InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Op hoeveel vakantiedagen heb ik recht?

Op hoeveel vakantiedagen heb ik recht?

Op hoeveel vakantiedagen heb ik recht? Het is in de wet vastgelegd op hoeveel vakantiedagen u recht hebt. Meer vakantiedagen toebedelen aan de werknemer is toegestaan, minder niet. Een aantal zaken met betrekking tot de afspraken tussen de werkgever en de werknemer zijn in de wet vastgelegd. De werkgever moet de werknemers ten minste het minimumloon betalen en de werknemer heeft minimaal recht op een aantal vakantiedagen. Dit is afhankelijk van het aantal uren in de week dat u werkt. De regel is dat u recht hebt op vier keer het aantal uren in de week. Iemand die dus 40 uur in de week werkt heeft recht op 160 uren vakantie. Een werknemer heeft dus ongeacht het aantal uren in de week dat hij werkt recht op vier weken vakantie. Ook heeft de werknemer recht op 8 procent vakantietoeslag.

Hoe worden de rechten opgebouwd?

Het recht op vakantiedagen moet u zelf opbouwen. In een jaar tijd bouwt u het volledige recht op. Op het moment dat het volledige recht nog niet is opgebouwd, hebt u geen vakantiedagen om vrij te nemen. Iemand die in dienst komt in maart, heeft voor de zomervakantie nog niet voldoende vakantiedagen opgebouwd om een langere periode vrij te nemen. In overleg met de werkgever zijn er wel afspraken te maken. U kunt bijvoorbeeld een voorschot krijgen op vakantie-uren die nog niet zijn opgebouwd.

Hoeveel vakantiedagen heb ik recht op?

In de wet staat het minimum aantal vastgelegd. In een arbeidsovereenkomst die de werkgever met u afsluit of in de CAO, staat het aantal uren waar u recht op hebt. Veel werkgevers wijken van het minimum af. Per jaar 25 vakantiedagen is gebruikelijk in bepaalde sectoren.

Vakantiedagen doorschuiven naar het volgende jaar

Wettelijk is het toegestaan om vakantiedagen door te schuiven naar het volgende jaar, maar in de contracten tussen de werkgever en de werknemers zijn vaak andere afspraken gemaakt. Een werkgever is er niet blij mee dat de werknemers dagen doorschuiven naar volgende jaar. In de CAO kan zijn vastgelegd dat u maximaal een x-aantal dagen mag meenemen naar het nieuwe jaar. Dagen die niet meegenomen worden kunnen opgemaakt worden of de werkgever gaat ze uitbetalen. De werkgever moet de medewerkers wel de mogelijkheid geven om vakantiedagen op te nemen.

Minimale vakantieperiode

De werknemer heeft ook rechten wat betreft het opnemen van vakantie-uren. De werknemer moet namelijk de mogelijkheid krijgen om minimaal twee weken aaneengesloten vakantie te kunnen nemen. In redelijkheid mag de werknemer deze twee weken opnemen in de periode tussen 30 april en 1 oktober. Een eenmaal vastgelegde vakantie mag niet zomaar weer door de werkgever worden ingetrokken. Dit mag alleen in het geval van zwaarwegende bedrijfsbelangen. Hierbij geldt wel dat de werkgever de eventuele financiële schade moet vergoeden. Hierbij kunt u denken aan een al geboekte vakantie die niet meer te annuleren is zonder kosten.

Ziekte en vakantiedagen

Indien u ziek bent in de periode dat u vakantie hebt opgenomen, mag de werkgever daar geen vakantiedagen voor rekenen. Dit mag weer wel in het geval dat is vastgelegd in de CAO.

Vervallen van vakantiedagen

Volgens de wet vervallen vakantiedagen twee jaar nadat ze zijn opgebouwd. Bij het opnemen van vakantiedagen moeten eerst “oude” vakantiedagen op worden gemaakt. Hierdoor zullen de meeste werknemers geen vakantiedagen meer over hebben van twee jaren eerder.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Op hoeveel vakantiedagen heb ik recht?"

Reacties

Hofer, 21-05-2012 17:25 #2
Als je op reis zou gaan met een partner en die partner breekt thuis zijn been waardoor de vakantie niet doorgaat, hoe staat het dan met de geplande vakantiedagen. Heb je als werknemer rechten om aan het werk te gaan en later die vakantiedagen op te nemen?
Want ik moet mijn vakantiedagen opnemen, klopt dat?

R. Roos, 16-05-2011 13:55 #1
Wat het aantal dagen betreft ben ik inmiddels op de hoogte maar de vakantiedagen gaan elk jaar opnieuw in is dat vanaf 1 januari tot 31 december? Het vakantiegeld jaar loopt vanaf 1 mei tot en met 30 april? is dat juist?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 17-03-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!