InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Op hoeveel vakantiedagen heeft u recht?

Op hoeveel vakantiedagen heeft u recht?

Op hoeveel vakantiedagen heeft u recht? Iedere werknemer bouwt recht op vakantiedagen op. In de wet is een minimaal aantal vastgelegd, maar de meeste werkgevers geven meer vrije dagen. U hebt wettelijk recht op 20 vakantiedagen. In de CAO staat hoeveel vakantiedagen u recht op hebt. Iedere werknemer heeft recht op vakantie met doorbetaling van salaris. Het wettelijke aantal vakantiedagen is afhankelijk van het aantal dagen of uren dat u werkt. Bij het parttime werken is de regel dat u minimaal vier keer het aantal werkdagen aan vakantie ontvangt per jaar. Iemand die dus wekelijks 10 uren werkt, heeft recht op 40 vakantie-uren. Door de vakantierechten op deze manier te bepalen, hebben werknemers altijd recht op 4 weken vakantie per jaar.

Hoe worden vakantiedagen opgebouwd?

In uw arbeidsovereenkomst is opgenomen op hoeveel vakantiedagen u recht hebt. De meeste werkgevers geven meer dan 20 dagen. Indien u jaarlijks 24 vakantiedagen hebt, bouwt u maandelijks 2 dagen op. U bouwt deze dagen automatisch op.

Wanneer vakantie opnemen?

Wanneer u vakantie op kunt nemen moet in overleg met de werkgever worden vastgesteld. Wettelijk hebben werknemers het recht om minimaal twee aaneengesloten weken op te nemen. Het tijdstip van het opnemen moeten werkgever en werknemer afspraken over maken. Redelijkerwijs moet de werkgever de mogelijkheid geven aan de werknemer om een vakantie te kunnen opnemen in de periode tussen 01 mei en 01 oktober.

Kan de werkgever mij verplichten op vakantiedagen in te leveren?

Het aantal vakantiedagen is geen gunst van de werkgever, maar een wettelijk recht. Voor het deel van de vakantiedagen boven het minimale volgens de wet, is er een overeenkomst. In uw arbeidscontract of de CAO is opgenomen hoeveel vakantiedagen u hebt. De werkgever kan dit niet eenzijdig gaan aanpassen. De werkgever zou dit moeten overleggen met de werknemers, en die moeten hiermee akkoord gaan. De werknemers moet duidelijk worden gemaakt wat de noodzaak is van de maatregelen. Een dergelijk maatregel kan noodzakelijk zijn voor een bedrijf om voort te bestaan. Indien dit voorgelegd zou worden aan een rechter zou de werkgever met harde bewijzen moeten komen om de noodzaak te bewijzen.

Kan de werkgever mij verplichten om vakantiedagen op te nemen?

De werkgever kan werknemers wel verplichten om vakantiedagen op te nemen om een rustige periode te overbruggen. Dit kan uitsluitend als noodmaatregel en is alleen mogelijk over de vakantiedagen boven de wettelijke dagen. Biedt een werkgever de medewerkers 23 dagen, dan kunnen de werknemers verplicht worden om de 3 dagen op te nemen op het moment dat de werkgever het uit komt. De werkgever heeft zelfs mogelijkheden om een eerder afgesproken vakantie terug te trekken. Dit kan tot gevolg hebben dat er een vakantie geannuleerd moet worden. Deze kosten moet de werkgever vergoeden.

Wat zijn ADV dagen?

Dit zijn dagen in verband met arbeidsduurverkorting. Dit wordt vaak gezien als vakantiedagen, maar het zijn eigenlijk dagen waar de werknemer recht op heeft omdat hij in een normale werkweek teveel uren werkt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Op hoeveel vakantiedagen heeft u recht?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 01-07-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!