Tips voor een goed betoog

In een land waar je je mening mag laten horen, en waar mensen niet klakkeloos een ideologie aan zullen nemen is een goed(e) betoog of discussie kunnen voeren een vereiste. Mensen zijn in deze tijd op de hoogte van vele verschillende onderwerpen, deze vrijheid zorgt voor verdeeldheid in algemene kwesties, en om iemand mee te krijgen in je ideologie vereist dan ook een goed beargumenteerd betoog.

Respect als fundament

Ongetwijfeld heb ook jij weleens meegemaakt dat iemand het niet met je een is, bij het binnenlopen van een persoon hebben wij mensen al een vooroordeel, een mening klaar. Geen probleem mits je elkaar respecteert. Je kunt de ander proberen te overtuigen door je standpunt te onderbouwen met argumenten. Doe je dit niet dan kun je jouw standpunt moeilijk kracht bij zetten. Een standpunt is in feite een duidelijk geformuleerde mening. Door naar elkaar te luisteren toon je respect, en zo kan je tot nieuwe inzichten komen. Probeer niet in de verdediging te kruipen maar stel je open voor de mogelijke inzichten van de ander.

Geloofwaardigheid

Een betrouwbaar standpunt zorgt eerder voor aanhang. Een onderbouwing met betrouwbare argumenten maakt je betoog geloofwaardiger. Argumenten zijn redenen voor inname van je standpunt. Dit kunnen feiten, bronnen, meningen en gevoelens zijn. Feiten zijn zakelijke argumenten en meningen en gevoelens zijn persoonlijke argumenten. Zakelijke argumenten maken je standpunt geloofwaardiger. Zorg tijdens je betoog dat je anticipeert op eventuele tegenargumenten. Geef daar al wat antwoorden in het betoog zodat vragen uitblijven en de ander voor bent om je betoog nog steviger te laten settelen.

Voorbeel betoog

Standpunt:

De grenzen moeten sluiten voor niet-westerse allochtonen.

Argument 1:

De meeste culturen uit niet-westerse landen staan haaks op de westerse cultuur van de onze.

Argument 2:

Niet-westerse allochtonen komen uit landen waar minder genoteerd wordt en er is dus moeilijk een diagnose te stellen over zijn verleden en zijn bedoelingen in het land van aankomst. Ook opleidingsniveau zijn moeilijk vast te stellen en doen vaak niet aan de eisen om valide te worden verklaard en komen dus zonder opleiding het land binnen.

Argument 3:

Niet-westerse allochtonen hebben vaker een lagere opleiding omdat scholing daar geen dagelijkse bezigheid is in veel van de niet-westerse landen. Deze zullen het slecht doen op de arbeidsmarkt en ingeschaald worden in de onderklasse die dan alsmaar groter wordt.

Mogelijk tegenargument:

Het is tegen de westerse cultuur en waarden om mensen buiten de grenzen te houden en we staant voor een vrije arbeidsverkeer in heel de wereld. Bovendien doen onze buurlanden en Amerika dat ook niet en wij zouden dus bijzonder zijn.

Conclusie:

De conclusie van de standpunthouder kan hier komen te staan. Deze kan wellicht nog van gedachte veranderen naarmate de opponent dit betoog weerspreekt.
© 2010 - 2020 Erudio, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Boeken over presentaties en debatteren

Reageer op het artikel "Tips voor een goed betoog"

Infoteur: Erudio
Gepubliceerd: Maart 2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!