Virale marketing: organiseer een geslaagde reclamecampagne
Het verdelen van folders, het uitsturen van mails en het sponsoren van advertenties heeft zijn verdiensten, doch vormt mond-tot-mondreclame een zoveel krachtiger, geloofwaardiger, efficiënter én goedkoper alternatief. Zet een gerichte en goed doordachte marketingcampagne op poten en zorg ervoor dat er over jou en je onderneming honderduit wordt gepraat.
Marketingplan
Om een geslaagde marketingactie uit te werken is het noodzakelijk om eerst af te bakenen welke boodschap er precies over de tongen moet gaan rollen: hoe kernachtiger en concreter, hoe sneller jouw campagne zich als een lopend vuurtje zal verspreiden in je eigen netwerk en ook daarbuiten. Eens het voor jou duidelijk is welke boodschap je de wereld wil gaan insturen, is het noodzakelijk om een concrete timing op te stellen. Nog voordat je op de markt komt met een nieuw product of dienst kan je gerust reeds mensen warm maken voor wat komen gaat. Anderzijds denk je ook best reeds na over hoe je na de campagne jouw boodschap structureel onder de aandacht zal blijven houden. Hierbij is het cruciaal om het financiële plaatje goed in het oog te houden en te weten hoever je kan gaan om bepaalde kanalen aan te wenden in je marketingstrijd.
Hét marketingkanaal voor een effectieve reclamecampagne
Advertenties in de betere dag- en weekbladen vermijd je het beste want ze zijn duur en heel vluchtig: wie weet er immers na het lezen van de krant of het tijdschrift nog welke reclame erin te zien was? Blijf daar dus liever van weg, zeker als je een starter bent die hunkert naar zo goedkoop mogelijke en effectieve publiciteit. Om écht over de tongen te gaan neem je het beste de (lokale) pers bij de hand. Journalisten zijn altijd op zoek naar interessante nieuwigheden en bespreken maar al te graag jouw product of dienst die je in de markt wil zetten. Hou er zeker rekening mee dat jouw verhaal toch enige nieuwswaarde in zich draagt.
Tips voor een geslaagd contact met de (lokale) pers
Persbericht
Net zoals je boodschap dient ook het persbericht kort en krachtig te zijn. Het best stel je een tekst op die zo in de krant kan. Als je een beetje geluk hebt, komen grote stukken van je eigen tekst ook effectief in de krant terecht. Gebruik een duidelijke titel die direct aanspreekt. Als inleiding vat je heel kernachtig samen welke activiteit je precies uitoefent en welk probleem je er precies mee verhelpt. Na de inleiding kan je aanvullen met wat bijkomende informatie die bruikbaar is maar zorg ervoor dat het geen verkooppraatje wordt. Vergeet ook niet: quotes doen het heel erg goed. Plaats tenslotte onder het bericht zeker jouw contactgegevens.
Foto's toevoegen
Voeg één of meerdere toepasselijke foto's toe aan je persbericht. Let er op dat deze geen al te zware resoluties in zich dragen. Verstuur deze per email in een eenvoudig pdf- en/of jpg-bestand.
Timing
Het tijdstip waarop je jouw campagne wil lanceren hangt uiteraard volledig van jezelf af. Ben je toch op zoek naar een eerder nieuwsarme periode dan zijn de schoolvakanties zeker een inspiratiebron.
Contacteer journalisten
Een lijst met contactgegevens van journalisten van diverse lokale mediakanalen kan je gemakkelijk digitaal opvragen bij de informatiedienst van je gemeente. Eens je deze lijst in je bezit hebt, stuur je hen eerst een mailtje en indien je geen reactie van hen krijgt, kan je hen gerust nog eens opbellen met de vraag of ze jouw persbericht gezien hebben en of ze het willen publiceren. Indien niet, dan kan je hen altijd vragen wat hun motivatie is om jouw bericht niet te laten verschijnen. Hou er zeker rekening mee dat niet alle journalisten jouw persartikel zullen publiceren. Het is goed mogelijk dat zij dit op een andere keer dan weer wel doen. Probeer hen in de mate van het mogelijke blijvend te informeren, ook al publiceren zij jouw bijdrage niet altijd. Het belangrijkste is dat je hiermee wel het contact met de journalisten warm houdt en je op die manier vertrouwen creëert.
Altijd campagne voeren
Schakel ambassadeurs in
Mond-tot-mondreclame is bijzonder sterk. Klanten die tevreden zijn moet je vragen om reclame voor je onderneming te maken. Zelfs klanten die aanvankelijk niet tevreden waren maar die jij onmiddellijk hebt geholpen, worden je grootste fans! Spendeer geen geld aan dure marketingcampagnes maar beloon je trouwste klanten. Je krijgt ongetwijfeld return die onbetaalbaar is. Tevreden klanten worden op die manier vertegenwoordigers van je eigen bedrijf waarvoor je geen loon hoeft uit te keren en die je grootste ambassadeurs voor je zijn. Zij maken alvast verder reclame voor je, soigneer hen dan ook.
Netwerken
Iedere sector heeft wel zijn specifieke vakbladen alsook netwerkevents. Vraag gerust eens na of je in een dergelijk vakblad een bijdrage mag neerschrijven. Op diverse netwerkmomenten(gemeentelijk, regionaal, beurzen, seminars, cursussen, enzovoort.) kan je ook altijd jouw eigen verhaal lanceren. Of organiseer desnoods jouw eigen netwerkevent. Elk nieuw contact kan mogelijk nieuwe klanten aanleveren. Een leuke tip in dit rijtje is het deelnemen aan ondernemerswedstrijden: je hebt alvast niets te verliezen en andere ondernemers komen rechtstreeks in contact met jouw ondernemersverhaal. Voor de echte durvers kan je ook spreker of docent worden met de specifieke kennis over jouw product of dienst. Gewoonweg onbetaalbaar!