InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Tips om je loon te onderhandelen

Tips om je loon te onderhandelen

Tips om je loon te onderhandelen Tijdens de laatste maanden van het jaar worden in veel bedrijven evaluatiegesprekken georganiseerd. Of dit al dan niet leuk wordt, kan je vaak wel zelf al inschatten. Feit is wel dat je tijdens deze uitgebreide evaluatiesessie zal worden geëvalueerd op het behalen van de doelstellingen, houding, omgang met collega’s en succesvolheid bij het slagen van projecten. Gekoppeld hieraan wordt er uiteraard ook gesproken over je financiële verwachtingen voor het komende jaar, met andere woorden of je mag rekenen op een loonsverhoging of andere extraatjes zoals een bedrijfswagen, groepsverzekering, hospitalisatieverzekering, ... Enkele tips kunnen helpen om stevig over je loon te kunnen onderhandelen.

Hoe pak ik mijn loononderhandeling aan?

Over je loon praten is een delicate materie, maar als je een loonsverhoging wil kan je er niet onderuit. Een confrontatie met je manager kondigt zich dan aan. Geen angst! Uiteindelijk geraken jullie er wel uit, maar meestal zal één partij zich de winnaar en de andere partij zich de verliezer voelen. Zorg er dus voor dat je aan het langste eind trekt! Hoe kan je dat doen? Hieronder enkele loononderhandelingstips om feilloos te onderhandelen over je loon.

Zes heel goede loononderhandelingstips

Bereid je perfect voor

Alles staat of valt met een goede voorbereiding. Denk na hoeveel loonsverhoging je wil. Denk ook na wat je hiervoor in ruil extra wil doen bovenop de activiteiten die je nu al uitvoert. Probeer te anticiperen op de vragen die je baas zou kunnen stellen. “Waarom zou je een loonsverhoging willen? Je hebt er verleden jaar pas één gehad!” Moest een loonsverhoging in ‘geld’ niet lukken, denk dan ook na wat je als extralegale voordelen of emolumenten ziet zitten. Wees heel alert en antwoord kordaat alsof je het gevoel uitstraalt dat het alles of niks wordt!

Speel een rollenspel met je partner

Laat je partner je baas zijn en speel het na alsof het een echt onderhandelingsgesprek is. Je zal verbaasd zijn welke vragen je partner in petto heeft. Geen probleem, dat is de realiteit! Zulke vragen kan je ook verwachten van je baas. Tracht steeds een antwoord te formuleren zodat je zelfzeker over komt.

Durf te onderhandelen

‘Wie bang is, heeft niets”. En dat is ook zo. Loononderhandelingen zijn niet de leukste taken maar je moet er wel door. Doe dit met veel zelfvertrouwen zodat het echt aanvoelt dat je die extra honderden euro’s echt wel verdient.

Doe je baas een voorstel

Als je merkt dat je baas niet echt staat te springen of je wil afschepen, kan je het heft in eigen handen nemen. Doe zelf een realistisch voorstel waarbij je iets hoger inzet om uiteindelijk op je gewenste loonsverhoging uit te komen. Vraag ook aan je baas wat hij vindt van het voorstel. Uiteindelijk is het in het belang van jullie beiden dat jullie een soort consensus vinden.

Het woord opgeven staat niet in je woordenboek

Ook al gaat je baas niet akkoord, leg je er niet te snel bij neer. Je baas rekent er misschien op dat je er niet meer op durft terugkomen, maar dat zou maar al te gemakkelijk zijn. Indien je baas je echt wil behouden zal hij wel een geste doen en min of meer tegemoetkomen aan je (realistische) wensen. Is er echt geen mogelijkheid tot loonsverhoging, pas dan de strategie aan en durf in te zetten op extralegale voordelen of emolumenten waarmee je iets bent. Beter dan niets op het einde van de rit.

En wat als je nooit loonsverhoging krijgt

Het gebeurt dat de baas altijd ‘neen’ antwoordt en uitgaat van een indexverhoging die gecamoufleerd wordt als een loonsverhoging. Uiteraard niet leuk! Durf je baas aanspreken en meermaals vragen of het echt niet kan. Blijft hij weigeren, dan kan je uitkijken naar een andere job, eventueel met betere voorwaarden. Krijg je die voorwaarden op papier, dan kan je daarmee naar je baas gaan. Best mogelijk dat hij snel bijdraait, en zo heb je direct een zicht welke moeite hij zou doen om je te behouden als werknemer.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips om je loon te onderhandelen"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 04-03-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!