InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Zes eigenschappen die elke leider zou moeten hebben

Zes eigenschappen die elke leider zou moeten hebben

Zes eigenschappen die elke leider zou moeten hebben Iedereen kent wel een voorbeeld van falend leiderschap op het werk: een dominante baas, een baas die snel kwaad wordt of geen advies van zijn mensen aanneemt. In deze gevallen is het overduidelijk dat er wat aan de leiderschapskwaliteiten van de betreffende persoon ontbreekt. Maar wat maakt iemand nou een goede leider? Hieronder lees je welke vaardigheden je daarvoor moet ontwikkelen (tenzij je ze al hebt natuurlijk).

Geef het goede voorbeeld

Het is menselijk om gedrag te kopiëren, dus realiseer je dat je als leider een rolmodel bent en het goede voorbeeld moet geven. Gedraag je op een manier waar het bedrijf of de situatie om vraagt. Dit betekent dat je jezelf goed moet kennen en ervan bewust moet zijn hoe je overkomt. Ook is het belangrijk om open te staan voor suggesties voor verbetering en zo nodig je gedrag aan te passen. Leg de lat hoog zodat jouw afdeling of team zich aan je kan optrekken.

Wees integer en eerlijk

Een belangrijke eigenschap van een leider is integriteit. Als je er moreel hoogstaande principes op na houdt, ben je niet alleen een goed rolmodel maar win je ook het vertrouwen van je team. Als jouw teamleden geen respect voor je kunnen hebben, zullen ze je ook op andere gebieden minder snel volgen. Je mensen voelen namelijk feilloos aan of je echt het beste met ze voor hebt of niet. Door steeds moreel juiste keuzes te maken, creëer je een veilige sfeer binnen de afdeling en maak je het mogelijk alles eerlijk en met respect voor elkaar te bespreken. Integer zijn houdt ook in dat je soms kritiek moet durven geven. Geef je feedback op een eerlijke en constructieve manier, met concrete voorbeelden.

Neem je verantwoordelijkheid

Een goede leider zorgt ervoor dat iedereen binnen de groep of afdeling weet wat er van hem/haar verwacht wordt. Trap niet in de valkuil om alles zelf te willen doen, maar zorg voor een duidelijke rolverdeling en spreek mensen (jezelf inclusief) erop aan als daarvan afgeweken wordt. Zo zet je mensen in hun eigen kracht en kunnen ze in hun functie groeien. Neem je verantwoordelijkheid als het op het nemen van beslissingen aankomt, ook als die gevoelig liggen. Probeer eventuele problemen tot de kern terug te brengen en op te lossen. Als dat niet lukt, kaart het probleem dan op een hoger niveau aan omdat de oplossing wellicht vanuit een ander deel van de organisatie moet komen.

Zorg voor een visie

Een team heeft behoefte aan doelen om naar toe te werken. Het is aan de teamleider om dit perspectief te bieden en continue te blijven uitdragen. De kunst is om datgene waar het bedrijf of de afdeling voor wil staan, te vertalen naar dagelijkse activiteiten en prioriteiten. Je moet daarbij meewegen welke middelen je tot je beschikking hebt, wat de tijdslijnen en mogelijke risico’s zijn. Ook is het belangrijk om een balans te zoeken tussen doelen die niet direct tot bedrijfsresultaten leiden, zoals scholing, en het werk dat nu eenmaal gedaan moet worden.

Benut je team optimaal

Ieder lid van het team zal zijn eigen sterke en zwakkere punten hebben. Maak gebruik van de verschillen tussen de mensen in het team. Uiteraard probeer je mensen zo inzetten dat ze tot een maximaal resultaat zullen komen. Daarnaast kun je groepsleden die bepaalde ervaring willen opdoen, laten meekijken met anderen die deze taken al vaker gedaan hebben. De een leert dan hoe het is om te coachen, terwijl de ander nieuwe kennis opdoet. Ook kan het heel nuttig zijn om naar de verschillende meningen binnen het team te vragen, zodat alle kanten van een discussiepunt belicht worden. Zo kom je met elkaar tot een weloverwogen besluit.

Communiceer!

Als leidinggevende zul je regelmatig beslissingen moeten nemen die alle teamleden aangaan. Of bedrijfsinformatie te horen krijgen die voor iedereen van belang is. Zorg dat je duidelijk en tijdig communiceert zodat de mensen in je team altijd over alle relevante informatie beschikken. Mocht de boodschap lastig te verkopen zijn of slecht nieuws bevatten, probeer dan je afdeling te overtuigen van de gekozen weg. Het toepassen van gespreksvaardigheden kan daarbij helpen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Liesbos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Belang van een goede bedrijfsleiderGoed leiderschap in een organisatie is heel belangrijk. Het kan het verschil maken tussen goed en slecht presteren van e…
Leiderschap: wat maakt iemand een effectief leider?Leiderschap: wat maakt iemand een effectief leider?Wat maakt iemand tot een goede leider? Deze vraag is natuurlijk niet makkelijk te beantwoorden, al hebben verschillende…
De verschillende leiderschapsstijlenDe verschillende leiderschapsstijlenDoor de eeuwen heen is effectief leiderschap altijd al een belangrijk onderwerp geweest in de literatuur en de praktijk.…
De kwaliteiten van een goede baas cq managerMen hoort regelmatig mensen zeggen: “Hij of zij is een geboren leider”. Er zijn inderdaad mensen die van nature heel mak…
Effectief leiderschapEffectief leiderschapLeiderschap is een vaardigheid die sommige mensen gewoon hebben. Daarentegen is leiderschap ook zeker te leren of in ied…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zes eigenschappen die elke leider zou moeten hebben"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Liesbos
Gepubliceerd: 14-10-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Special: Professionele ontwikkeling
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!