Wat zijn de taken van een manager?
Voor vele is manager een vaag beroep. Echter, managers gaat juist gestructureerd te werk. Managers vervullen verschillende managementtaken binnen een organisatie, zoals plannen, organiseren, structureren, leidinggeven en monitoren. Bovendien moet een manager vaardigheden bezitten waarmee hij/zij verschillende functies kan vervullen. En wat maakt een succesvolle manager nou eigenlijk succesvol?
Managementtaken
Plannen
Een van de taken van een manager is plannen. Organisaties hebben bepaalde doelen en het is aan managers om door middel van goed plannen en het verzinnen van een goede strategie deze doelen te verwezenlijken. Onder plannen valt ook het organiseren en coördineren van bepaalde activiteiten die nodig zijn om de doelen die door de organisatie zijn gesteld te halen. Onderzoek heeft aangetoond dat juist op het gebied van plannen goede managers zich kunnen onderscheiden van middelmatige managers.
Structureren en/of organiseren
Managers zijn ook verantwoordelijk voor de organisatiestructuur. Daarbij hoort ook het verdelen van de taken onder de ondergeschikten. Wie doet wat, wie werkt samen met wie en wie brengt er verslag uit van de vorderingen en/of struikelblokken? Zijn er mensen die je vrijheid geeft om keuzes en beslissingen te nemen of hou je liever alles in eigen hand? Deze vragen moeten tot in detail worden uitgewerkt, zodat iedereen goed weet wat er van hem/haar verwacht wordt.
Leiding geven
Elke organisatie heeft mensen nodig om de organisatie draaiende te houden. Je kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk mensen voor een organisatie zijn. Het is als manager jouw taak om deze mensen te coördineren en een goede richting op te duwen. Het is belangrijk om werknemers te motiveren en te belonen. Een goed manier van communiceren is essentieel bij het leidinggeven. Het is zaak je opdracht, mening en/of standpunt zo duidelijk mogelijk over te brengen naar de mensen. Jij bent als manager ook de aangewezen persoon om conflicten tussen werknemers op te lossen en te zorgen voor een goede werksfeer. Een bekende Engelse term voor het bezig houden met personeel is
''Human Resource Management'' (HRM).
Monitoren
Monitoren houdt in dat je de behaalde resultaten in een bepaalde periode vergelijkt met de doelen die je in die periode had willen behalen. Uit deze resultaten/verschillen kan je de conclusie trekken of de dingen in het bedrijf gaan zoals ze zouden moeten gaan. Vervolgens is het noodzakelijk om deze resultaten om te zetten in wel of geen actie ondernemen. Als de resultaten goed zijn en de doelen zijn behaald is het misschien niet nodig om dingen te veranderen. Als de resultaten tegen vallen en/of de doelen zijn niet behaald moet dit geanalyseerd worden. Waardoor komt het negatieve resultaat en wat kunnen we doen om dit te verbeteren? Tenslotte moet de uitkomst van de analyse gecommuniceerd worden aan het personeel.
Vaardigheden
Technische vaardigheden
Managers moeten van veel gebieden basiskennis hebben. Zo ook van technische aspecten. Dit lijkt onzinnig, omdat er waarschijnlijk ook technisch personeel aanwezig is in de organisatie. Toch moet ook een manager over enige technische vaardigheden beschikken, aangezien hij/zij beslissingen moet nemen die ook gevolgen kunnen hebben op de technische aspecten van de organisatie. Je hebt je technische vaardigheden bovendien nodig bij het plannen, structuren en organiseren.
Sociale vaardigheden
Deze vaardigheden zijn onmisbaar voor het beroep manager, omdat personeel een belangrijke factor is binnen een organisatie. Personeel dat gemotiveerd is en plezier heeft in z'n werk in een sleutel tot succes. Je moet daarom als manager met mensen kunnen samenwerken, je moet ze begrijpen, naar ze luisteren en kunnen motiveren. Vooral in de voorgaande jaren blijkt dat er veel managers zijn die deze zogenaamde
''human skills'' niet goed beheersen. Werknemers worden zo ongeïnteresseerd, ongemotiveerd en leveren niet meer het gewenste resultaat. Tegenwoordig wordt er om die reden bij bedrijfskundige opleidingen meer aandacht besteed aan sociale vaardigheden dan voorheen. Je hebt je sociale vaardigheden nodig bij het leiding geven en organiseren.
Conceptuele vaardigheden
Iemand die goede conceptuele vaardigheden heeft kan verbanden leggen, processen analyseren, vergelijken en beschrijven. Deze vaardigheden zijn nodig tijdens het maken van beslissingen. Je kan pas goed beslissingen maken (en daarmee problemen oplossen) als je problemen herkent, evalueert en alternatieven creëert. Je kunt daarna met behulp van je conceptuele vaardigheden het juiste alternatief kiezen. Ook het juist interpreteren van informatie valt onder conceptuele vaardigheden. Je hebt je conceptuele vaardigheden nodig bij bijna alle bovengenoemde managementtaken.
Wat maakt een succesvolle manager succesvol?
Er is onderzoek gedaan naar verschillende soorten managers: gemiddelde managers, succesvolle managers en effectieve managers. Met succesvolle managers worden managers bedoeld die binnen korte tijd zijn gepromoveerd. Met effectieve managers bedoelen we managers die het beste resultaat leveren en het meest tevreden personeel heeft. Wat doen de succesvolle managers anders dan de gemiddelde managers? De sleutel zit hem in het feit dat succesvolle managers veel meer tijd besteden aan het creëren en bijhouden van een groot netwerk, oftewel de juiste mensen op de juiste plek kennen. Hierdoor kunnen ze snel promoveren en binnen een kort tijdsbestek aan de top komen. Effectieve managers doet daarentegen veel meer aan
Human Resource Management (HRM). Ze besteden dus veel meer aandacht aan het motiveren, disciplineren en trainen van personeel. Hieruit blijkt onder meer dat personeel een belangrijke factor is binnen de organisatie. Gemotiveerd personeel zorgt voor een beter resultaat en een hogere winst.
Kortom, zorg voor een goede combinatie tussen Human Resource Management (HRM) en het creëren van een netwerk en het bedrijfsleven ligt voor je open.