InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Behaal een hogere omzet door middel van storytelling

Behaal een hogere omzet door middel van storytelling

Behaal een hogere omzet door middel van storytelling Storytelling is het schrijven of vertellen van een verhaal met een boodschap. Het wordt gebruikt voor marketingdoeleinden, om de aandacht van de consument te trekken en vast te houden. Daarnaast wordt storytelling ingezet om de communicatie binnen een organisatie te verbeteren. Een goed verhaal spreekt mensen aan, roept gevoelens op en wordt beter onthouden dan losse feiten.

Storytelling trekt de aandacht van de consument

Sinds de opkomst van internet is het een stuk ingewikkelder geworden om de aandacht van de consument te trekken. Waar in het verleden advertenties in bladen en tijdschriften en commercials op radio en tv volstonden, is in deze tijd meer nodig om producten of diensten aan de man te brengen. Daarom willen bedrijven de aandacht op zich vestigen door het vertellen van een verhaal.

Storytelling en sociale media

Door het gebruik van internet en sociale media wordt de consument overspoeld met informatie. Daarom maken bedrijven gebruik van storytelling. Storytelling is het schrijven of vertellen van een verhaal met een boodschap. Een verhaal roept gevoelens op, inspireert en wordt beter onthouden dan losse feiten.

Wat is content marketing?

Content marketing is een manier om consumenten online en offline te informeren. Consumenten willen graag meer informatie voordat ze een aankoop doen. Deze informatie moet relevant zijn en gericht op de juiste doelgroep. De termen content marketing en storytelling worden vaak door elkaar gebruikt maar bij content marketing wordt dus gebruik gemaakt van storytelling. Het verhaal bevat geen verkooppraatjes, maar geeft openheid en transparantie om het vertrouwen van de consument te winnen. Consumenten bepalen zelf wat ze belangrijk vinden en willen weten. Bedrijven spelen daar op in door gebruik te maken van content marketing.

Een verhaal moet wel goed zijn om de verkoop van een product tot een succes te maken.

Een goed verhaal

  • Is persoonlijk en authentiek
  • Bevat een verhaallijn
  • Roept emotie op, inspireert of is prikkelend
  • Voorziet in de behoefte aan transparantie
  • Bevat geen verkooppraatjes maar geeft relevante informatie, openheid en betrouwbare oplossingen.

Wat is het doel van storytelling?

Het doel van storytelling is het vertrouwen van de consument winnen en er een sterke relatie mee opbouwen. De consument zal dan ook gemakkelijker terug komen. Het is een manier om klanten aan je te binden. Hiervoor kun je verschillende kanalen gebruiken zoals sociale media, magazines, beeld, blogs, een app enz.

Storytelling verbetert de communicatie

Storytelling wordt ook gebruikt om de communicatie binnen een organisatie te verbeteren.

Het doel hiervan is

  • Mensen met elkaar verbinden, verhalen scheppen een band.
  • Het inspireren van mensen
  • Mensen aanspreken en raken
  • Houvast bieden en richting geven
  • Zorgen voor rust en overzicht
  • Mensen kunnen zich hiermee identificeren

Op deze manier

  • Creëer je draagvlak
  • Kunnen veranderingen worden aangestuurd binnen een organisatie, bijv een fusie.
  • Verbetert de samenwerking tussen managers en werknemers
  • Worden conflicten opgelost
  • Worden problemen aangepakt

De missie en visie van een organisatie

Bij veranderingen in een organisatie worden de missie en visie duidelijk gemaakt door het vertellen van een verhaal. De medewerkers moeten het nut van veranderingen in zien om de samenwerking te bevorderen. Daarnaast is het van belang om behaalde resultaten te delen en zo mensen te stimuleren.
Gerelateerde artikelen
Organisaties en het gebruik van Social MediaOrganisaties en het gebruik van Social MediaHet gebruik van sociale netwerken door organisaties is een veelvoorkomend punt in de middelenmix, behorend tot het marke…
Marketing, vroeger en nuMarketing, vroeger en nuMarketing heeft vele definities. In dit artikel kunt u lezen wat de huidige definitie is van marketing, maar ook wat in…
Marketing: storytelling en belevingsmarketingWanneer marketing goed wordt toegepast heeft het positieve effecten voor een merk. Van een grotere naamsbekendheid tot h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • De ondernemer
  • www.corporatestory.nl
  • www.storytellingmatters.nl
  • Wikipedia
  • www.storytellinghandboek.nl

Reageer op het artikel "Behaal een hogere omzet door middel van storytelling"

Infoteur: Liza
Laatste update: 05-10-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!