Primark: social media, marketing, webshop en reclame
Wie kent Primark niet? De modegigant die door Europa waart en in vele landen winkels heeft geopend, zo ook in ons land. De goedkope mode spreekt ons aan: betaalbaar shoppen is de trend. De modeketen is ook op andere vlakken opmerkelijk te noemen: qua reclame maken, want dat doet ze niet, qua webshop, want die heeft ze niet, qua ethiek en milieu, en qua het kiezen van haar locaties voor de winkels.
Inhoud:
Nee, geen online verkoop van Primark-artikelen. Da's best vreemd, in deze tijden waarin menigeen 's avonds met tablet of mobiel vanaf de bank kleding bij elkaar shopt. Online verkoop is wel korte tijd gedaan: via de Britse online winkel Asos. De directeur van Asos Nick Robertson noemde het een geweldig succes, toch stopte Primark weer met de online samenwerking. Waarom? Volgens hem en Primark directeur Martin White boden de
lage prijzen van Primark in combinatie met de
gratis verzending en retournering van Asos geen winstgevende samenwerking.
Toch bereikt dezee keten haar klanten wel degelijk online: via social media. Haar doelgroep van jonge meiden en moeders zit massaal op
Facebook, en daar is Primark ook te vinden met een ruime drie miljoen likes, waarvan ze een ruime anderhalf miljoen in de laatste helft van 2013 verzamelde. In 2014 bereikte Primark in Engeland daarmee al de top 5 van de lijst van 100 UK detailhandelaren. Primark houdt ook van
interactiviteit met haar klanten. Op haar site
www.primark.com/en/primania plaats je je foto van je bij Primark geshopte outfit en plaatst Primark die wellicht door op haar Facebook-pagina.
Primark maakt geen reclame
Ook reclame maken is niet Primark's ding. Waar
adverteerders van papier naar online adverteren zijn gegaan en jaarlijks enorme reclamebudgetten uitgeven aan advertenties en online campagnes, verdoet ze daar geld noch tijd aan maar stelt het simpel: ze vertrouwt volledig op mond-tot-mond-reclame maar met één uitzondering: reclame maken voor een nieuwe vestiging. Dat is dan ook de enige gehanteerde vorm van reclame. En met succes. Meerdere detailhandel-wegen leiden naar Rome, dat is duidelijk.
Op ongebruikelijke winkellocaties
Nog iets aparts aan Primark is haar keuze voor nieuwe winkellocaties. Na de eerste Nederlandse winkel in Rotterdam -op zich een 'normale' keuze qua winkelend publiek- volgde de tweede winkel in Hoofddorp. Geen klein dorp maar toch ook niet de meest voor de hand liggende locatie om een vrij nieuw winkelmerk te vestigen. Toch was er blijkbaar alle vertrouwen dat de klanten wel naar de vestiging in Hoofddorp zouden komen. Hoewel jongeren op internet reageerden "Waar ligt in hemelsnaam Hoofddorp?" was de opening een drukte van belang en is de aanloop en verkoop zoals verwacht prima.
Daarna volgden o.a. Almere, Nijmegen en Zaandam, weliswaar redelijk tot grote, maar niet de grootste steden van Nederland. Steden als Utrecht en Maastricht stonden in 2014 niet op de planning, hoewel voor 2015 een vestiging voor onze Limburgse landgenoten gepland is. De (ver)bouw voor een hoofdstedelijke Primark in Amsterdam was halverwege 2014 in volle gang. Geleidelijk aan vestigt deze keten zich dus wel min of meer in alle streken van Nederland. Maar zo lang jonge meiden met (of zonder) hun moeder de
Primark als een dagje uit beleven maakt Primark geen overmatige haast daarmee. De verkoop loopt toch wel goed. Gezien de goedkope artikelen kwam de financiële crisis voor Primark misschien wel als een klein geschenk uit de hemel.
Lees verder