Persbericht schrijven

Persbericht schrijven Bij het schrijven van een persbericht moet de communicatiemedewerker of ondernemer zich verplaatsen in de positie van de journalist. Een persbericht moet aan een aantal eisen voldoen qua inhoud en opbouw. Zo moet het persbericht een duidelijke nieuwswaarde hebben en oprolbaar zijn.. In de lead staat de belangrijkste informatie: de 5 W’s en de H: Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Wat is een persbericht? Tips voor het schrijven van een persbericht.

Wat is een persbericht?

Een persbericht is een schriftelijk concept van een organisatie of persoon aan de media. Een persbericht is primair bedoeld voor journalisten. De schrijver van het persbericht probeert aandacht te krijgen voor een concreet nieuwsfeit of een bepaald standpunt. De nieuwswaarde is een belangrijk aandachtspunt. Als een persbericht hier niet aan voldoet, wordt het naar de prullenbak verwezen.

Opbouw van een persbericht

Datum en plaats

  • Schrijf “persbericht” bovenaan het bericht
  • Vermeld datum en plaats

Kop

Kop: de kop vat de boodschap samen die je met het persbericht wilt overbrengen

Lead

Lead: in de lead (intro) staat de belangrijkste informatie: de 5 W’s en de H. Houd maximaal 50 woorden aan, want de lead moet kort en bondig zijn en de belangrijkste strekking van het bericht weergeven.
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Wanneer
  • Waarom
  • Hoe

Uitwerking persbericht

Na de lead volgt de uitwerking. Vermeld nogmaals het belangrijkste nieuws, geef achtergrondinformatie en toelichting.

Noot voor de redactie

Een persbericht wordt afgesloten met een noot voor de redactie, waarin je aangeeft bij wie de journalist of redacteur meer informatie kan opvragen. Noteer de gegevens van contactpersonen: naam, e-mailadres en telefoonnummer of verwijs naar een website. De noot staat meestal los van het bericht en moet duidelijk gemarkeerd zijn, bijvoorbeeld door witregels in te voegen.

Bijlagen

Eventueel kan er een bijlage worden toegevoegd aan het persbericht.

Tips persbericht schrijven

  • Een persbericht moet nieuwswaarde bevatten
  • Geef in de kop en eerste alinea een antwoord op de 5 w’s + H
  • Een persbericht is maximaal een A4’tje
  • Vermijd reclametaal: schrijf zakelijk
  • Overdrijf niet, hoewel je de organisatie op een positieve manier in de schijnwerpers wilt zetten. Een journalist prikt daar zo doorheen.
  • Schrijf in de actieve vorm: vermijd woorden zoals “worden” en “zullen”
  • Verstuur een persbericht op naam van de journalist als je hem kent
  • Een persbericht moet oprolbaar zijn: de eerste alinea bevat de belangrijkste informatie en de laatste alinea de minst belangrijke informatie, zodat bepaalde alinea’s eenvoudig kunnen worden geschrapt in verband met ruimtegebrek
  • Laat het bericht nalezen door een collega
  • Voorkom storende herhalingen van woorden. Het is handig om gebruik te maken van de synoniemfunctie in Word
© 2011 - 2024 Rebeccahoogers, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Waar moet een persbericht aan voldoen?Een persbericht is een schriftelijke mededeling waarin een persoon, organisatie, instelling of vereniging nieuws deelt m…
Een goed persbericht schrijvenJe bent gevraagd om een persbericht te schrijven, of misschien ben je zelf wel met dit voorstel gekomen. Hoe dan ook je…
Persbeleid opstellenPersbeleid opstellenHet opstellen van persbeleid is cruciaal voor een onderneming. Het doel van persbeleid is het genereren van free publici…
Tips bij het schrijven van een persberichtEén van de manieren om gratis publiciteit te werven met je bedrijf of product is door onder de aandacht te komen bij bla…

Voorkom dillema’s bij een bedrijfsuitjeVoorkom dillema’s bij een bedrijfsuitjeIn jouw bedrijf wordt er vast ook jaarlijks (of vaker) een bedrijfsuitje georganiseerd. Voor sommigen is het een leuk da…
Wat is een octrooi?Door octrooi of patent aan te vragen kunt u het alleenrecht verkrijgen op een bepaalde uitvinding. Anderen mogen uw uitv…
Bronnen en referenties
  • MKB Servicedesk
  • Persbericht.nl
  • Communicatiemanagement - Floor & van Raaij
Rebeccahoogers (449 artikelen)
Laatste update: 07-02-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.