Direct marketing: voorbeelden, trends, voordelen en nadelen
Direct marketing wordt al jaren gebruikt als een effectieve manier van marketing. De (potentiële) klant wordt hierdoor rechtstreeks benaderd door het bedrijf dat een product of dienst aanbiedt. Direct marketing heeft een lange geschiedenis en er zijn nog steeds vele trends op dit gebied. Een aantal voorbeelden van direct marketing zijn; catalogusmarketing, e-mailmarketing, persoonlijke verkoop, internetmarketing en telemarketing. Elk van deze vormen van direct marketing heeft voordelen en nadelen.
Wat is direct marketing?
Het grote verschil tussen direct marketing en andere vormen van marketing, is dat de potentiële consument bij direct marketing rechtstreeks benaderd wordt. Vaak is deze communicatie persoonlijk van aard en hierdoor heeft het ook een groter effect. Omdat de communicatie naar de potentiële consument persoonlijk gericht is, wordt er door middel van direct marketing ook een structurele, langdurige relatie opgebouwd met de consument. Door het opbouwen van deze relatie kan er aan direct marketing dikwijls meer geld worden besteed dan aan de verschillende vormen van massamarketing.
Geschiedenis
Direct marketing werd als eerste gebruikt in de 19e eeuw. Een Amerikaanse ondernemer, genaamd Aaron Montgomery Ward, dacht dat er consumentenloyaliteit kon worden bereikt door het implementeren van een mail-order-catalogus. Hierdoor sloeg hij de retailer over en kon hij de producten voor een veel lagere prijs aanbieden. Al werd deze vorm van marketing destijds geen direct marketing genoemd, Aaron Montgomery Ward wordt wel gezien als de bedenker van direct marketing.
Direct marketing voorbeelden
Direct marketing kent verschillende vormen. Sommige van deze vormen, zoals catalogusmarketing, zijn al erg oud terwijl vormen als direct internetmarketing slechts recent zijn ontstaan. Elke vorm heeft voordelen en nadelen. Welke vorm van marketing interessant is, hangt vooral af van de doelgroep die moet worden bereikt. Enkele voorbeelden van direct marketing zijn:
Catalogusmarketing
Catalogusmarketing is één van de oudste vormen van direct marketing. Bij catalogusmarketing wordt er een catalogus naar de (potentiële) klant gestuurd. De klant kan de catalogus doornemen en een order plaatsen. Deze manier van direct marketing kan gezien worden als ouderwets. Catalogusmarketing is echter nog steeds een erg effectieve manier van direct marketing.
E-mailmarketing
Met e-mailmarketing wordt er een e-mail gestuurd naar (potentiële) klanten. E-mailmarketing kan verschillende doelen hebben. Er kan geprobeerd worden om de ontvanger te overtuigen om meteen iets te kopen, maar een langdurige relatie opbouwen kan ook de intentie van e-mailmarketing zijn. Door middel van e-mailmarketing kan een grote groep tegelijk worden bereikt tegen relatief lage kosten. Een nadeel van e-mailmarketing is dat het als spam kan worden gezien door de ontvanger.
Persoonlijke verkoop
Bij persoonlijke verkoop is er direct contact tussen de verkoper en de (potentiële) klant. Hierdoor is het mogelijk om een persoonlijke relatie op te bouwen en maatwerk aan te bieden. Het is echter wel een dure vorm van direct marketing omdat er veel manuren in gaan zitten.
Internetmarketing
Internetmarketing is het onder de aandacht brengen van producten of diensten door middel van het internet. Hierbij kan worden gedacht aan zoekmachinemarketing (SEA), affiliatie marketing, sociale media marketing en het adverteren met banners op verschillende websites. Doorgaans is het met internetmarketing mogelijk om een erg specifieke doelgroep te bereiken tegen een relatief lage prijs.
Telemarketing
Bij telemarketing worden producten of diensten verkocht via de telefoon. In tegenstelling tot persoonlijke verkoop, zijn de kosten bij deze vorm van direct marketing veel lager. In een kortere tijd kunnen veel meer (potentiële) klanten worden benaderd. Bij inboud telemarketing, waarbij de klant de verkoper belt, is het effect vaker groter dan bij outbound telemarketing. Laatstgenoemde kan ook vaak als storend worden ervaren.
Voordelen en nadelen van direct marketing
Direct marketing kent zowel voordelen als nadelen. Voordelen zijn dat direct marketing vaak erg persoonlijk is, wat het aantrekkelijker maakt voor de (potentiële) klant. Hierdoor kan er ook een langdurige relatie op worden gebouwd. Omdat de klanten erg specifiek worden benaderd bij direct marketing, is het ook mogelijk om de resultaten van de marketinginspanningen te meten. Een nadeel is dat er door de specifieke benaderingen voor hetzelfde geld minder mensen bereikt worden dat met bijvoorbeeld massamarketing. Het is dus te stellen dat direct marketing relatief duur is. Daarnaast kan het, dikwijls opdringerige, contact als onprettig worden ervaren door de (potentiële) klant.
Trends anno 2019
Direct marketing kent verschillende belangrijke trends. Anno 2019 worden 20% van alle zoekopdrachten gedaan door middel van voice search. De verwachting is dat dit 50% is in 2020. Daarom is
voice search-marketing een enorme relevante trend in de direct marketing. Daarnaast is
omnichannelmarketing een opkomende vorm van direct marketing. Dit is het afstemmen van verschillende verkoopkanalen op elkaar zodat de merkbeleving voor de klant hetzelfde blijft. Daarnaast wordt het verzamelen van data bij direct marketing steeds meer toegepast. Hierdoor kan direct marketing worden geoptimaliseerd. Tenslotte is direct mail (e-mailmarketing) nog steeds een effectieve manier voor het bereiken van (potentiële) klanten. De response rates van e-mailmarketing zijn op het hoogste punt sinds jaren.