InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > De rechter inschakelen bij een zakelijk geschil kost tijd

De rechter inschakelen bij een zakelijk geschil kost tijd

De rechter inschakelen bij een zakelijk geschil kost tijd De rechter inschakelen voor een zakelijk geschil lijkt logisch, maar is niet altijd de beste oplossing. Veel ondernemers krijgen af en toe te maken met een zakelijk geschil. Een klant is niet tevreden en wil niet het hele verschuldigde bedrag op de factuur betalen, een aannemer heeft een verkeerde werkwijze gekozen en er is een muur van uw bedrijf ingestort, of een aangeboden rekening is plotseling verhoogd met kosten die van tevoren niet benoemd waren en die u niet wilt betalen. De gang naar het gerecht ligt dan voor de hand, maar dat is niet altijd de verstandigste keuze. Vaak bent u aan het einde van de rit meer geld kwijt aan de onkosten van de rechtsgang, dan de oorspronkelijke kosten waren.

Kleine, zakelijke geschillen liever niet via de rechter regelen

De rechter inschakelen is niet altijd de beste keuze, vooral als het om kleinere bedragen gaat. Dan is het vaak verstandiger om het geschil met een zakenpartner of klant zonder tussenkomst van het gerecht op te lossen.

Bij kleine bedragen liever een compromis

Probeer een brug te bouwen of tref een compromis. Daar verliest u misschien wel wat geld bij, maar dat is bij een geschil over een klein bedrag altijd goedkoper dan de gang naar de rechter. Pas bij grote bedragen van bijvoorbeeld duizend euro, begint een rechtsgang zich te lonen.

De rechtsbijstandsverzekering vergoedt de advocaat

Voordat u de beslissing neemt om naar de rechter te gaan om uw gelijk te halen, moet u altijd eerst kijken of u een rechtsbijstandverzekering voor uw onderneming hebt. Een advocaat is nu eenmaal duur en ook al hebt u voor uw gevoel het grootste recht van de wereld en zou er niet veel mis kunnen gaan bij de rechtsgang en het verkrijgen van uw gelijk, toch kan de weg veel langer worden dan u van tevoren denkt. De kosten van de advocaat kunnen bij een langere procedure erg hoog worden. Wie echter rechtsbijstandverzekering heeft kan rekenen op een advocaat die door de verzekering betaald wordt en dat scheelt al enorm.

Gerechtelijke molens malen langzaam

Wie voor de eerste keer in de gerechtelijke molen terecht komt merkt al snel dat het geen gemakkelijke weg wordt. Alles gaat langzaam, ook al hebt u alle documenten en bewijzen al klaar liggen. Allereerst heeft de advocaat tijd nodig om uw verhaal aan te horen, de stukken te bestuderen en, zodra hij/zij er kans op ziet en de strategie heeft uitgezet, de nodige stappen te ondernemen.

Er gaat veel tijd van advocaten in zitten

De advocaat van de tegenpartij mag het verweer opzetten, maar heeft ook daar weer veel tijd voor nodig. Soms komt ook daar weer een nieuw verweer van uw eigen advocaat op en gaat de procedure heen en weer. Er kunnen maanden overheen gaan.

Een kortere rechtsgang bij een zakelijk geschil

Wie niet direct voor de rechter wil, maar wel een gerechtelijke uitspraak verlangt, kan ook kiezen voor een tussenpersoon in de vorm van een onafhankelijke expert van het gerecht. Vooral in de bouw wordt deze tussenoplossing nogal eens gekozen.

Een expert van het gerecht

In dat geval komt er iemand die gespecialiseerd is op het betreffende vakgebied ter plaatse het onderwerp van het geschil bekijken, de beide partijen aanhoren (die dus ook beide aanwezig moeten zijn, inclusief hun advocaten) en neemt ook de informatie en de bewijzen van het overleg tussen die twee partijen in ontvangst.

Een langdurig traject

De ervaring leert dat het rapport van de expert soms maanden op zich kan laten wachten, waarna beide partijen weer daarop kunnen reageren. Daarna gaat het hele geval naar de rechter die naar aanleiding van het rapport en de bijgevoegde informatie een bindende uitspraak kan doen. Ook in deze procedure kan dus veel tijd gaan zitten.

De rechter vraagt vaak eerst om een compromis te sluiten

Bij de rechtbanken is het altijd druk. Een snelle procedure kunt u alleen verwachten bij een dreigend faillissement of iets dergelijks. Meestal moet u echter lang wachten voordat er een termijn beschikbaar is om uw zaak voor de rechter te brengen.

