Persbericht schrijven
Bij het schrijven van een persbericht moet de communicatiemedewerker of ondernemer zich verplaatsen in de positie van de journalist. Een persbericht moet aan een aantal eisen voldoen qua inhoud en opbouw. Zo moet het persbericht een duidelijke nieuwswaarde hebben en oprolbaar zijn.. In de lead staat de belangrijkste informatie: de 5 W’s en de H: Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Wat is een persbericht? Tips voor het schrijven van een persbericht.
Wat is een persbericht?
Een persbericht is een schriftelijk concept van een organisatie of persoon aan de media. Een persbericht is primair bedoeld voor journalisten. De schrijver van het persbericht probeert aandacht te krijgen voor een concreet nieuwsfeit of een bepaald standpunt. De nieuwswaarde is een belangrijk aandachtspunt. Als een persbericht hier niet aan voldoet, wordt het naar de prullenbak verwezen.
Opbouw van een persbericht
Datum en plaats
- Schrijf “persbericht” bovenaan het bericht
- Vermeld datum en plaats
Kop
Kop: de kop vat de boodschap samen die je met het persbericht wilt overbrengen
Lead
Lead: in de lead (intro) staat de belangrijkste informatie: de 5 W’s en de H. Houd maximaal 50 woorden aan, want de lead moet kort en bondig zijn en de belangrijkste strekking van het bericht weergeven.
- Wie
- Wat
- Waar
- Wanneer
- Waarom
- Hoe
Uitwerking persbericht
Na de lead volgt de uitwerking. Vermeld nogmaals het belangrijkste nieuws, geef achtergrondinformatie en toelichting.
Noot voor de redactie
Een persbericht wordt afgesloten met een noot voor de redactie, waarin je aangeeft bij wie de journalist of redacteur meer informatie kan opvragen. Noteer de gegevens van contactpersonen: naam, e-mailadres en telefoonnummer of verwijs naar een website. De noot staat meestal los van het bericht en moet duidelijk gemarkeerd zijn, bijvoorbeeld door witregels in te voegen.
Bijlagen
Eventueel kan er een bijlage worden toegevoegd aan het persbericht.
Tips persbericht schrijven
- Een persbericht moet nieuwswaarde bevatten
- Geef in de kop en eerste alinea een antwoord op de 5 w’s + H
- Een persbericht is maximaal een A4’tje
- Vermijd reclametaal: schrijf zakelijk
- Overdrijf niet, hoewel je de organisatie op een positieve manier in de schijnwerpers wilt zetten. Een journalist prikt daar zo doorheen.
- Schrijf in de actieve vorm: vermijd woorden zoals “worden” en “zullen”
- Verstuur een persbericht op naam van de journalist als je hem kent
- Een persbericht moet oprolbaar zijn: de eerste alinea bevat de belangrijkste informatie en de laatste alinea de minst belangrijke informatie, zodat bepaalde alinea’s eenvoudig kunnen worden geschrapt in verband met ruimtegebrek
- Laat het bericht nalezen door een collega
- Voorkom storende herhalingen van woorden. Het is handig om gebruik te maken van de synoniemfunctie in Word