Incidentenmanagement
Managen op incidenten is niet handig, maar soms kan het even niet anders. Op zich niets mis mee, zolang het zich tot zo nu en dan een incident beperkt of het je structurele uitbouw niet dwarsboomt. Helaas zijn er steeds meer organisaties die zich laten verleiden tot een aaneenschakeling van incidenten en zo ontstaat incidentenmanagement in de huidige vorm. De vraag is in hoeverre je dan nog komt tot het uitbouwen en structureel verbeteren van de organisatie?
Allerlei organisaties kennen het probleem
Overheid
Het betreft niet alleen commerciële bedrijven, maar ook de overheid. Immers de wethouder wil “bevriend” blijven met zijn/haar bewoners en komt om die reden een groep bewoners tegemoet. Iets wat mogelijk niet past binnen het beleidsmatig werken en structureel verbeteren van de stad of er vindt plots is plaats waar de gemeenschap niet blij van wordt. In plaats van bekijken hoe het structureel aangepakt kan worden, wordt er vaak slechts gereageerd op deze incidenten.
Maar ook de landelijke politiek waar de tweede kamer te pas en te onpas de regering naar de tweede kamer haalt om tekst en uitleg te geven over iets waar de media ze voor aan het jasje getrokken heeft. Een minister of staatssecretaris moet hier direct op reageren en mogelijk acteren.
Dat de tweede kamer de regering om verantwoording vraagt is prima, maar het gaat vaak ook om incidenten en veel minder de grote lijnen. De grote lijnen moeten uitgezet worden en daar moet invulling aan gegeven worden, maar als er ambtenaren ingezet moeten worden omdat de minister weer eens aan het jasje getrokken is. Kan dit ten kosten van anders – structurele - zaken gaan of de uitgezette weg zelfs dwarsbomen.
Beursgenoteerde bedrijven
De beursgenoteerde bedrijven hebben de aandeelhouders achter zich en veel aandeelhouders willen snel resultaat en dus winst zien. Er zijn verschillende methodes om een onderneming winstgevend te krijgen en als je snel resultaat moet laten zien als bestuurder, dan moet je NU acteren en dat gaat lang niet altijd samen met structurele verbetering die winst op langere termijn realiseert. Als aandeelhouders NU resultaat willen zien, heb je weinig andere mogelijkheden dan te kijken naar de mogelijkheden die NU rendement kunnen bewerkstelligen.
Natuurlijk zijn er ook genoeg ondernemingen waar een goede bestuurder ook een combinatie kan maken van nu winst realiseren, maar ook de contouren voor de toekomst uitzetten om structurele verbetering (en winst) te bewerkstelligen.
Slechte managers
De senior is nog geen managerial materiaal
Behalve invloeden van buitenaf, is er natuurlijk ook altijd nog een groep die we kunnen betitelen als “slechte managers” en daar lopen er nogal wat van rond. Veel mensen willen enig moment manager worden, alsof het ultiem is. Vaak ook als ze al enige tijd senior zijn, maar ja … een goede senior medewerker maakt namelijk nog geen goede manager. Sterker nog, managen is een vak apart … al wordt dat niet altijd zo gezien.
Ondernemen en managen
Ook onder ondernemers zien we nog als eens slechte managers … en toch moet het ook nogal eens samen gaan. De ondernemer wil ondernemer, geld maken, heeft een idee, heeft een visie en dt pad moet gevolgd worden. De manager zorgt er voor dat het op een manier kan gebeuren dat de structuren in een onderneming komen, er taakvolwassen medewerkers / managers zijn en er een fundament gebouwd wordt. Sommige ondernemers koppelen het prima, maar veel kunnen het niet. Men doet er in dat geval goed aan en uitvoerend manager neer te zetten die je visie vertaald naar de praktijk.
Love junk
Verder is er nog de ondernemer of manager die een “love junk” is en dan ga je, met deze houding, vroeg of laat een keer de fout in. Je wilt immers “pleasen” en iedereen te vriend houden en dat kan als manager nu eenmaal niet. Zeker niet als je contouren gaat bepalen en inhoud gaat geven. Dat geeft reuring en de meeste mensen (zo’n 80%) houdt niet van verandering en dus ben je niet aardig meer.
Reageren op het NU
Wat de achterliggende reden ook is, een slechte manager reageert op incidenten en moet allerlei ballen in de lucht houden, omdat hij of zij overal op reageert en denkt er iets mee te moeten. Niet handig is om impopulaire beslissingen te nemen die voor de langere termijn het beste zijn voor de onderneming en iedereen te vriend wil houden.
Tot slot
Managen is een vak en incidentenmanagement maakt het menig manager moeilijk als hij of zij beïnvloed wordt van buitenaf. Maar de manager kan het ook zelf bewerkstelligen en dat zegt meestal alles over de kwaliteit van de manager. Het gaat er dus niet om om incidenten volledig naast je neer te leggen, maar niet toe te laten dat het de structuur voor de uitbouw van de onderneming laat ondermijnen. Incidenten zijn soms een signaal, soms moet je concreet iets doen … het moet dus wel opgepakt worden, maar het gaat om de manier waarop en de signalen niet leidend te laten zijn.