InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Functioneringsgesprek & voorbereiden functioneringsgesprek

Functioneringsgesprek & voorbereiden functioneringsgesprek

In dit artikel wordt besproken wat een functioneringsgesprek inhoudt en welke vragen je kunt verwachten. Hoe kun je je het beste voorbereiden op het functioneringgesprek? Tevens wordt het verloop van een functioneringsgesprek geschetst.

Wat is een functioneringsgesprek?

Een functioneringsgesprek is een gesprek over de gang van zaken in het werk, waarin verbetering centraal staat. De werknemer en de leidinggevende bespreken de knelpunten in de huidige werkpraktijk. Welke problemen komt de medewerker tegen en wat kan de leidinggevende doen?

Doel van functioneringsgesprek

Het doel van een functioneringsgesprek is om het functioneren van de werknemer te verbeteren. De leidinggevende richt zich in een functioneringsgesprek niet zozeer op de resultaten van de medewerker, maar op de manier waarop hij bezig is daartoe te komen. Er worden afspraken gemaakt voor de korte termijn.

Belang van functioneringsgesprek

Een functioneringsgesprek is belangrijk, omdat het voor een deel het verloop van je loopbaan bepaalt. Er worden namelijk oplossingen bedacht om het functioneren te verbeteren. Dit kan van belang zijn voor je carrière.

Verloop van functioneringsgesprek

Een functioneringsgesprek bestaat meestal uit zeven onderdelen, te weten:
  • De opening. De leidinggevende legt het doel van het gesprek uit aan de medewerker en neemt de agenda door.
  • Terugblik. Er wordt teruggeblikt op de voorgaande functioneringsgesprekken. De leidinggevende en de medewerker bekijken welke afspraken zijn nagekomen.
  • Visie van de werknemer. De werknemer wordt in de gelegenheid gesteld om zijn functioneren en de samenwerking met de leidinggevende te beoordelen.
  • Reactie leidinggevende. De leidinggevende en de werknemer bespreken oplossingen voor de problemen die de werknemer in zijn werk tegenkomt. Ze maken duidelijke afspraken.
  • Visie leidinggevende. Nu is het woord aan de leidinggevende. Hij licht zijn visie toe en geeft positieve en negatieve feedback.
  • Reactie werknemer. De werknemer krijgt de gelegenheid om te reageren op wat de leidinggevende heeft gezegd.
  • Afronding. De belangrijkste doelen worden nogmaals benoemd en op papier gezet. Er wordt eventueel een afspraak gemaakt voor een vervolggesprek.

Voorbereiding functioneringsgesprek werknemer

Ter voorbereiding op het functioneringsgesprek kun je als werknemer het volgende doen:
  • Verslagen van voorgaande functionerings- en beoordelingsgesprekken doorlezen. Ga na in hoeverre je de doelen bereikt hebt.
  • Een lijst opstellen van gesprekspunten die je aan de orde wilt laten komen in het gesprek
  • Reflecteren op je eigen functioneren. Wat ging de laatste tijd goed en wat ging minder goed? Wees eerlijk naar jezelf.
  • Nadenken over de samenwerking met de leidinggevende.
  • Het formuleren van concrete doelen: wat wil je bereiken binnen de organisatie?

Verschil functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek

Tijdens het beoordelingsgesprek wordt het functioneren van de werknemer besproken in het afgelopen kalenderjaar. De kwaliteit en de kwantiteit van het geleverde werk komen aan de orde tijdens het beoordelingsgesprek. Tijdens dit gesprek kan ook een eventuele salarisverhoging aan bod komen.
Gerelateerde artikelen
Wat is een beoordelingsgesprek?Wat is een beoordelingsgesprek?Wat is een beoordelingsgesprek? Wat is het verschil tussen een beoordelingsgesprek en een functioneringsgesprek? Welke o…
Het voorbereiden van een functioneringsgesprek als werknemerHet voorbereiden van een functioneringsgesprek als werknemerEen goed functioneringsgesprek is afhankelijk van een goede voorbereiding. Dit geldt zowel voor de leidinggevende als de…
Wat is een functioneringsgesprek?Minimaal één keer per jaar zouden werknemers een functioneringsgesprek met hun leidinggevende moeten hebben. In dit gesp…
Het houden van een functioneringsgesprekHet houden van een functioneringsgesprekBinnen veel organisaties is het houden van functioneringsgesprekken tussen managers en hun werknemers een jaarlijks teru…
Hoe voer ik een goed functioneringsgesprek?Hoe voer ik een goed functioneringsgesprek?Veel werkgever voeren één of twee keer per jaar een functioneringsgesprek met de medewerkers. Hierin worden onder andere…
Bronnen en referenties
  • Personeelswerk
  • Carrieretijger

Reageer op het artikel "Functioneringsgesprek & voorbereiden functioneringsgesprek"

Reactie

Audrey, 23-09-2013 14:32 #1
Een lijst met gesprekspunten opstellen is vaak best lastig. Mijn advies is om daar ruim de tijd voor te nemen om dat voor te bereiden. Als je dat één keer goed doet, kan je dat veel tijd schelen tijdens je volgende coachgesprekken. Want dan is het een kwestie van bijhouden.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 10-04-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!