InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Verschil tussen concurrentiebeding en relatiebeding?

Verschil tussen concurrentiebeding en relatiebeding?

Verschil tussen concurrentiebeding en relatiebeding? In een arbeidsovereenkomst kunnen partijen een concurrentiebeding of een relatiebeding afspreken. Dergelijke bedingen beperken de mogelijkheden van de werknemer na beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Een werkgever heeft er baat bij om te voorkomen dat informatie en technieken die voor het bedrijf uniek zijn te beschermen. Werknemers weten vaak dermate veel van de werkwijze, systemen en de klanten, dat contractuele bescherming noodzakelijk is. Dergelijke informatie kan de werknemer na beëindigen van de arbeidsovereenkomst tegen het bedrijf gebruiken. Goede contacten met de klanten van de voormalige werkgever kunnen misbruikt worden om er zelf beter van te worden. Ook specifieke informatie over producten die bedrijven voeren of productiemethodes moeten niet uitlekken naar de buitenwereld.

Door een concurrentiebeding in de overeenkomst te zetten kan voorkomen worden dat belangrijke informatie bij de concurrentie terecht komt. Een relatiebeding voorkomt dat voormalige werknemers klanten mee kunnen nemen.

Wat is een concurrentiebeding?

Deze bepaling moet expliciet in de arbeidsovereenkomst worden opgenomen. De werknemer verklaart door ondertekening van de arbeidsovereenkomst dat hij na afloop van het dienstverband bij de betreffende werkgever, geen werkzaamheden gaat verrichten voor de concurrent binnen een straal van een in het contract opgenomen aantal kilometers. In de overeenkomst wordt ook een duur afgesproken waar de bepaling voor geldt. Het is ook niet toegestaan om een concurrerend bedrijf op te starten. De afspraken moeten schriftelijk worden vastgelegd en de werknemer moet meerderjarig zijn.

Wat is een relatiebeding?

Het relatiebeding is een minder omvattende bepaling in vergelijking met het concurrentiebeding. Het relatiebeding legt de voormalige werknemer uitsluitend het verbod op om relaties mee te nemen naar de concurrentie of om zelf diensten te verrichten of goederen te leveren aan deze klanten. Een relatiebeding kan ook een onderdeel uitmaken van het concurrentiebeding. De afspraken moeten schriftelijk worden vastgelegd en de werknemer moet meerderjarig zijn.

Wat gebeurt er bij tussentijds verbreken van de arbeidsovereenkomst?

Bij tussentijdse beëindiging van de arbeidsovereenkomst zal het concurrentiebeding of het relatiebeding blijven gelden, maar het is wel afhankelijk van de manier waarop de arbeidsovereenkomst is beëindigd. Indien de werkgever schadeplichtig wordt door het beëindigen van de arbeidsovereenkomst, komen de bedingen te vervallen. Indien de overeenkomst wordt beëindigd binnen de proeftijd, blijven de bedingen wel in tact.

Wat gebeurt er bij overtreding van een concurrentiebeding of relatiebeding?

Bij een schending van de afspraken, kan de voormalige werkgever nakoming van de bedingen eisen bij de rechter. De rechter kan vervolgens een verbod opleggen of een boete opleggen. In de arbeidsovereenkomst kan al een boetebedrag afgesproken zijn. In eerste instantie zullen de ex-werkgever en ex-werknemer eerst proberen om er onderling uit te komen, maar mocht dat niet lukken, staat de weg naar de rechter open. De bewijslast ligt bij de werkgever. De werkgever moet dus echt hard kunnen maken dat de voormalige medewerker in overtreding is.

Moet u een arbeidsovereenkomst tekenen waarin bedingen zijn opgenomen?

Werkgevers kunnen erop staan dat dergelijke bepalingen worden opgenomen in de arbeidsovereenkomst. Dit zal met name gelden voor bedrijven die een product of een dienst voortbrengen dat uniek is. Een verzekeringkantoor zal staan op een relatiebeding in de arbeidsovereenkomst, een productiebedrijf zal er baat bij hebben dat processen en methodes die hun producten uniek maken niet bij de concurrentie terecht gaan komen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.uitzendbureau.nl/info/arbeidsovereenkomst/bijzondere-bedingen/concurrentiebedingenrelatiebeding

Reageer op het artikel "Verschil tussen concurrentiebeding en relatiebeding?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 09-03-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!