Voorkom dillema’s bij een bedrijfsuitje
In jouw bedrijf wordt er vast ook jaarlijks (of vaker) een bedrijfsuitje georganiseerd. Voor sommigen is het een leuk dagje of momentje uit en voor anderen is het iets verschrikkelijks.
Het dilemma
Een bedrijfsuitje is meestal bedoelt om een wij-gevoel te creeeren tussen collega’s, een soort van teambuilding. Niet iedereen ziet hier echter het nut van in om elkaar ook nog buiten de werkvloer tegen te komen. Ook vinden sommige mensen het moeilijk om ineens van “rol” te moeten veranderen. Op de werkvloer weten ze precies watt e doen en hoe zich te gedragen tussen collega’s. Wanneer ze dan in een meer informele sfeer komen met dezelfde collega’s weten ze niet hoe zich te gedragen. Ze zullen dit soort gelegenheden dan ook proberen te vermijden.
Tips om te switchen naar een informele sfeer
Heb je inderdaad moeite om ook in informele sfeer met je collega’s te praten, doe en besef dan het volgende:
- Bekwaam je in smalltalks en bedenk dat je in principe wel 15 minuten over het weer zou kunnen praten.
- Wees oprecht geinteresseerd in je gesprekspartner en stel vragen. De rest gaat dan vanzelf.
- Realiseer je dat mensen meer met zichzelf bezig zijn dan met jou. Vaak voelt het alsof alle aandacht op jou gericht is, maar dit is niet zo.
- Mocht je bepaalde dingen lasting vinden, bedenk dan dat je niet de enige bent.
- Bewaak je grenzen en blijf jezelf.
- Zoek gelijkgestemden, maar blijf niet hangen bij je groepje. Maak bijvoorbeeld ook eens van de gelegenheid gebruik om met iemand te praten die je anders weinig tot nooit spreekt.
- Maak van de gelegenheid gebruik om te netwerken.
Het organiseren van een bedrijfsuitje
Wanneer je een bedrijfsuitje moet organiseren, realiseer je dan voor welke mensen je een uitje organiseert. Wat de een leuk vindt kan voor de ander verschrikkelijk zijn. Heb je te maken met collega’s die vrij verschillend van karakter zijn, zorg er dan voor dat je een zogenaamde “low-key” uitje verzint. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een uitje waarbij er geen ingewikkelde activiteiten aan bod komen. Als laatste optie kun je ook nog een eenvoudig etentje organiseren, vaak zijn er aparte tafels en zullen de mensen dan zelf hun gesprekspartners opzoeken. Hierdoor ontstaan geen moeilijke situaties.
Mochten je collega's echter niet echt spraakzaam zijn of niet bekwaam zijn in het houden van gesprekken, dan is een uitje met een activiteit juist wel effectief. Denk bijvoorbeeld aan samen iets creatiefs doen of een spel of sport. Dan zijn je collega's meer bezig met de activiteit en hoeven niet noodgedwongen gespreksonderwerpen te verzinnen. Het onderwerp van het gesprek is dan al de activiteit zelf.
Ideëen voor een uitje
Er zijn veel bedrijfjes of organisaties die bedrijfsuitjes voor je kunnen verzinnen en verzorgen. Natuurlijk zitten er ook bij die bij jou in de buurt iets leuks organiseren. Moet je het echter zelf verzinnen, kun je de volgende activiteiten als voorbeeld nemen:
- Bowlen
- Karten
- Schilderworkshop
- Kook workshop, vooral team-koken is leuk als je een grotere groep mensen hebt
- Oudhollandse spelletjes; bij de gemeente in je stad kun je vaak ook spel- of sportmaterialen huren.
- Mini / midget golf
- Teamsporten, zoals voetbal, volleybal, hockey, etc.