Concurrentiestrategieën van Porter
Artikel over de op scholen veel gebruikte concurrentiestrategieën van Porter. De verschillende manieren om je te positioneren in een markt worden uitgebreid uitgelegd.
Typologie van Porter, de strategieën
- Differentiatiestrategie
- Kostenleiderschap
- Focusstrategie
- Stuck in the middle
1. Differentiatiestrategie
Hierbij kies je ervoor om je product op een unieke manier te verkopen. Een product kan je zien als een geheel van een aantal factoren zoals de verpakking, prijs, distributie en inhoud. Organisaties kiezen vaak een aspect van een product dat zeer belangrijk is voor de consumenten en gaan deze uniek maken. Dit gebeurt door een uniek design van het product, of een zeer aparte of handige verpakking. Ook kan je kiezen voor een nieuwe unieke combinatie van factoren, waardoor de factoren zelf gelijk blijven maar door een nieuwe combinatie het speciaal maakt. Doordat je met een uniek concept komt en het iets extra's heeft, heeft de consument er vaak meer geld voorover. Als je dit voor elkaar krijgt en tevens de kosten hetzelfde kan houden vergroot je je marges.
Manieren om differentiatie toe te passen:
- Kwaliteit van het product verbeteren
- Productinnovatie
- Unieke service
- Uniek design en verpakking van product
- Unieke selectie van distributiekanalen
2. Kostenleiderschap
Kostenleiderschap is zo min mogelijk kosten maken. Je wil je onderscheiden door je kosten zo laag mogelijk te houden waardoor je een concurrentievoordeel creëert. Je kan je kosten verlagen door een efficiënt productieproces of het veranderen van je product op zich. Extra's weghalen bij je product zoals de verpakking of design vereenvoudigen waardoor je kosten bespaart. Door je kosten zo laag mogelijk te houden kan je je producten goedkoper aanbieden of voor de zelfde prijs aanbieden waardoor je marges groter zijn. Door deze strategie kan je makkelijker prijsoorlogen aan en zal de toetredingsdrempel van je markt verhogen, omdat het moeilijk is voor nieuwe toetreders om goedkoper te produceren.
Manieren om Kostenleiderschap toe te passen:
- Produceren in landen met goedkope arbeiders, dus lage lonen.
- Het design en/of verpakking vereenvoudigen
- Productieproces efficiënter maken, automatisering
- Overheidssubsidies
- Overbodige extra's van het product afschaffen
- Verminderen vaste kosten
3. Focusstrategie
Bij de focusstrategie ga je je focussen op een of meerdere doelgroepen van de totale markt. Als de totale markt misschien niet aantrekkelijk is door bijvoorbeeld teveel concurrentie kan men zich gaan focussen op specifieke marktsegmenten/doelgroepen. Door deze doelgroep(en) duidelijk te analyseren heb je meer inzicht en informatie over de doelgroep dan andere organisaties binnen de markt. Hierdoor kan jij het best jouw product aanpassen op de wensen en behoeften van deze consumenten, waardoor je concurrentievoordeel creëert in deze marktsegmenten. Deze strategie kan je onderverdelen in kostenfocus en differentiatiefocus. Dit betekent dat je bij de speciale doelgroep waarop je je focust, weer kiest om zo min mogelijk kosten te maken of juist een uniek product probeert te verkopen.
4. Stuck in the middle
Volgens Porter moet je als organisatie een keuze maken tussen kostenleiderschap en differentiatie waardoor je een eigen identiteit en USP (Unique Selling Point) creëert. Doe je dit echter niet duidelijk dan kom je terecht bij de stuck in the middle strategie. Hierbij maak je dus geen duidelijke keuze tussen de strategieën en zit je dus 'vast in het midden'. Soms kan dit succesvol nagestreefd worden als bijvoorbeeld de concurrentie dit ook duidelijk doet.
Kritiek op deze strategieën van Porter.
Op deze theorie van Porter is soms lichte kritiek, omdat anderen van mening zijn dat een combinatie van beide strategieën ook erg sterk kan zijn. Elk bedrijf heeft zijn eigen identiteit en elke markt is anders, dus soms kan een combinatie van bepaalde onderdelen van beide strategieën (kostenleiderschap en differentiatie) zorgen voor sterke marktpositie.