InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Pre-pack: snelle doorstart na faillissement

Pre-pack: snelle doorstart na faillissement

Een pre-pack is een snelle doorstart van een bedrijf, organisatie of winkelketen. In de periode voorafgaand aan een mogelijk faillissement dient de ondernemer, in het diepste geheim, een verzoek in bij de rechtbank om een 'stille bewindvoerder' aan te wijzen, die alvast gesprekken kan voeren met een overnamekandidaat, om de verkoop van de zaak voor te bereiden. De nieuwe eigenaar kan schuldenvrij aan de slag, de schuldeisers hebben echter het nakijken. Het grote voordeel is gelegen in het feit dat de zaak al na de dag waarop het failliet ging weer open kan en de werkgelegenheid geheel of gedeeltelijk behouden blijft. Voorbeelden van succesvolle pre-pack deals in Nederland zijn Schoenenreus en de Harense Smid, beiden in 2013.

Wat is een pre-pack?

Een pre-pack is een overeenkomst tussen alle partijen die betrokken zijn bij een faillissement van een bedrijf, fabriek of organisatie. Doel is het snel doorstarten door een overname kandidaat van de activiteiten na het uitgesproken faillissement. Zo kan de financiële en eventueel publicitaire schade beperkt blijven, zakelijke afspraken kunnen nagekomen worden en de werkgelegenheid blijft (deels) behouden. Normaal gesproken wordt pas na het over de kop gaan van de zaak gekeken naar eventuele doorstartmogelijkheden, in het geval van een pre-pack is dan alles al in kannen en kruiken. In het Verenigd Koninkrijk is deze werkwijze al lang gemeengoed, in Nederland is deze werkwijze midden 2012 pas in gebruik geraakt.

Hoe gaat het normaliter?

Indien een ondernemer niet meer aan de financiële verplichtingen kan voldoen wordt normaal gesproken surseance aangevraagd, uitstel van betaling. De rechtbank stelt in die periode een bewindvoerder aan, die samen met de directie beslissingen neemt. Als het faillissement, dat bijna altijd volgt op een surseance, eenmaal is uitgesproken neemt die persoon vervolgens alle beslissingen en probeert nog zoveel mogelijk geld binnen te halen, om de schuldeisers (deels) te compenseren.

Hoe werkt een pre-pack deal?

Bij een pre-pack deal worden afspraken gemaakt met alle belanghebbenden die met het faillissement te maken hebben. De ondernemer die het onheil ziet naderen kan zich richten tot een rechtbank en verzoeken een stille bewindvoerder aan te wijzen, waarvoor hij eerst wel aan moet tonen dat die pre-pack aanpak daadwerkelijk effectief kan zijn. Die 'stille periode' mag maximaal drie weken duren. In die tijd kan de stille bewindvoerder eigenlijk alleen praten met de ondernemer en partijen die deze aandraagt. Indien er teveel gesprekspartners zijn is de kans op uitlekken van het verhaal levensgroot. Indien uit deze gesprekken een positief resultaat rolt kan het bedrijf na het faillissement gelijk doorverkocht worden en kan het eventueel de volgende dag al, onder de nieuwe, of oude naam de deuren weer openen. Winkels/kantoren hoeven niet gesloten te worden en er worden geen voorraden weggehaald.

Voordeel

Bij een pre-pack wordt geen surseance van betaling aangevraagd, kortom de marktpartijen zijn niet op de hoogte van het naderende 'einde'. Zo blijven toeleveranciers, klanten en andere belanghebbenden in onwetendheid, al kunnen ze hun vermoedens hebben over de financiële stand van zaken binnen het bedrijf. Na de schrik van het uitgesproken faillissement blijkt, althans voor de buitenstaander, de zaak vliegensvlug gered te zijn.

Voorbeelden van pre-pack overnames

  • DEPT (mode)
  • Zinvest Fashion
  • Schoenenreus
  • Prime Champ (champignonteelt)
  • Van Straten Bouw
  • Opinion Test & Taste
  • Harense Smid
  • Moes (bouwbedrijf)

Rechtsgeldigheid

Een pre-pack valt niet onder de faillissementswet, het is een legale, zij het wat dubieuze constructie.
Medio 2013 weigerden nog drie (Maastricht, Roermond en Utrecht) van de twaalf rechtbanken in Nederland mee te werken aan een eventueel pre-pack, omdat de werkwijze tot dan toe niet bij wet geregeld was.

Herkomst

De terminologie voor deze rechtsvorm is afkomstig uit het Angelsaksische rechtstelsel, daar heeft men het over 'pre-packaged insolvency', 'pre-packaged sale' of 'Phoenix rescue'.
© 2013 - 2019 Kroezenier, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Pre-pack: snelle doorstart na faillissement"

Reactie

Rien Egelmeer, 18-07-2013 12:55 #1
Goedemiddag
Mijn vraag is wat de reden is bij een Pre-pack constructie dat de nieuwe werkgever de oude dienstverbanden laat door lopen? De oude dienstjaren blijven gewoon gelden.

In afwachting van uw antwoord
verblijf ik

Met vriendelijke groeten

Rien Egelmeer

Infoteur: Kroezenier
Gepubliceerd: 11-07-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 1
Schrijf mee!