InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Wat is IPMA voor project managers

Wat is IPMA voor project managers

Naast Prince II en PMI bestaat er nog een zeer belangrijke certificerings mogelijkheid voor project managers. In deze roerige tijden waar elke organisatie onderhevig is aan veranderingen is het ook belangrijk om jouw kwaliteiten als project manager te onderbouwen met gepaste opleidingen. Dit artikel laat zien wat IPMA nou precies is.

Waarom IPMA?

IPMA staat voor International Project Management Association. IPMA is een overkoepelende organisatie van de beroepsverenigingen voor project management. Er is een aantal redenen waarom IPMA certificering slim is om te doen. De certificaten zijn erkend in 40 landen, dus internationaal levert dat weinig problemen op. Daarnaast is het toepasbaar op elke brache en elk niveau project manager kan een level volgen. Net als andere groeperingen draagt IPMA certificering bij aan de professionalisering van het vak; project management.

IPMA Certificeringen

IPMA kent 4 levels van certificering.
  • IPMA-D: Certified Project Management Associate;
  • IPMA-C: Certified Project Manager;
  • IPMA-B: Certified Senior Project Manager;
  • IPMA-A: Certified Projects Director.

Vanaf level C wordt naast het schriftelijk examen ook een assesment afgenomen.

IPMA D

Aan het IPMA D examen mag iedereen meedoen. Elke beginnende project manager of geïnteresseerde kan zich hiervoor inschrijven. Het is verstandig een examentrainingscursus te volgen omdat dit op een goede en snelle manier inzicht geeft in de examen materie.

IPMA C

Alvorens aan dit examen deel te kunnen nemen dient men minimaal 3 jaar als project manager gewerkt te hebben. Tevens moet men assisent project manager zijn geweest van een complex project en zelfstandig niet-complexe projecten kunnen managen.

IPMA B

IPMA-B
IPMA B vereist een minimale project management ervaring van 5 jaar. Van deze 5 jaar moet minimaal 3 jaar een complex project zelfstandig gemanaged zijn.

IPMA A

Voor het behalen van IPMA A certificaat moet men in staat zijn om alle projecten van een bedrijf of branche te leiden.
8 jaar ervaring als manager van complexe projecten is een vereiste. Van deze 8 jaar moet minimaal 5 jaar gewerkt zijn in een multi-project omgeving. Tevens dient men van deze 5 jaar minimaal 3 jaar uitvoerend en eindverantwoordelijk te zijn geweest van een complex programma met als doel het bereiken van strategische visies.

Wil je meer weten over IPMA, examendata en toelatings eisen? Ga dan naar de site www.ipma.nl.
© 2008 - 2019 Booijen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is IPMA voor project managers"

Infoteur: Booijen
Gepubliceerd: 12-06-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!