De marketingomgeving | Interne & Externe omgevingsfactoren
De marketingomgeving is van groot belang voor een bedrijf, niet alleen de gebeurtenissen die in het bedrijf een rol spelen zijn belangrijk, ook is het belangrijk om de trends in de gaten te houden, om hier goed op in te kunnen spelen. Dit is nodig om een concurrentievoordeel te behalen. Ook de gebeurtenissen in de bedrijfstak (meso-omgeving) is belangrijk.
Interne omgeving
Bedrijfsfuncties
De bedrijfsfuncties geven meestal de afdelingen in een bedrijf weer. De afdelingen zijn beheersbaar, in tegenstelling tot factoren die van buiten de onderneming komen, zoals bijvoorbeeld trends.
- Productiebeleid
- R&D-beleid
- Financiële beleid
- Personeelsbeleid
- Inkoopbeleid
- Organisatiestructuur en –beleid
Beschikbare middelen
Een bedrijf heeft verschillende middelen tot zijn beschikking om zijn doelstellingen te bereiken. Deze middelen zijn.
Financiële middelen
De liquide middelen en eventuele leningen om investeringen te financieren.
Commerciële middelen
De kennis en ervaring om doelgroepen te bewerken.
Technische middelen
Technologische kennis (knowhow) en productiemethoden.
Natuurlijke middelen
Hulp- en grondstoffen die gebruikt worden voor de productie.
Personele middelen
Het personeel.
Externe omgeving
De externe omgeving is voor een bedrijf niet beheersbaar. Het is van belang dat de organisatie deze externe omgeving goed in de gaten houdt, zodat er zo nodig ingespeeld kan worden op gebeurtenissen.
Meso-omgeving
De meso-omgeving is de bedrijfstak of de markt waarop de onderneming actief is. Schakels in de meso-omgeving zijn niet beheersbaar, maar wel beïnvloedbaar.
Afnemers
Er worden vier soorten afnemers onderscheiden:
- Consumentenmarkt (personen of gezinnen)
- Industriële markt (organisaties die goederen/diensten kopen om er zelf verder mee te produceren)
- Intermediaire markt (wederverkopers)
- Institutionele markt (grootverbruikers als ziekenhuizen en scholen)
In deze markten worden diverse groepen gesegmenteerd, om 1 of meerdere groepen apart te bewerken met elk een andere marketingstrategie.
Toeleveranciers
Een onderneming is afhankelijk van zijn toeleveranciers. Immers, zonder grondstoffen kun je geen goederen produceren. Een bedrijf kan dit risico spreiden door bij verschillende fabrikanten in te kopen, dit wordt multiple sourcing genoemd.
Intermediairs
Tussenpersonen. Intermediairs leven goederen of diensten waar het bedrijf gebruik van maakt. Zij bemiddelen bij het tot stand komen van een transactie. Dit kan bijvoorbeeld een vervoersbedrijf zijn of een opslagruimte.
Concurrenten
Concurrenten zijn bedrijven die producten of diensten aanbieden die in dezelfde behoeften tegemoet komen als het product of de dienst van jouw bedrijf. Het is zaak de concurrentie goed in de gaten te houden: wat doen ze? Waar zijn ze goed en slecht in?
Publieksgroepen
Publieksgroepen beïnvloeden het bedrijf bij de dagelijkse werkzaamheden. Zij hebben daar namelijk belang bij. Voorbeelden van publieksgroepen zijn financiële instellingen, de media, de overheid en belangengroepen als de Consumentenbond.
Macro-omgeving
De macro-omgeving is voor een onderneming niet beïnvloedbaar, en al helemaal niet beheersbaar. Het is wel zaak om goed in te spelen op trends en maatschappelijke ontwikkeling, en daarom is het belangrijk de gebeurtenissen in de macro-omgeving goed in de gaten te houden.
Een ezelsbruggetje om dit rijtje te onthouden is DEPEST.
Demografische factoren
Bij de demografische factoren gaat het om de kenmerken van de bevolking (spreiding, omvang, samenstelling,) de koopkracht en het aantal huishoudens. Een huidige demografische trend is bijvoorbeeld de vergrijzing.
Economische factoren
Bij de economische factoren gaat het om het economisch klimaat, de werkgelegenheid, de verdeling van het nationaal inkomen, de rentestand, de concurrentiekracht, de koopbereidheid en de inflatie.
Politiek-juridische factoren
Bij politiek-juridische factoren is het van belang de regelgeving, subsidies en de wetten in de gaten te houden.
Ecologische factoren
Bij ecologische factoren gaat het om het milieu, bijvoorbeeld bodemverontreiniging. Het milieu speelt tegenwoordig een zeer grote rol.
Sociaal-culturele factoren
Bij sociaal-culturele factoren gaat het om de mens. Normen en waarden zijn de speerpunten waarop gericht moet worden.
Technologische factoren
Bij technologische factoren spelen onder andere de producttechnologie, de infrastructuur en innovaties een rol.