De rechter beslist over de datum

Ook al vindt u dat er haast bij geboden is, de rechter beslist dat zelf en u hebt daar op geen enkele manier invloed op. Druk bewerkt vaak eerder het tegendeel en is dan ook niet verstandig. Het gerecht zal vaak eerst aandringen op een compromis, maar als dat niet lukt, moet ook de rechter tijd hebben om de zaken helemaal uit te spitten, zodat hij tot een goed oordeel kan komen.

Soms moet u jaren wachten

Bij geschillen over erg grote bedragen kan de hele rechtsgang tot aan de uitspraak soms jaren duren. Vooral verzekeringen verstaan de kunst om een geschil te rekken in de hoop dat er door invloed van buitenaf of via een veranderde wet, in hun voordeel beslist wordt. Al die jaren hoeven ze bovendien het verschuldigde bedrag niet uit te keren en kunnen dat geld dus zelf beheren, beleggen, enzovoort om daar intussen zoveel mogelijk profijt uit te halen.

De rechtsgang kost u tijd die u vaak beter kunt besteden aan uw bedrijf

De gang naar het gerecht is een tijdrovende aangelegenheid. Ze kost u als ondernemer tijd die u zakelijk gezien nodig hebt om te werken. Tijd die u steekt in afspraken en (telefoon)gesprekken met uw advocaat, met het doornemen van het verweer van de tegenpartij en waar u dan uw verweer weer op moet geven, tijd voor het maken van kopieën en het leveren van bewijzen, tijd voor bijeenkomsten met de tegenpartij, tijd voor de gang naar de rechtbank, enzovoort.

Uw tijd kost u geld

Die tijd kost u geld, want in die tijd kunt u geen geld verdienen binnen uw bedrijf. Dat verlies aan geld moet u van tevoren afzetten tegenover het eventueel te behalen gewin en daar zit vaak de angel. Als u de kosten gaat uitrekenen, loont de rechtsgang vaak niet, maar kost meer dan ze opbrengt.

Een schikking regelen

Zonder tussenkomst van de rechter is er vaak een overeenkomst te treffen die voor beide partijen financieel beter is. Zeker als het om kleinere bedragen van twee of driehonderd euro gaat is dat in elk geval aan te raden. Er zijn ook mediators die daarbij kunnen helpen. Gemeten naar het verlies aan tijd van u als ondernemer, de eventuele kosten van advocaat, telefoontjes, en het risico van een verloren zaak, is dat vaak lucratiever dan een gang naar het gerecht.

Per geval bekijken hoeveel geld het u gaat kosten of opleveren

Het is dan ook verstandig om bij een geschil de verschillende realistische mogelijkheden te bekijken en daarbij niet alleen uw boosheid, wrok of eergevoel te laten meespelen, ook al zijn die gevoelens nog zo gerechtvaardigd. Wees realistisch en bekijk de mogelijkheden en de onmogelijkheden van een rechtsgang en bereken daarnaast wat het u zelf zal kosten indien u een geding aanspant.

Altijd het eigen verstand gebruiken

Overleg met uw advocaat, maar gebruik vooral uw eigen verstand. Bij een geschil over grote financiële schade blijft een rechtsgang natuurlijk vaak een logische weg, vooral als er na overleg met de tegenpartij een patstelling ontstaan is. De advocaat heeft natuurlijk ook zijn/haar eigen gewin voor ogen, maar u beslist uiteindelijk zelf hoeveel geld u bereid bent in die zaak uit te geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf opkomen voor uw rechtenZelf opkomen voor uw rechtenBij geschillen denken particulieren gelijk aan het inschakelen van een advocaat om hun recht te halen. In veel gevallen…
Rechtsgang in NederlandRechtsgang in NederlandNederland is een rechtsstaat. Dit betekent, dat de gang van zaken binnen de staat gereguleerd en beperkt wordt door het…
Waar kan ik terecht met juridische vraagstukken?Waar kan ik terecht met juridische vraagstukken?Bij juridische vragen wordt gelijk gedacht aan een dure advocaat, maar u kunt ook bij andere partijen terecht die minder…
Wanneer stap je naar de rechter?Als je het niet eens bent met een beslissing van bijvoorbeeld de gemeente of je wordt verdacht van een strafbaar feit, d…
Advocaat nodig? Wanneer kiezen voor juridisch advies?Bij juridische problemen is het belangrijk dat een bekwaam iemand met inzet de strijd voor je aangaat, zodat je in geval…

Reageer op het artikel "De rechter inschakelen bij een zakelijk geschil kost tijd"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 10-12-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!