Een goed persbericht schrijven
Je bent gevraagd om een persbericht te schrijven, of misschien ben je zelf wel met dit voorstel gekomen. Hoe dan ook je wilt natuurlijk wel dat het persbericht een goed bericht wordt zonder veel fouten, maar bovendien moet dit bericht ook goed in elkaar zitten. In dit artikel wordt beschreven hoe je een goed persbericht maakt.
Vooraf
Voordat je begint met het schrijven van een persbericht moet je informatie verzamelen over het onderwerp van het bericht. Selecteer wat je wel en wat je niet wil vertellen. Daarna bepaal je voor wie dit bericht is bestemd, een bericht aan zakenmensen zal anders geformuleerd worden dan een bericht aan scholieren. Kies vervolgens in wat voor soort krant of tijdschrift je artikel geplaatst moet worden, dit is mede afhankelijk van de doelgroep.
De opbouw
In een persbericht zit een bepaalde structuur deze structuur begint al boven het persbericht namelijk:
Je naam en adresworden boven het persbericht vermeld. Vervolgens wordt met vetgedrukte hoofdletters het woord persbericht geschreven. Nu is het duidelijk dat het om een persbericht gaat.
Bij sommige berichten mag de informatie pas na een bepaalde datum naar buiten komen dit wordt embargo genoemd. Als informatie bijvoorbeeld pas na 3 maart 2010 naar buiten mag komen schrijf je embargo en de datum tot wanneer de informatie niet mag worden uitgelekt op. Van embargo is dus niet altijd spraken. Je kunt er ook voor kiezen het bericht nog niet naar het bedrijf wat het bericht plaatst te sturen tot die datum echter kan een journalist die het artikel wat wil aanpassen dit dan niet meer doen.
Daarna schrijf je de datum voluit op en ga je een kop kiezen. Koppen worden vaak door journalisten die het artikel nakijken nog aangepast. Naast de hoofdkop zijn er subkoppen een bovenkop wordt een chapeau genoemd en een onderkop gewoon een onderkop. Koppen en subkoppen trekken aandacht, deze moeten dus pakkend zijn.
Vervolgens schrijf je een lead hierin beschrijf je kort de belangrijke informatie in 5 w's namelijk wie, wat, waar, wanneer en waarom en de h van hoe. Een lead moet pakkend zijn dat wanneer lezers de lead lezen graag verder willen lezen. Veel mensen met weinig tijd lezen alleen de lead en bepalen vervolgens of ze een bericht lezen of niet.
Als je dit gedaan hebt ga je beginnen met het artikel maak hierin subkoppen voor de duidelijkheid. Schrijf je bericht leg dit een dag weg en lees het vervolgens opnieuw, vaak vind je dan nog nieuwe fouten of kromme zinnen die je kunt verbeteren. Aan het eind gebruik je een afsluitteken, dit is vaak een streep of een stippellijn. Vervolgens schrijf je de nadere informatie en naam van de journalist op en eventueel de bijlagen.
Belangrijke informatie
Belangrijk bij het schrijven van een persbericht is dat het bericht nieuwswaarde bevat, waarom een bericht interessant kan zijn (bijvoorbeeld omdat het actueel is, in de regio speelt, of de doelgroep aangaat). Schrijf altijd de belangrijkste informatie als eerste, denk hierbij aan een omgekeerde pyramide van informatie bovenin is de omgekeerde pyramide het grootst dus hier moet het belangrijkste van het bericht komen, onderaan is de pyramide het kleinst dus hier moet de minste belangrijke informatie staan. Een artikel moet worden kunnen ingekort zonder dat de belangrijkste informatie wegvalt. Pas je stijl altijd aan aan de doelgroep en houdt een bericht feitelijk, zakelijk, nauwkeurig en volledig. Wees een beetje afstandelijk en gebruik actief taalgebruik (tegenwoordige tijd).
© 2011 - 2024 Dobel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Persbericht schrijvenBij het schrijven van een persbericht moet de communicatiemedewerker of ondernemer zich verplaatsen in de positie van de…