InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Vakantiedagen uit laten betalen kan dat?

Vakantiedagen uit laten betalen kan dat?

Vakantiedagen uit laten betalen kan dat? Vakantiedagen uit laten betalen, kan dat eigenlijk? Iedereen heeft recht op vakantiedagen. Maar soms blijven er nog veel dagen staan omdat iemand ze niet opneemt. Omdat er te veel werk is bijvoorbeeld. Of omdat iemand liever niet op vakantie gaat. En als iemand ontslag heeft gekregen, betekent dit vaak ook dat er nog vakantiedagen staan. Maar wat gebeurt er met die vakantiedagen en kunnen vakantiedagen ook uitbetaald worden?

Vakantiedagen mogen niet uitbetaald: vakantiedagen mogen niet uitbetaald zolang iemand nog in dienst is

Zolang iemand in dienst is van een baas en er dus een arbeidsovereenkomst is, mag de werkgever de werknemer geen geld geven in plaats van de vakantie waarop iemand recht heeft. Dit is bij wet geregeld om er zeker van te zijn dat mensen niet het hele jaar doorwerken en dus niet de gelegenheid hebben om tot rust te komen.

Bovenwettelijke vakantiedagen als die in de cao zijn opgenomen

Toch zijn er ook uitzonderingen op de regel dat niet opgenomen vakantiedagen niet kunnen worden uitbetaald. Dit is echter alleen het geval als dit in de cao van de bedrijfstak waarin iemand werkt is opgenomen. Bovendien gaat het dan om bovenwettelijke vakantiedagen. Dit zijn geen echte vakantiedagen, maar dagen die bovenop de vakantiedagen komen en die in de cao zijn genoemd. Ze gelden overigens ook als iemand bijvoorbeeld ontslag op staande voet heeft gekregen. Omdat de overeenkomst dan per direct wordt beëindigd, kan niet meer overeengekomen worden dat de persoon in kwestie nog een aantal weken vakantie kan opnemen terwijl het loon wordt doorbetaald. In het geval van bovenwettelijke vakantiedagen kan de werknemer aanspraak maken op een afrekening van het bedrag van het loon over de opgebouwde, nog niet opgenomen vakantiedagen.

Op hoeveel vakantiedagen heeft een werknemer recht?

Een werknemer die fulltime werkt heeft volgens de wet recht op 20 vakantiedagen per jaar. Tijdens een dienstverband kunnen die dus niet uitbetaald worden. De extra dagen die iemand krijgt omdat ze zijn vastgelegd in de collectieve arbeids overeenkomst (cao) of de individuele arbeidsovereenkomst komen wel in aanmerking voor uitbetaling. Daarover moeten dan ook wel afspraken zijn gemaakt in de cao, in de individuele arbeidsovereenkomst of met de ondernemingsraad.

Voorbeeld van welke vakantiedagen wel mogen worden uitbetaald en welke niet

Als iemand tijdens zijn werkperiode recht heeft op 20 vakantiedagen en 3 bovenwettelijke vakantiedagen (die in de cao staan), maar diegene heeft maar 12 dagen vakantie opgenomen, dan mag de baas de 3 bovenwettelijke dagen wel uitbetalen, maar de 8 wettelijke vakantiedagen niet.

Vakantiedagen uit laten betalen bij uitdiensttreding

Bij uitdiensttreding heeft de persoon in kwestie die ontslagen is of zelf weggaat recht op uitbetaling van vakantiedagen die niet zijn opgenomen.

Vakantiedagen uit laten betalen bij ontslag op staande voet

Ook iemand die op staande voet is ontslagen heeft recht op het uitbetalen van zijn nog niet opgenomen vakantiedagen.
Gerelateerde artikelen
Vakantiedagen 2018 en 2019 uitbetalenVakantiedagen 2018 en 2019 uitbetalenDe vakantiedagen uit 2018 en 2019 opmaken en laten uitbetalen, wat zijn de regels bij het opmaken van uw vakantiedagen?…
De vakantiedagen en het vakantiegeldDe vakantiedagen en het vakantiegeldDe meeste werknemers hebben in 2016 recht op het wettelijk aantal opgebouwde vakantiedagen per jaar. Bij het opnemen van…
Op hoeveel vakantiedagen heb ik recht?Op hoeveel vakantiedagen heb ik recht?Het is in de wet vastgelegd op hoeveel vakantiedagen u recht hebt. Meer vakantiedagen toebedelen aan de werknemer is toe…
Hoeveel vakantiedagen & vakantiegeld per jaar?Hoeveel vakantiedagen & vakantiegeld per jaar?Werknemers in loondienst hebben recht op vakantiedagen en vakantietoeslag. Op hoeveel vakantiedagen heb je recht en hoev…
Op hoeveel vakantiedagen heeft u recht?Op hoeveel vakantiedagen heeft u recht?Iedere werknemer bouwt recht op vakantiedagen op. In de wet is een minimaal aantal vastgelegd, maar de meeste werkgevers…
Bronnen en referenties
  • Sociaal Raadslieden
  • Redement

Reageer op het artikel "Vakantiedagen uit laten betalen kan dat?"

Reactie

J. Zwart, 29-11-2012 13:07 #1
Mijn chef heeft toegezegd vakantiedagen uit te betalen bij mijn ontslag. Maar helaas staat er in mijn ontslagvergoedingpapieren dat ik die voor einde dienstverband op moet maken. Heb ik nu nog een poot om op te staan? Reactie infoteur, 01-12-2012
Een mondelinge overeenkomst is net zo geldig als een geschreven overeenkomst. Ik zou het direct aankaarten bij de afdeling die dit behartigt en aangeven dat deze toezegging is gedaan.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 19-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 1
Schrijf mee!