Google Adwords: online adverteren op Google

Google Adwords: online adverteren op Google Om meer klanten en omzet te bereiken is online adverteren tegenwoordig een must. Een manier om tegen geringe kosten veel mensen te bereiken is door online te adverteren op Google via Google Adwords. Kom alles te weten over Google Adwords, hoe het werkt, wat de kosten zijn en wat de voordelen zijn. Start uw online advertentiecampagne via Google en maak gebruik van de ondersteuning door Google Adwords en het promotietegoed ter waarde van € 75,-.

Inhoud


Google Adwords

De Google zoekmachine is de meest gebruikte online zoekmachine ter wereld. Met behulp van zeer geavanceerde technologie is Google in staat om miljoenen internetpagina’s te sorteren op relevantie. Het is met de grote online concurrentie niet altijd even eenvoudig om een goede positie te behalen in de Google zoekmachines. Maar om veel online klanten te bereiken is een prominente positie op de eerste Google pagina echter noodzakelijk. Met behulp van Google Adwords is het mogelijk om een hoge ranking in Google te behalen.

Hoe werkt Google Adwords?

Het principe van online adverteren via Google is vrij eenvoudig. Wanneer personen zoeken op Google gebruiken ze hiervoor een zoekterm, bijvoorbeeld ‘restaurant Utrecht’ of ‘Italiaans restaurant Utrecht’. Google toont vervolgens de meest relevante internetpagina’s voor deze zoektermen. Wanneer u online adverteert via Google Adwords worden uw advertenties op een prominente positie getoond wanneer iemand een door uzelf vooraf ingestelde zoekterm gebruikt. U hoeft pas te betalen wanneer iemand op de advertentie klikt.

Kosten

Hoeveel het online adverteren op Google kost heeft u in eigen hand. Het is mogelijk om per zoekwoord aan te geven wat u wilt betalen voor een bepaalde ranking op Google. Hoe hoger het bedrag dat u per zoekterm wilt betalen, hoe hoger u rankt in Google en hoe meer bezoekers u zult aantrekken. Wanneer er niemand op de advertenties klikt hoeft u niks te betalen. U begint dus pas te betalen wanneer de online advertenties via Google daadwerkelijk succesvol zijn. Om niet voor verrassingen te komen staan kunt u een maximaal dagbudget instellen. Veel bedrijven starten bijvoorbeeld met een maximaal dagbudget van € 10,- per dag. Wanneer het maximale dagbudget wordt bereikt zullen de advertenties tijdelijk niet meer worden vertoond. De volgende dag zijn uw advertenties echter weer gewoon zichtbaar.

Voordelen Google Adwords

Adverteren op Google heeft enkele zeer grote voordelen. Onderstaand worden enkele van de grootste voordelen behandeld.

Zeer specifiek

De kunst bij adverteren is om uw doelgroep te bereiken. U moet dus het podium zien te vinden waar u zoveel mogelijk potentiële klanten kunt bereiken. Het allergrootste voordeel van Google Adwords is dat het mogelijk is om zeer gericht klanten te bereiken. Dit wordt bereikt door alleen de advertenties te tonen wanneer personen zoeken naar door de ingestelde zoektermen. Uw advertentie wordt bijvoorbeeld wel getoond wanneer iemand zoekt op ‘restaurant Utrecht’ en niet wanneer er iemand zoekt op ‘slagerij Rotterdam’. U voorkomt dus overbodig adverteren, en daarmee ook overbodige kosten.

Targeten klanten op basis van locatie

Het is mogelijk om zelfs op basis van zoeklocatie uw doelgroep te kiezen. Een restaurant in Utrecht heeft in principe geen baat bij een landelijke advertentiecampagne. Vanwege de lokale doelgroep is het mogelijk om alleen personen uit vooraf ingestelde locaties de advertenties te tonen. Er kan worden getarget op basis van land, provincie, regio, woonplaats of een bepaalde straal rondom uw winkel of bedrijf. Ook is het mogelijk om uw advertenties alleen te tonen op bepaalde tijdstippen.

Online vindbaarheid op meerdere apparaten

Google Adwords is geschikt voor verschillende online platforms. Of consumenten een desktop, laptop, smartphone of tablet gebruiken maakt niet uit, Google Adwords is in staat om de advertenties op elk platform te tonen. De advertenties worden automatisch aangepast aan het formaat van het apparaat zodat uw advertenties optimaal worden gepresenteerd.

Geen contract

Het adverteren op Google vindt plaats zonder contractuele verplichtingen. Het is mogelijk om zelfstandig op elk gewenst moment de campagne te beëindigen, tijdelijk te onderbreken, te hervatten, enzovoorts.

