Communicatieplan schrijven

Communicatieplan schrijven Het schrijven van een communicatieplan is geen eenvoudige opgave. Het basismodel van een communicatieplan bestaat uit vier fasen: informatieverzameling en analyse, planning, uitvoering en evaluatie. Het communicatieplan bestaat uit verschillende onderdelen: doelgroep, doelstelling, boodschap, middelen/media, planning, organisatie, financiën, monitoring en evaluatie.

Fasen communicatieplan

Het basismodel van een communicatieplan bestaat uit 4 fasen:
  • Informatieverzameling en analyse (interne en externe analyse)
  • Planning
  • Uitvoering
  • Evaluatie

Interne analyse

  • Wie en wat is de organisatie?
  • Wat is het beleid?
  • Wat zijn de doelstellingen?
  • Welke producten en diensten levert de organisatie?
  • Welke structuur en cultuur heeft de organisatie?
  • Wat is de (gewenste) identiteit en het imago (reputatie)?
  • Wat zijn de huidige communicatiemiddelen?
  • Wat is de plaats van communicatie in de organisatie?

Externe analyse

  • Wat zijn de concurrenten?
  • Wat is de positie van de organisatie?
  • Wat zijn de beoogde publieks – en doelgroepen?
  • Welke omgevingsfactoren zijn van invloed?
  • Welke issues spelen?
  • Welke actoren zijn daarbij betrokken en welke standpunten nemen zij in?

Communicatieplan

Het communicatieplan bestaat uit verschillende stappen.
  • Doelgroep omschrijven
  • Communicatiedoelstellingen bepalen
  • Communicatiestrategie beapeln
  • Boodschap bepalen
  • Communicatiemethoden - en middelen vaststellen
  • Budget bepalen
  • Beschikbare tijd bepalen

Doelgroepen omschrijven

We onderscheiden primaire en secundaire doelgroepen. Segmenteren, het onderdelen van bepaalde doelgroepen, is van belang. Doelgroepen kunnen worden gesegmenteerd op basis van geografische, socio-economische en psychografische kenmerken. Ze kunnen ook worden ingedeeld volgens het linkagemodel van Grunig en Hunt.

Communicatiedoelstellingen bepalen

Een goede communicatiedoelstelling is een afgeleide van een ondernemings – en marketingdoelstelling. Communicatiedoelstellingen beschrijven de gewenste communicatie-effecten (kennis, houding, gedrag). De eisen waaraan communicatiedoelstellingen moeten voldoen:
  • Aansluiten bij organisatiedoelstellingen
  • Onderscheid maken in bereikdoelstellingen, effectdoelstellingen en procesdoelstellingen
  • SMART geformuleerd zijn

Communicatiestrategie bepalen

De communicatiestrategie is wie communiceert, wat wordt gecommuniceerd, aan wie (doelgroep), via welk medium, wanneer, in welke stijl. De strategie beschrijft langs welke weg de doelstellingen worden bereikt. Strategisch vierkant

Boodschap bepalen

De strategie wordt vertaald in kernboodschappen op het niveau van kennis, houding en gedrag.

Communicatiemethoden – en middelen vaststellen

De mediastrategie omvat communicatiemethoden en de communicatiemiddelenmix.

Communicatiemethoden

Communicatiemethoden kunnen op drie manieren in een plan worden verwerkt: via directe methoden, indirecte methoden of een multimediale aanpak.
  • Via directe methoden: de organisatie communiceert rechtstreeks met de doelgroep door groepsbenadering of individuele benadering. Grip op de situatie.
  • Via indirecte methoden: journalisten, programmamakers et. Boodschap kan vervormd worden.
  • Via multimediale aanpak.

Communicatiemiddelen

In het communicatieplan moeten eerst de communicatiemethoden worden bepaald en dan pas de mediakeuze. De volgende omstandigheden zijn bepalend voor de keuze van communicatiemiddelen:
  • Het communicatief vermogen van het medium: hoe geschikt is het ?
  • Het bereik van het medium (fysiek en effectief)
  • De kosten van het medium
  • De bekendheid van het medium bij de doelgroep
  • Beschikbare tijd voor voorbereiding, productie en distributie

Budget en beschikbare tijd bepalen

  • Onderscheid tussen personele (tijd) en materiële kosten.
  • De timing van communicatieactiviteiten is van belang.

Evaluatie communicatieplan

Na de uitvoering wordt het communicatieplan geëvalueerd. Bij evaluatie vindt een directe terugkoppeling plaats naar de doelstellingen en kan eventueel worden bijgestuurd. Evaluatie kan betrekking hebben op het proces, het product en op het effect. Tussentijds en na afloop kan worden geëvalueerd. Tussentijdse evaluatie is actieonderzoek. Evaluatie na afloop is eindevaluatie.
© 2011 - 2024 Rebeccahoogers, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Communicatiebeleid (communicatiemanagement)Communicatiemanagement of communicatiebeleid is een vakgebied dat zich bezighoudt met de planning, uitvoering en evaluat…
Communicatieplan makenProfessionele communicatie begint met een goed communicatieplan. Het Werkboek Communicatieplanning van Peter 't Lam geef…
Marketingcommunicatieplan schrijvenHet marketingcommunicatieplan is afgeleid van het marketingplan. In een strategisch marketingcommunicatieplan worden o.a…
Communicatie binnen de ondernemingCommunicatie binnen de ondernemingWe richten onze pijlen vaak op communicatie naar de klant, wat is de doelgroep en hoe bereik ik deze? Dat is natuurlijk…

Leiderschap: LeiderschapsstijlenLeiding geven aan een organisatie kan op vele manieren. De stijl van leidinggeven verschilt van persoon tot persoon, maa…
Leiderschap: Humanresourcesmanagement (HRM)Een veelbesproken managementopvatting is humanresourcesmanagement (HRM). Vaak wordt de term HRM gebruikt als synoniem vo…
Bronnen en referenties
  • Elementaire communicatie - Olsthoorn
Rebeccahoogers (449 artikelen)
Gepubliceerd: 13-11-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.