Persbeleid opstellen

Persbeleid opstellen Het opstellen van persbeleid is cruciaal voor een onderneming. Het doel van persbeleid is het genereren van free publicity. in de meeste organisaties is de communicatieafdeling belast met het formuleren en uitvoeren van persbeleid. Hoe kun je bouwen aan een relatie met de pers en een goed persbericht schrijven?

Persbeleid

Persbeleid houdt in dat de organisatie in haar contacten met de pers eenduidig handelt, volgens vaste procedures. Er moet duidelijk zijn wie zich bezig houdt met de perscontacten, welke medewerkers welke informatie mogen verstrekken en welke medewerkers op de hoogte worden gehouden van perszaken. Alle contacten met de pers moeten met een bepaalde afdeling of (communicatie)medewerker verlopen.

Basisprincipes voor perscontacten

  • Niet communiceren is dodelijk
  • Hoor en wederhoor: een journalist probeert een verhaal van twee kanten te belichten
  • Een interview begint op het moment dat de woordvoerder in contact treedt met de interviewer
  • Het interview eindigt pas als de journalist uit zicht is

Bouwen aan een relatie met de pers

  • Een goede samenwerking met de media is cruciaal om positieve publiciteit te genereren. Het is belangrijk om een goede relatie met de pers op te bouwen:
  • Leg een medialijst aan: een lijst met namen en adressen van journalisten en redacties van belangrijke dagbladen en andere media
  • Nodig regelmatig een journalist uit om achtergronden toe te lichten
  • Je kunt als persvoorlichter een journalist een scoop geven: een primeur. Het mes snijdt aan twee kanten.

Actief persbeleid

Als een organisatie zelf contact zoekt met de pers om de bekendheid van de organisatie te vergroten of een nieuw product onder de aandacht te brengen, spreekt men van een actief persbeleid. De organisatie kan acties ondernemen, zoals het verzenden van persberichten, het houden van een persconferentie, het aanbieden van een interview of het organiseren van een informele persontmoeting. Voor de communicatiemedewerker is een belangrijke taak weggelegd bij de inhoudelijke kant van perscontacten.

Persbericht

Een persbericht is het meest gebruikte middel waarmee organisaties de pers benaderen. Het persbericht wordt verzonden naar een journalist, die kritisch is wat betreft vorm en inhoud. Het merendeel van de persberichten belandt dan ook in de prullenbak. Het is belangrijk dat een persbericht nieuwswaarde heeft.

Wat is nieuwswaarde?

Een bericht dat nieuwswaarde heeft, is voor veel mensen van belang, komt uit een gezaghebbende bron, gaat over een actuele zaak of bevat “human interest”.

Nieuwswaarde bepalen

Om te bepalen of iets nieuwswaarde heeft, kun je de ABABA-formule gebruiken
  • Actualiteit: nieuws bederft snel. Een krant van gisteren is niet meer actueel.
  • Belang: er staat iets belangrijks op het spel.
  • Afwijking: hoe ongewoner, hoe boeiender het nieuws is
  • Belangstelling: leg de nadruk op het menselijke aspect
  • Autoriteit: hoe belangrijker de woordvoerder of het slachtoffer, hoe boeiender het nieuws
© 2011 - 2024 Rebeccahoogers, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Persbericht schrijvenPersbericht schrijvenBij het schrijven van een persbericht moet de communicatiemedewerker of ondernemer zich verplaatsen in de positie van de…
Hoe ga je om met de pers?Hoe ga je om met de pers?Er bestaan verschillende soorten perscontacten: een persconferentie, een persbezoek en een persbericht. Een persconferen…
Waar moet een persbericht aan voldoen?Een persbericht is een schriftelijke mededeling waarin een persoon, organisatie, instelling of vereniging nieuws deelt m…
Mediacode van RVD rond Koninklijk HuisMediacode van RVD rond Koninklijk HuisVia de Mediacode beschermt de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) het privéleven van leden van het Koninklijk Huis. Sommige m…

Organisatiemodellen van MintzbergOrganisatiemodellen van MintzbergDe Canadese auteur Henry Mintzberg heet vijf organisatiemodellen gepresenteerd. Later werden daar twee aan toegevoegd, z…
Stromingen organisatiekunde: klassieke organisatiekundeStromingen organisatiekunde: klassieke organisatiekundeDe klassieke organisatiekunde gaat voornamelijk over de rol van de manager in een formele hiërarchie binnen een organisa…
Bronnen en referenties
  • Omgaan met de pers
  • PR voor dummies
Rebeccahoogers (449 artikelen)
Gepubliceerd: 06-10-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.