Continu zicht op prestaties

Wanneer u adverteert via Google Adwords is het mogelijk om op elk moment de resultaten van uw advertentiecampagne in te zien via de website van Google Adwords. U kunt het aantal bezoekers, het aantal klikken, de klikfrequentie, de kosten, de ranking op Google, enzovoorts continu bijhouden. Deze gegevens worden getoond op detailniveau. De gegevens zijn in te zien per advertentiecampagne en zelfs per zoekwoord. Het is dus mogelijk om direct te sleutelen aan campagnes, advertenties en zoekwoorden of door nieuwe zoektermen uit te proberen. Ook kunt u direct het dagbudget en de maximale kosten per klik verhogen of verlagen.

Geen bezoekers, geen kosten

Adverteren kost normaliter geld, ongeacht of de advertentiecampagne succesvol is of niet. Bij Google Adwords is dit anders. U hoeft alleen te betalen wanneer er daadwerkelijk bezoekers gebruik maken van de advertentie. Maakt er niemand gebruik van de online advertenties, dan heeft u ook geen kosten.

Starten met online adverteren op Google

Wanneer u wilt starten met online adverteren via Google Adwords kunt u zich aanmelden op http://www.google.nl/adwords en binnen enkele minuten uw eigen account aanmaken. Schrijf vervolgens de advertentieteksten en kies geschikte zoekwoorden. Wanneer u vervolgens een maximaal dagbudget en de maximale kosten per klik (gespecificeerd per advertentie en/of zoekwoord)i instelt kan de online advertentiecampagne worden gelanceerd. Zodra de advertenties online zichtbaar zijn op Google kunt u deze uiteraard constant bijstellen. U kunt de maximale kosten per klik en het maximaal dagbudget wijzigen en experimenteren met nieuwe zoekwoorden en zoektermen.

Vinden geschikte zoektermen

Het is uiteraard van belang de beste zoektermen te vinden. Google Adwords biedt een handige tool aan waarmee u kunt bepalen welke zoektermen en zoekwoorden interessant zijn om te gebruiken voor uw advertentiecampagne. Eenmaal ingelogd op de website van Google Adwords kunt u onder de kop ‘Hulpprogramma’s’ klikken op ‘zoekwoordplanner’. Hier kunt u een schatting inzien van het aantal maal dat een bepaald zoekwoord of zoekterm is gekozen op de Google zoekmachine in een bepaalde periode.

Ondersteuning door Google

Om een advertentiecampagne op te zetten biedt Google ondersteuning aan. Een advertentiespecialist kan u helpen met het creëren van de advertenties, het instellen van het dagbudget en het kiezen van de juiste zoekwoorden. De ondersteuning van Google is bovendien gratis. Wanneer u gebruik wenst te maken van de gratis ondersteuning kan het telefoonnummer 0800-2659292 worden gebeld. Ook wanneer u liever zelf de advertentiecampagne opzet kan het geen kwaad om gratis één van de advertentiespecialisten eens de advertentiecampagne te laten beoordelen. Mogelijk kunnen er nog verbeteringen worden doorgevoerd waardoor de advertenties beter opvallen en meer verkeer kunnen genereren.

Google Adwords 75 euro promotie

Wanneer u zelf een advertentiecampagne via Google Adwords opzet of wanneer u dit uitbesteed aan een derde is het zinvol om gebruik te maken van de € 75,- promotietegoed die Google aanbiedt. Met deze € 75,- kunt u eerst uitproberen of Google Adwords daadwerkelijk geschikt is voor uw bedrijf of winkel. Om aanspraak te maken op de € 75,- advertentietegoed kunt u bellen met Google Adwords, ditmaal via het telefoonnummer 0800-2658525. Overigens ontvangt u pas de € 75,- promotietegoed wanneer u zelf ook € 25,- uitgeeft met de online advertenties via Google Adwords.
© 2014 - 2024 Advies-eb, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Google Adwords coupon/voucherGoogle Adwords coupon/voucherAdverteren met Google AdWords is een doeltreffende manier om uw product of brand te promoten bij de juiste doelgroepen.…
Google AdSense vs Google AdWords, wat is het verschilGoogle AdSense vs Google AdWords, wat is het verschilGoogle AdSense en Google AdWords, twee termen die veel internetters wel kennen. Zeker mensen met een eigen website kenne…
Affiliate MarketingAffiliate marketing is een vorm van marketing die de laatste tijd steeds populairder aan het worden is. Deze vorm van ma…
De duurste woorden in Google AdSenseDe duurste woorden in Google AdSenseGoogle is een machtige partij op het internet. Bijna honderd procent maakt voor het zoeken op het web gebruik van Google…

Een enquête makenEen enquête makenDoor de juiste vragen te stellen verzamel je waardevolle informatie met enquêtes. Een vragenlijst wordt voorgelegd aan e…
Wanneer moet je welke reclamestrategie toepassen?Afhankelijk van waar je product of dienst zich bevindt in de productlevenscyclus, moet een andere reclamestrategie worde…
Bronnen en referenties
  • https://adwords.google.com
Advies-eb (275 artikelen)
Laatste update: 10-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.