InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Werken op zondag: plicht of recht

Werken op zondag: plicht of recht

Werken op zondag: plicht of recht Werken op zondag, zondagsarbeid: meer dan de heft van de werkende bevolking moet een of meerdere keren per maand op zondag werken. Maar is dit ook verplicht te stellen door de werkgever? En wat zijn je rechten en plichten bij werken op zondag.

Werken op zondag

Heel veel bedrijven en instellingen zijn ook op zondag actief. Denk maar eens aan instellingen die echt niet zomaar een zondag kunnen sluiten: zorginstellingen zoals bejaardenhuizen, ziekenhuizen, opvanghuizen etc. Maar ook overheidsinstellingen als de brandweer en politie moet ook op zondag door blijven draaien. Vooral op zondag draait de horeca vaak goed: die zijn ook geopend, net als alles in het toerisme. De industrie draait ook vaak continue door, het afbreken en opnieuw opstarten van een proces kost meer dan dat er personeel betaald moet worden. En steeds meer winkels zijn ook op zondag geopend. Het is dan ook niet gek om te bedenken dat best veel mensen op zondag moeten werken.

CAO en contract

Of je op zondag moet werken, hangt ervan af wat in het CAO en in je contract staat. Wanneer jij gaat solliciteren naar een baan, moet het vooraf duidelijk zijn dat je ook op zondag moet werken. Of dit iedere zondag is of per wisseldienst, behoor je ook van te voren te weten. Wanneer je een baan hebt waarbij je echt op de zondagen gaat of moet werken, dan heb je recht op vrije zondagen: dit zijn er ongeveer dertien per jaar. Maar het kan best dat in de CAO een ander aantal staat.

Zondagswerk weigeren

Wanneer in je contract niet is bepaald dat je op zondag moet werken, mag je in principe zondagswerk weigeren. Je bent dus niet verplicht om ongewild te komen werken. Echter kan het voorkomen dat je toch plots een zondag moet komen werken, omdat dit noodzaak is. Er wordt dan van je verwacht dat je wel komt werken. Weiger je dit ook dan zal je niet zo snel ontslagen worden hierom. Maar het kan wel gebeuren, dat je je ontslag krijgt voor het weigeren van zondagswerk.

Ontslagen

Ben je ontslagen wegens het weigeren van werk op zondag, dan hangt het ervan af wat er in je contract staat. Staat daarin dat je ook de zondagen werkt, dan is je ontslag je eigen schuld. Je hebt dan nergens recht op. Wanneer je geen zondagen hoeft te werken volgens je contract, dan bekijkt de rechter wat hier de reden van is. Soms veranderd en bedrijf dusdanig, dat er ook op zondag gewerkt gaat worden. Het bedrijf vraagt jou hiervoor toestemming. Wanneer jij hierin hebt toegestemd, dan moet je ook de zondagen komen werken,.

Heb je geen toestemming gegeven hierin, dan mag je dus werk op zondag blijven weigeren. Wanneer je hiervoor ontslagen wordt, sta jij volledig in je recht. Ga dan langs de rechtswinkel of langs een advocaat. Hier kan je je ontslag aanvechten.
Gerelateerde artikelen
Opzegverboden arbeidsovereenkomst, opzegverboden ontslagOpzegverboden arbeidsovereenkomst, opzegverboden ontslagBij opzegverboden gaat het om een aantal omstandigheden waaronder de werkgever de arbeidsovereenkomst niet mag beëdigen.

Reageer op het artikel "Werken op zondag: plicht of recht"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 23-09-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!