Project Management Body of Knowledge, PMBoK
Projectmanagement bestaat uit kennis, kwaliteiten, de juiste tools en technieken voor het ordenen van activiteiten. Dit met de doelstelling te voldoen aan de verwachtingen van aandeelhouders van een project. Met de verwachtingen van aandeelhouders wordt bedoeld dat een projectmanagement voldoet aan de gestelde tijd, kwaliteit, kosten. Het is van essentieel belang voor een organisatie dat het gevoerde projectmanagement alom begrepen wordt. Proceject Management Body of Knowledge (PMBoK) is een methodiek die gebaseerd is op kennis en resultaten uit het verleden. Het is een structuur die wereldwijd gewaardeerd en gebruikt wordt door organisaties.
Onderdelen van PMBoK
PMBoK begint met het opstellen van een projectmanagementraamwerk en de projectmanagementkennisgebieden. Een projectmanagement raamwerk voorziet in een basis structuur voor het begrijpen van projectmanagement.
- Onderdeel 1 van het raamwerk is de introductie, hierin wordt een kort overzicht gegeven van de belangrijkste onderdelen en normen van een project.
- Onderdeel 2 geeft de context weer waarbinnen een project opereert. Het is belangrijk dat de projectmanager de bredere context begrijpt waarbinnen een project opereert.
- Onderdeel 3, een projectmanagement proces geeft een algemeen overzicht van de aansluiting tussen de verschillende managementprocessen. Het begrijpen van het verband tussen de verschillende processen binnen een project is essentieel voor een goed projectmanagementproces.
Kennisgebieden
De projectmanagementkennisgebieden beschrijven het proces in verschillende procesonderdelen. Het proces wordt bij PMBoK in negen kennisgebieden opgedeeld en die luiden als volgt:
Integraal beheer
Dit beschrijft het proces dat benodigd is om er zeker van te zijn dat verschillende elementen van een project worden gecoördineerd. Het bevat een projectontwikkelingsplan, een projectuitvoeringsplan en de algehele veranderingscontrole.
Project scope beheer
Dit is het definiëren van de reikwijdte van een project. Het beschrijft welke deelaspecten er uitgevoerd moeten worden en er voor zorgen dat al deze zaken worden uitgevoerd, maar ook niet meer dan dat. Dit om zo te bewaken dat een project niet groter wordt dan dat deze was bedoeld. Een goede toepassingsplanning zorgt ervoor dat er geen onnodig werk wordt gedaan. De toepassingsplanning is het beginpunt om toekomstige organisatiebeslissing in een project en deze bepaalt al in een vroeg stadium de kritische succesfactoren van een project.
Project tijdsbeheer
Project tijdsbeheer beschrijft het proces dat nodig is om er zeker van te zijn dat een project binnen de afgesproken tijd afgerond wordt. Het bevat een definitie van alle activiteiten, een activiteitenplanning, een schatting van de tijdsduur, ontwikkelingsplanning en een controleplanning.
Project kostenbeheer
Project kostenbeheer beschrijft het proces dat nodig is om er zeker van te zijn dat een project wordt gecomplementeerd binnen het vooraf opgestelde budget. Het bevat een benodigde middelenplanning, kostenschatting, kostenbudgettering en een kostencontrole.
Project kwaliteitenbeheer
Project kwaliteitenbeheer beschrijft het proces dat nodig is om ervoor te zorgen dat een project voorziet in de behoefte waarvoor deze is opgezet. Het bevat een kwaliteitsplanning, kwaliteitszekerheid en kwaliteitscontrole.
Project personeelsbeheer
Project personeelsbeheer beschrijft het proces dat nodig is om zo effectief mogelijk gebruik te maken van de mensen die beschikbaar voor een project. Het is ook belangrijk om vast te stellen of de benodigde competenties aanwezig zijn voor het uitvoeren van een project. Het bevat een organisatie werkplanning, personeel geschiktheidscheck en een teamontwikkeling onderdeel.
Project communicatiebeheer
Project communicatiebeheer beschrijft het proces dat nodig is om er zeker van te zijn dat de juiste generatie, collectie, verspreiding en opslag van project informatie beschikbaar is. Het bevat een communicatieplanning, informatiedistributie, prestatierapportage en administratieve afsluiting.
Project risicobeheer
Project risicobeheer beschrijft het proces dat te maken heeft met identificatie, analyse en reactie op een projectrisico. Het bevat een risico-indicatie, risicokwantificatie, risicoreactieontwikkeling en risicocontrole.
Project aankoopbeheer
Project aankoopbeheer beschrijft het proces dat er voor zorgt de juiste goederen en service van buiten de organisatie worden aangetrokken. Het bevat een aankoopplanning, aanvraagplanning, aanvraag, middelenselectie, contractadministratie en contractafsluiting.
Doelstelling PMBoK
De doelstelling van PMBoK is om te identificeren en te beschrijven welke samenstelling van procesmanagement het beste is voor de organisatie. De methodiek is “Generally Accepted” men is het er dus over eens dat dit één van de best bestaande methodieken is. Dit betekent nog niet dat de methodiek altijd gebruikt moeten worden voor alle projecten. De projectmanager of een projectmanagementteam zal altijd zelf verantwoordelijk zijn voor het kiezen van de beste methodiek voor een project.