Marketingplan voor een Facebook-bedrijfspagina
Bijna ieder bedrijf heeft vandaag een Facebook-pagina waar men over zichzelf communiceert of een product of productlijn deelt met haar Facebook-fans. Een belangrijke zet, want het social mediakanaal is enorm gegroeid en kan zelfs in sommige cases omzet genereren voor je onderneming. Alles staat of valt met een uitgekiende Facebook-strategie.
Opzet van je Facebook-bedrijfspagina
Eerst en vooral moet je je Facebook-bedrijfspagina, éénmaal aangemaakt, in orde zetten. Om van start te gaan dien je je bedrijf te beschrijven. Kies de naam van je bedrijf, beschrijf je activiteit en deel zo veel mogelijk gegevens mee. Vervolgens kies je een profielfoto. Meestal is dit het logo van het bedrijf. Als omslagfoto kan je een bepaald motto van je bedrijf tonen, een favoriet product of een promotie die dan lopende is. Tabs kan je aanmaken om subrubrieken te creëren rond je bedrijf. Bijvoorbeeld een tab om je producten of productlijn te beschrijven, een tab met een contactformulier, een tab met YouTube-video’s edm.
Content plan als animatie van je Facebook-pagina
Op regelmatige basis dien je een post te plaatsen over een onderwerp gerelateerd met je activiteit. Enkele vuistregels:
- 3 à 4 posts per week is het maximum, liefst in de piekuren wanneer een fan tijd heeft om je pagina te bezoeken (op de middag, in de vooravond of in de late avond).
- Schrijf steeds posts gerelateerd met je activiteit. Een vleugje humor mag zeker en een vlotte schrijfstijl in de ‘je’ vorm komt vlotter over.
- Maak een content-plan voor een periode van twee maanden vooruit. Het is niet leuk om telkens opnieuw iedere dag nieuwe posts te verzinnen. Maak groepjes van posts rond thema’s, rond een bepaald product. Zo hebben de fans een houvast en structuur in de berichtgeving. Een leuke post kan zijn ‘Crazy Friday’, waarbij je een product met korting telkens op vrijdag aanprijst op je Facebook pagina.
- Kijk naar een software-tool om je posts online te kunnen plannen. Gekende software-tools zijn Engagor en Hootsuite.
Ondersteuning van je pagina via Facebook-ads
Promotionele posts of posts waar je belang aan hecht kan je sponsoren. Dit wil zeggen dat je een beperkt budget vrijmaakt om berichten een groter bereik te geven, zodat meer Facebook-profielen deze post kunnen zien. Zo kan je bijvoorbeeld een advertentie over haardrogers laten zien aan alle profielen die kapper of kapster zijn, of gerelateerd zijn aan haarproducten of gewoon geïnteresseerd zijn in haartooi. Een budget van 100 EUR, kan al gauw 100.000 personen extra bereik geven.
Naast de gesponsorde posts kan je ook advertenties gedurende een langere periode laten lopen om je bedrijfspagina of een product in beeld te brengen. Deze gesponsorde advertenties staan dan rechts naast de newsfeed op je startpagina. Facebook-advertenties zijn onontbeerlijk in een goede strategie. Gewone posts worden uiteindelijk maar door 7% van je fans gezien. Aanvulling met extra bereik is dus broodnodig om je boodschap kenbaar te maken.
Communiceer met je fans via Facebook
Het belangrijkste voor een onderneming is de waardevolle feedback die je krijgt op de Facebook-posts en via de persoonlijke berichten. Zij leren je erg veel hoe je bedrijf wordt gepercipieerd door je fans en waar je verbeterpunten of goede punten liggen.
Belangrijk is om zeer snel op vragen of reacties van fans te antwoorden. Sociale media staat of valt met een antwoord binnen de 10 minuten. Daarvoor is social media in het leven geroepen. Heel kort, heel snel en zeer efficiënt interageren met je publiek.
Facebook-strategie als onderdeel van een volledige marketingstrategie
Om een Facebook-strategie tot uiting te laten komen moet deze ingepast worden in de globale marketingstrategie. Via e-mail kan je social componenten opnemen om het deelgedrag van berichten te maximaliseren. Op je website dien je een aantal sociale pagina’s aan te maken met verwijzingen naar je Facebook-pagina’s. Ook in de offline communicatie mogen de Facebook-iconen niet ontbreken. Spread the word, en geef alle marketinginstrumenten een sociale toets. Dit is de enige manier om sociale media diep in de wortels van je onderneming te brengen.