Tips bij het schrijven van een persbericht
Eén van de manieren om gratis publiciteit te werven met je bedrijf of product is door onder de aandacht te komen bij bladen, kranten, websites of blogs. Journalisten en redacteuren publiceren een artikel en mensen die het artikel lezen worden ‘gratis’ geïnformeerd over hetgeen je doet. Deze vorm van marketing wordt ‘free publicity’ genoemd en kan zeer effectief zijn. Het nadeel is dat journalisten en redacteuren dagelijks tientallen persberichten toegestuurd krijgen. Van elke tien inzendingen wordt er misschien slechts één serieus bekeken. Het is daarom belangrijk jezelf af te vragen wat je wel en niet moet doen om ervoor te zorgen dat de redactie van een blad jouw bericht eruit pikt en andere berichten naar de prullenbak doorverwijst. Het krijgen van gratis aandacht is dus niet makkelijk en zeker niet voor iedereen weggelegd, maar onderstaande tips kunnen je wel een eind op weg helpen.
Maak een perslijst
Ga goed na waar je wil staan met je persbericht. Welke journalisten of redactieleden verzorgen daar de pers? Het gaat erom dat duidelijk wordt wie er moet worden benaderd om jouw bericht op de gewenste plek te krijgen. Algemene contactgegevens zoals
info@website.nl of redactie@website.nl doen het vaak minder goed dan het directe e-mailadres van een journalist. Zet alle adresgegevens die je hebt gevonden bij elkaar en maak er een perslijst van.
Ken de media die je benadert
Mocht de redactie besluiten jouw bericht te willen plaatsen, dan moet je op z’n minst weten wat het blad of website doet. Kom niet in de situatie dat je moet vragen ‘En wat doet u ook alweer?’. Houd de lijst van media die je hebt benaderd up-to-date en weet met wie je contact zoekt.
Maak gebruik van de komkommertijd
In de zomerperiode, rond de maanden juni en juli, is er doorgaans niet veel ‘echt’ nieuws. De politiek en sport liggen dan op hun gat. Dit heeft tot gevolg dat er meer plek is voor ander nieuws en dat het dus makkelijker is om er tussen te komen met jouw bericht. Door een persbericht te schrijven in de komkommertijd vergroot je de kans dat iets gepubliceerd wordt. De kans dat mensen het lezen is daarentegen weer kleiner, want in verband met vakanties en dergelijke is er nu eenmaal minder publiek. Maak dus gebruik van deze tijd van het jaar, maar verkondig niet het belangrijkste nieuws in de komkommertijd.
Je persbericht moet volledig zijn
Half nieuws is geen nieuws. Wanneer je bijvoorbeeld schrijft dat er een nieuwe directeur is van je bedrijf, schrijf dan ook waar de oude is gebleven.
De opzet van een persbericht
Een persbericht ziet er als volgt uit:
- Schrijf bovenaan je bericht: PERSBERICHT, de datum en de plaats.
- Een korte krachtige kop dat de essentie van je bericht bevat.
- Een intro (ook wel lead genoemd) met het nieuwsfeit en korte informatie over het bedrijf. Wie, wat, waar, waarom en wanneer? Maak een lead nooit te lang. Als je rond de 50 woorden hebt, dan zit je goed.
- De basistekst met uitgebreide informatie over het nieuwsfeit. Je beantwoordt de vragen waarom, hoe en waarmee? Je probeert de lead verder uit te werken. Mogelijk kun je daarvoor kopjes gebruiken.
- Afsluiting met algemene informatie over het bedrijf. Schrijf bijvoorbeeld over de geschiedenis van het bedrijf, de producten of diensten die het levert, het aantal werknemers, de missie, de omzet, enzovoorts.
- Vermeld aan het eind van je bericht als ‘noot voor de redactie’ waar verdere informatie te verkrijgen is. Vermeld je naam, je e-mailadres en je telefoonnummer.
Let op de do's & don'ts bij het schrijven van jouw persbericht. Succes met schrijven!