Bedrijfsuitje organiseren. Wat is geschikt voor jouw bedrijf
Nadat enkele jaren de klad erin was gekomen, kan het weer: een uitje voor het hele bedrijf of de afdeling. Vaak wordt dat elk jaar door een andere persoon of ander groepje georganiseerd. Die moeten dus steeds opnieuw het wiel uitvinden. Daarbij worden ze gehinderd door de eerdere uitjes, want die kun je met goed fatsoen niet nog eens aanbieden. Dus hoe kom je tot het juiste uitje?
Type uitje
Bedrijfsuitjes of -evenementen zijn in verschillende categorieën onder te verdelen. Zo kan het gaan om een jaarlijks uitje van de afdeling, of een groter evenement vanwege het 10-jarige bestaan van het bedrijf. In het laatste geval mag het doorgaans wat meer kosten en ook wordt het wat grootser aangepakt. En gaat het vooral om gezellig iets met elkaar doen, of komt er toch wat teambuilding om de hoek kijken? Dan ligt de nadruk meer op het versterken van de teamgeest.
Met of zonder partners
Bij het ene bedrijf gaat het echt alleen om de werknemers, maar bij andere bedrijven worden partners ook verwelkomd. Dat zijn feitelijk onbekenden voor de andere deelnemers en dit kan invloed hebben op de sfeer; die wordt dan mogelijk wat afstandelijker.
Actief of passief
Een belangrijk onderscheid is dat tussen een actief en passief uitje. Bij actief gaan de deelnemers zelf aan de gang, bij passief zien zij toe hoe anderen iets presteren. Dat kan een theater- of circusvoorstelling zijn, een bezoek aan een dierentuin of een sportwedstrijd. Actief is niet per se beter dan passief, het gaat erom wat het beste bij je bedrijf of afdeling past.
Gezamenlijk of individueel
Binnen het actieve en passieve segment, kun je als groep of individueel bezig zijn. Zo is een gezamenlijke actieve activiteit het deelnemen aan een voetbalwedstrijd of bezoek aan een escape room. Onder individuele actieve activiteit vallen het mokken beschilderen, indoor skydiven en zeekanovaren. Een gezamenlijke passieve activiteit is het al eerder genoemde bezoek aan een voorstelling; een individuele passieve activiteit kan een museumbezoek zijn, waarin ieder afzonderlijk met een headset langs de museumstukken gaat.
Binnen of buiten
Zitten jullie de hele dag binnen en wil je iets heel anders, dus naar buiten? Of werken jullie in weer en wind aan de weg en willen jullie nu eens comfortabel naar binnen? Dit is natuurlijk van invloed op de activiteiten waaruit je kunt kiezen.
Sportief, creatief of educatief
Voor sommige mensen is het toppunt van eruit zijn om het verstand helemaal op nul te zetten. Lekker raggen door de branding of verf op een doek smeren, dat is pas ontspannen. Anderen willen juist uitgedaagd worden met een creatieve opdracht: samen een muziekstuk maken of individueel verhalen schrijven. En voor weer anderen is nieuwe informatie opnemen een fijne manier om aan de dagelijkse sleur te ontkomen.
Competitie of samenwerkend
Aan veel activiteiten kun je een wedstrijdelement verbinden: wie heeft de juiste oplossing gevonden, de meeste punten behaald of de lekkerste cake gebakken? Maar je kunt ook de nadruk leggen op samenwerking: alleen door goed samen te werken kom je uit de escape room, maak je een goed klinkende cd-opname of bouw je de brug waarmee je van het eiland komt.
Een uurtje of een weekend
Je kunt in een uurtje een gezamenlijke workshop in je bedrijfsrestaurant volgen. Je kunt ook de hele groep meenemen op survivalweekend in de Ardennen. Hierbij speelt natuurlijk het budget een grote rol, maar ga ook na of de animo er wel is onder de deelnemers. Niet iedereen heeft zin om een heel weekend met collega's op pad te zijn.
Ideeën opdoen
Er zijn veel websites waar je op zoek kunt gaan naar een bedrijfsuitje. Vaak kun je filters instellen. Dan geef je bv. op om hoeveel deelnemers het gaat, hoeveel het mag kosten per deelnemer, wat voor soort uitje het moet zijn en in welke stad of regio. Dit zijn enkele links:
- www.bedrijfsuitje.nl
- www.wegmetdebaas.nl
- www.1001activiteiten.nl
Zelf doen of uitbesteden
Je hebt hier al een heleboel dingen gekregen om over na te denken. Nu moet het nog vorm krijgen. Ga je dat zelf doen of besteed je het uit? Er zijn veel evenementenbureaus die jou het werk uit handen kunnen nemen. En ze hebben vast nog ideeën waar je zelf niet opgekomen bent. Daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. Maar vergeet niet dat jouw tijd ook geld kost. Ga dus na wat het gunstigst is voor jou en je bedrijf.
Samenvatting en suggesties
| gezamenlijk | individueel |
actief | koken, deelnemen sportwedstrijd, escape room | mokken beschilderen, indoor skydiven, zeekanovaren, ligfietsrijden |
passief | theater/filmvoorstelling, sportwedstrijd bezoeken | museum, dierentuin |
binnen | escape room | salsales |
buiten | koken op houtvuur | hindernisbaan |
sportief | beachvolleybal | klimmuur |
creatief | videopresentatie maken | schilderen |
educatief | museum, gezamenlijke rondleiding | museum, rondleiding met headset |
competitie | voetbalwedstrijd, bakwedstrijd | boogschieten |
samenwerking | toneelspelen, cd-opname maken, brug bouwen | |
uurtje | trommelworkshop | karten |
weekend | survivaltocht | speurtocht |