Consumentenrecht - Rechtbank & Geschillencommissie
Rechten van de Consument. Een consument die een conflict heeft met een leverancier of fabrikant kan eerst zelf proberen om tot een minnelijke schikking te komen. Als dit niet lukt, kan je terecht bij een Geschillencommissie. Verder kan je naar een kantonrechter en een arrondissementsrechtbank (bij de hogere bedragen). Echter, om de geschillen voor te blijven bij belangrijke aankopen, kan je beter de door de Consumenten-bond opgestelde consumentenvoorwaarden laten tekenen door de leverancier.
Consumentenrecht en Geschillen - Minnelijke Schikking
Minnelijke Schikking. Geschillen of conflicten met ondernemers -zoals winkeliers, leveranciers, dienstverleners en fabrikanten- over producten en diensten, kun je in eerste instantie onderling op proberen te lossen middels een zogenaamde minnelijke schikking. Dit houdt in de praktijk vaak in dat je (de partijen) in onderling overleg tot een compromis of een soort middenweg komt. Het is belangrijk als consument om redelijk te blijven, maar ook om op je stuk te blijven staan, als je vindt dat je gelijk hebt.
Consumentenklachten Geschillen - Consumentenrecht Rechtbank
Kantonrechtbank en Arrondissementsrechtbank. Wanneer je er zelf niet uitkomt, kun je bij verschillende hulpverleners of instanties terecht, zoals consumentenorganisaties, consumentenbond of een rechtswinkel. Indien je niet tot een vergelijk kunt komen, dan kun je het geschil volgens de regels van het gewone procesrecht aan een rechter voorleggen, namelijk de:
- Kantonrechter. In de meeste gevallen zal de kantonrechter er aan te pas komen. Deze rechter behandelt zaken die gaan om een bedrag tot maximaal € 5.000,-. Verder behandelt de kantonrechter ook alle arbeids- en huurzaken, ongeacht de hoogte van de vordering
- Arrondissementsrechter. Indien het een hoger geldbedrag betreft of indien het ontbinding of naleving van een contract betreft, komt de zaak bij de arrondissementsrechtbank
Belangrijk is wel om te bedenken dat een dergelijke rechterlijke stap veelal een lange adem vergt en soms erg kostbaar kan zijn. Dus hoewel dit in principe tot de mogelijkheden behoort, is het dikwijls praktisch moeilijk uitvoerbaar, daar er relatief veel tijd en geld mee gemoeid is. Om deze reden kan het in sommige gevallen beter zijn om je tot een geschillencommissie te wenden.
Schuldeiser. Een schuldeiser kan bij de kantonrechter een verzoek tot uitvaardiging van een gerechtelijk bevel tot betaling indienen en krijgt dan een stuk van het kantongerecht waarin precies staat wat te doen, indien deze het met het verzoek niet eens is en hoe zich te verweren.
Geschillencommissies Diverse Branches en/of Bedrijfsorganisaties
Geschillencommissies Diverse Branches. In verschillende branches is men in samenwerking met de Consumentenbond en de overheid gekomen tot geschillencommissies, waaraan een zaak kan worden voorgelegd. Je kunt dan je klachten ter behandeling sturen naar de Stichting Consumentenklachten in Den Haag. Indien je een klacht voorlegt aan een geschillencommissie, dien je je neer te leggen bij de beslissing van dit orgaan. Je kunt er dan niet nog eens een keer mee naar de rechter gaan, wanneer de uitspraak van deze commissie je niet zint. Er zijn tegenwoordig geschillencommissies op verschillende gebieden, verschillende branches en/of bedrijfsorganisaties betreffende, waardoor een klacht beoordeeld kan worden.
Overzicht Geschillencommissies - Ruim 40 Branches medio 2008
- Advocatuur
- Afbouw
- Airconditioning
- Autoverhuur
- Bankzaken
- Bouw- en Afbouwmaterialen
- Centrale Antenne Inrichtingen
- Directe Verkoop
- Doe-Het-Zelfbedrijven
- Elektro
- Elektronische Communicatiediensten
- Energie en Water
- Gezelschapsdieren
- Glas Porselein en Aardewerk
- Groen
- Hypothecaire Financieringen
- Installerende Bedrijven
- Kinderopvang
- Klussen- en Vloerenbedrijven
- Makelaardij
- Openbaar Vervoer
- Optiek
- Parket
- Particuliere Onderwijsinstellingen
- Post
- Recreatie
- Reizen
- Rijopleidingen
- Schilders- Behangers- en Glaszetbedrijf
- Taxivervoer
- Telecommunicatie
- Textiel en Schoenen
- Textielreiniging
- Thuiswinkel
- Tweewielers
- Uitvaartwezen
- Verhuizen
- Voertuigen
- Waterrecreatie
- Wonen
- Zelfstandige Klinieken
- Ziekenhuizen
- Zonwering
- Zorginstellingen
Komende Geschillencommissies Branches. De doelstelling voor eind 2008 is 50 aangesloten branche- en/of beroepsorganisaties. Nieuwe geschillencommissies voor de volgende sectoren zullen er in 2008 bij komen: dakbedekkingbedrijven, sieraden- en horlogebranche, sportcentra, informatiedienstenaanbieders, huurfietsen in het openbaar vervoer en de banden-en wielenbranche. Ook worden de mogelijkheden bekeken van een Europese Geschillencommissie Luchtvaart.
Uitspraak Geschillencommissie
Geschillencommissie uitspraak. Gemiddeld duurt het zo’n 3 tot 6 maanden voordat een geschillencommissie tot een uitspraak is gekomen. Bedenk echter dat een gerechtelijke procedure (zie boven, de kantonrechter en arrondissementsrechter) nog veel meer tijd en veel geld kost.
Consumentenbond - Consumentenvoorwaarden
De Consumentenbond heeft consumentenvoorwaarden opgesteld, die je meer zekerheid geven dan de voorwaarden die verkopers in het algemeen hanteren. Probeer belangrijke (en dure) aankopen alleen te doen bij een leverancier die bereid is om deze consumentvoorwaarden te ondertekenen.
Consumentenvoorwaarden. Deze consumentenvoorwaarden kun je o.a. verkrijgen bij de Consumentenbond.