InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Procedure ontslag ambtenaar

Procedure ontslag ambtenaar

De ontslagprocedure in het ambtenarenrecht is gebaseerd op de Algemene wet bestuursrecht. Een ambtenaar is eenzijdig aangesteld en de werkgever kan de ambtenaar ook eenzijdig ontslaan. Hoe gaat de ontslagprocedure van een ambtenaar in zijn werk? Hoe kan de overheid een ambtenaar ontslaan en hoe kan een ambtenaar ontslag nemen?

Ontslag als ambtenaar

Er is geen toestemming van de kantonrechter of een ontslagvergunning van het UWV-WERKbedrijf vereist. De overheid moet de ambtenaar laten weten dat zij voornemens is de ambtenaar te ontslaan en de ambtenaar de kans geven schriftelijk zijn standpunt kenbaar te maken. Ook moet de overheid de reden van het ontslag vermelden.

Ontslaggronden

Het ontslag moet gebaseerd zijn op de ontslaggronden en met goede argumenten onderbouwd zijn. Het ambtenarenrecht kent verschillende ontslaggronden:
  • Reorganisatieontslag: ontslag in verband met reorganisaties. De werkgever moet zich wel inspannen om een passende functie te vinden voor de werknemer.
  • Ongeschiktheidontslag: ontslag op grond van ongeschiktheid of onbekwaamheid voor de functie, zonder dat dit te maken heeft met ziekte of gebreken. Het gaat bijvoorbeeld om disfunctioneren van de ambtenaar.
  • Ontslag wegens ziekte. Langdurige arbeidsongeschiktheid (tenminste twee aar of langer) kan tot ontslag leiden mits er geen duurzame re-integratiemogelijkheden zijn en mits er binnen zes maanden geen herstel wordt verwacht.
  • Ontslag op andere gronden (bijvoorbeeld op grond van gevangenisstraf)

Bezwaar en beroep

Tegen een ontslagbesluit kan de ambtenaar bezwaar maken bij de desbetreffende overheidsinstantie. Na bezwaar kan hij eventueel in beroep gaan bij de rechtbank, sector bestuursrecht en hoger beroep bij de Centrale Raad van Beroep. Het indienen van bezwaar of beroep heeft geen schorsende werking.

Ontslag op eigen verzoek

Een ambtenaar kan een ontslag op eigen verzoek indienen. Men spreekt dan van “eervol ontslag”. Het bestuursorgaan moet de ambtenaar in principe ontslag verlenen. Er zijn echter situaties waarbij het bestuursorgaan een ontslag niet wil honoreren, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van strafontslag. Dit is vergelijkbaar met “ontslag op staande voet” in het reguliere arbeidsrecht. Als een ambtenaar zijn dienstverband wil beëindigen, moet hij de opzegtermijn in acht nemen.

Ontslag in verband met pensioengerechtigde leeftijd

Bij ontslag in verband met het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd vindt het ontslag plaats op de eerste dag van de maand waarop de pensioengerechtigde leeftijd bereikt is.

Procedure ontslag ambtenaar:

Een ambtenaar kan zelf ontslag nemen op de volgende wijze:
  • Ambtenaar maakt schriftelijk zijn ontslag kenbaar door een brief te schrijven, gericht aan burgemeester en wethouders.
  • De opzegtermijn van het dienstverband is minimaal een maand en maximaal drie maanden.
  • Personeelsadviseur overlegt met afdelingshoofd.
  • Ontslag wordt afgetekend door directie of het college van burgemeester en wethouders
  • Eventueel (in)formele afscheidsreceptie
Gerelateerde artikelen
Ontslag ambtenaar: de ontslagrechten voor een ambtenaar?Ontslag ambtenaar: de ontslagrechten voor een ambtenaar?Het ontslaan van een ambtenaar kan niet zomaar. Het wordt feitelijk geen ontslag genoemd, omdat de ambtenaar door een be…
Ontslag aanvechtenOntslag aanvechtenAls u ontslag krijgt en het niet eens bent met het ontslag of de hoogte van de ontslagvergoeding, dan kunt u het ontslag…
Ontslag op staande voet: redenenAls er sprake is van een dringende reden, kunnen werkgever en werknemer het dienstverband met onmiddellijke ingang beëin…
Ontslag Op Staande VoetOntslag Op Staande VoetOntslag op staande voet kan alleen bij dringende reden. In artikel 1639 van het Burgerlijk Wetboek staan deze dringende…
Ontslag nemen: Rechten en plichtenJe kunt vrijwillig ontslag nemen, of omdat er sprake is van een conflict. Hoe doe je dat precies en wat zijn je rechten…

Reageer op het artikel "Procedure ontslag ambtenaar"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 04-07-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!