: social media policy voor bedrijvenSociale media. Interessant, snel, sociaal. Niet alleen privé maar ook zakelijk bieden sociale media vele voordelen. Maar…
Bronnen en referenties
  • http://www.gekopklanten.nl/marketingtips/no-budget-marketing-het-slimme-alternatief-voor-het-vinden-en-binden-van-klanten/
  • http://www.bizz.nl/632-no-budgetmarketing.html

Reageer op het artikel "No budget marketing"

Infoteur: Mabe
Laatste update: 14-07-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!