Het Abell model

Het Abell model Door toepassing van het Abell model kun je snel zien met welke technologieën en producten een onderneming op de markt actief is, en op welke doelgroep ze inspelen. Er wordt dus duidelijk gemaakt wat het werkterrein is waarop de onderneming actief is.

De business definition

Iedere onderneming heeft een eigen business definition. Dit is het werkterrein waarop de onderneming actief is. Bij het definiëren van deze definition wordt met name gekeken naar de behoeften van de consument. Ook de producten en de technologieën van het bedrijf worden opgenomen in de business definition. Kort gezegd geeft de business definition de activiteiten van de onderneming weer.

Het Abell model

Het Abell model is de kern van de business definiton en wordt ook wel business domain genoemd.

Het Abell model kent drie dimensies:
  • Afnemers
  • Behoeften
  • Technologieën

Afnemers

Dit onderdeel vormt de markt. Er wordt hier beschreven wie de doelgroepen zijn, zo nodig onderverdeeld naar marktsegmenten.

Behoeften

De behoeften van de consument zijn bepalend voor het product. In deze dimensie worden de behoeften van de consument beschreven. Met andere woorden: naar welke voordelen of productkenmerken is de consument op zoek en welke 'afnemersfuncties' moeten er vervuld worden.

Technologieën

Ook deze dimensie is bepalend voor het product. Er wordt bekeken op welke wijze er kan worden ingespeeld op de behoeften van de afnemers.

Er worden nu combinaties gemaakt, bijvoorbeeld 'jongeren,' 'er goed uitzien,' en 'contactlenzen.'
Zo'n combinatie wordt product-marktcombinatie genoemd.

Lees verder

© 2007 - 2020 Funkyfish, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Strategie: het model van Abell en HammondStrategie: het model van Abell en HammondVoor een bedrijf is het belangrijk dat er goed inzicht is in de markt, de behoeften van de klanten en de mogelijkheden t…
Strategisch managementStrategisch managementEen belangrijke factor in ondernemen is natuurlijk het maken van plannen voor de toekomst. Een ondernemer moet weten wat…
Het maken van een situatieanalyseHet maken van een situatieanalyseVoor organisaties is het belangrijk om regelmatig een situatieanalyse te maken. Op deze manier houden zij zichzelf op de…
MarketingstrategieMarketingstrategieDe kern van de marketingstrategie wordt gevormd door de doelgroepkeuze en merkpositionering. Doelgroepen kunnen na segme…

De motivatietheorie van Abraham MaslowDe motivatietheorie van Abraham MaslowAls bekendste vertegenwoordiger van het humanistisch psychologisch instituut heeft Abraham Maslow veel onderzoek gedaan…
De marketingomgeving | Interne & Externe omgevingsfactorenDe marketingomgeving | Interne & Externe omgevingsfactorenDe marketingomgeving is van groot belang voor een bedrijf, niet alleen de gebeurtenissen die in het bedrijf een rol spel…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het Abell model"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reactie

Henk Jan Kloppenburg, 17-12-2007 16:43 #1
Perfect! Hier was ik naar op zoek. Bedankt!

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 17-01-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Special: Marketing NIMA A
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 1
Schrijf mee!