InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat moet ik doen bij een dreigend ontslag?

Wat moet ik doen bij een dreigend ontslag?

Bij een dreigend ontslag moet u voorzichtig tewerk gaan. Een verkeerde reactie of actie kan voor u nadelige gevolgen hebben. Werknemers worden in de wet beschermd. De werkgever kan u niet zomaar ontslaan, maar moet goed letten op de te volgen procedure. In voor het bedrijf slechte tijden, kan de werkgever mensen moeten ontslaan om financiële problemen te voorkomen. Zodra het bedrijf failliet is gegaan, worden alle werknemers ontslagen. Een werknemer die niet goed presteert kan ontslagen worden op persoonlijke gronden. Indien de werknemer onrechtmatige handelingen verricht, dreigt zelfs ontslag op staande voet. Een laatste reden van ontslag kan zijn door ziekte die langer dan twee jaar duurt. In alle gevallen moet u goed op de hoogte zijn van uw rechten. Door onderstaande tips in acht te nemen staat u sterker ten opzichte van de werkgever.

Sta open voor alternatieven

Bij dreigend ontslag moet u gewoon aan het werk blijven. U kunt aangeven bij de leidinggevende dat u openstaat voor een andere functie binnen het bedrijf. U doet er verstandig aan om dit niet in een gesprek aan te geven, maar het liefst via e-mail. Op deze manier hebt u een bewijs dat u het hebt aangegeven. U moet niet zomaar uw bedrijfseigendommen inleveren. Hiermee geeft u namelijk aan dat u akkoord gaat met het ontslag. Laat u ook niet naar huis sturen en vrijgesteld worden van het verrichten van werk. In alle gevallen moet u hulp inschakelen van een jurist of een arbeidsdeskundige. U kunt de situatie ook voorleggen aan uw vakbond. Bij dreigend ontslag door een reorganisatie ligt de situatie weer anders.

Ontslag bij reorganisatie afspiegelingsbeleid

In het verleden gold bij ontslag om economische reden het principe van last in, first out. Per 1 maart 2006 is het afspiegelingsbeleid ingevoerd. Volgens dit principe moet het personeel gespiegeld worden. De werknemers worden ingedeeld in leeftijdsgroepen. Per leeftijdsgroep moet de werkgever kijken naar het principe last in, first out. Van alle leeftijdsgroepen moeten er mensen ontslagen worden. De leeftijdsgroepen zijn:
  • 15 - 25 jaar
  • 25 - 35 jaar
  • 35 - 45 jaar
  • 45 - 55 jaar
  • Ouder dan 55 jaar

Bij een dergelijke reden van ontslag, moet u ook altijd een arbeidsdeskundige of een advocaat inschakelen. Zij kunnen toetsen in hoeverre u terecht ontslagen gaat worden op basis van ontslag om economische redenen. De werkgever moet namelijk wel aannemelijk maken dat de financiële situatie zo slecht is dat een reorganisatie de juiste oplossing is.

Ontslag op staande voet

Dit is de zwaarste vorm van ontslag waardoor de arbeidsovereenkomst per direct beëindigd gaat worden. Dit is een zeer zware sanctie, want u krijgt bij een terechte ontslag op staande voet ook geen recht op een WW-uitkering. Alleen bij zwaarwegend vergrijpen van de werknemer is een dergelijk ontslag te rechtvaardigen. Hierbij kunt u denken aan: diefstal, verduistering en geweld. De rechter zal moeten beoordelen of het vergrijp ernstig genoeg was voor een ontslag op staande voet. Een dergelijk ontslag moet gelijk worden toegezegd nadat het vergrijp bekend is geworden. Een werkgever kan niet een week gaan wachten om een ontslag opstaande voet toe te zeggen. Een lange periode tussen vergrijp en de toezegging, kan een ontslag op staande voet ongeldig maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat moet ik doen bij een dreigend ontslag?"

Reactie

Melodi, 31-01-2013 10:05 #1
Goede morgen.
ik heb een dringende vraag, Ik werk in de detailhandel textiel, ik heb ouderschapsverlof 1 dag in de week. Ik werk maandag dinsdag woensdag donderdag is het ouderschapsverlof.
Nou hoor ik van mijn regiomanager dat als het moet extra te gaan werken. Mijn kleine zit vaste dagen op de crech maandag dinsdag woensdag andere dagen ben ik thuis ik heb niemand om op te gaan passen, maar wordt toch gedwongen om toch flexibel te gaan zijn, wat ben ik verplicht om extra te gaan werken of andere dagen?
Vriendelijke groet Melodi

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 18-04-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!