InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Wat is een octrooi?

Wat is een octrooi?

Door octrooi of patent aan te vragen kunt u het alleenrecht verkrijgen op een bepaalde uitvinding. Anderen mogen uw uitvinding niet gebruiken zonder uw toestemming. Dit kan betrekking hebben op een product, maar bijvoorbeeld ook op een proces.

Waar octrooi op aanvragen?

Hetgeen u octrooi op wenst aan te vragen, moet wel voldoen aan een aantal eisen. Het moet in ieder geval nieuw zijn en nog door niemand anders octrooi op zijn aangevraagd. U uitvinding moet niet al bekend zijn bij anderen. Daarnaast moet het inventief zijn in plaats van voor de hand liggend, en het moet werkend zijn. Het product of proces moet functioneren.

Hoe octrooi aanvragen?

Bij het Nederlands Octrooicentrum (NL octrooicentrum) kunt u octrooi aanvragen. Het aanvragen gebeurt aan de hand van een octrooidocument en een aanvraagformulier. In het octrooidocument moet u beschrijven waar uw uitvinding uit bestaat. Het moet gaan om een goede en duidelijke beschrijving. Uit de beschrijving moet duidelijk zijn waar u octrooi op aanvraagt. Hiervoor kunt u ook de hulp inschakelen van een deskundige, die als octrooigemachtigde de aanvraag voor u doet.

De kosten voor het aanvragen van octrooi?

De ene aanvraag is de andere niet. De kosten zijn niet met elkaar te vergelijken. De hoogte van de kosten hangen namelijk af onder andere het onderzoek of uw uitvinding echt nieuw is. Daarnaast moet u ook kosten maken om het octrooi aan te vragen en om eventueel een deskundige in te schakelen. De hoogte van de kosten is ook afhankelijk van het aantal landen waar het octrooi geldig moet zijn.

U doet er verstandig aan om vooraf te bepalen hoe hoog de kosten ongeveer gaan worden. De uitvinding moet de investering namelijk wel waard zijn. Op de website van NL Octrooicentrum kunt u de kosten berekenen, waar u ongeveer op uit gaat komen.

Hoe lang geldt een aangevraagd octrooi?

In het verleden kon er worden gekozen voor een duur van zes of twintig jaar. Tegenwoordig kunt u alleen nog kiezen voor een periode van twintig jaar.

Licentie verstrekken op octrooi

De octrooihouder (bezitter van het octrooi) kan licenties afgeven aan anderen die de uitvinding willen gebruiken. De licentienemer mag met toestemming de uitvinding gebruiken, verkopen of maken. Op deze manier hoeft de octrooihouder niet zelf te investeren en kan er toch geld verdiend worden.

Wat gebeurt er bij inbreuk op het octrooi?

Niemand mag de uitvinding gebruiken zonder toestemming van de octrooihouder. Gebeurt dit toch, dan kan de octrooihouder een gerechtelijke procedure opstarten tegen diegene die de inbreuk maakt. Dit moet gebeuren bij de rechtbank in Den Haag, daar worden dergelijke procedures gehouden in verband met de kennis die aanwezig moet zijn over deze materie.
Gerelateerde artikelen
Octrooi aanvragen: Hoe vraag ik patent aan op mijn product?Wanneer je als particulier of bedrijf een nieuw product ontwikkelt of een uitvinding doet, moet je daar altijd octrooi o…
Uitvinden in dienstverbandUitvinden in dienstverbandAls iemand iets technisch uitvindt, kan hij daar octrooi op aanvragen. Degene die het octrooi aanvraagt wordt de eigenaa…
Geldigheid en kosten van een octrooi/patentGeldigheid en kosten van een octrooi/patentU heeft een idee of uitvinding en wil dit vermarkten, dan is het natuurlijk niet uw bedoeling dat anderen met uw idee aa…
Wel of geen octrooi aanvragen en landenkeuzeWel of geen octrooi aanvragen en landenkeuzeWanneer vraagt u nu een octrooi aan en wanneer is het misschien beter om uw uitvinding geheim te houden? Het is verstand…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Wat is een octrooi?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 13-09-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!