InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > De emoties na ontslag

De emoties na ontslag

De emoties na ontslag Thuis op de bank zitten klinkt best aardig, maar veel mensen willen liever aan het werk zijn. Ontslagen worden is nooit leuk, maar soms ontkomt een bedrijf er ook niet aan. Het is logisch dat u verschillende emoties door zult maken. Het verliezen van een baan is voor de meeste mensen dan ook een heuse shock en men voelt zich al gauw nutteloos.

De shock

De meeste mensen ervaren na het nieuws dat ze ontslagen worden een shock. Het gevoel van;" dit gebeurt me toch niet echt?". Het ontslag komt soms ook totaal onverwacht. Het ene moment bent u nietsvermoedend op het werk aangekomen en het volgende moment staat de wereld even op zijn kop. Het verliezen van een baan heeft namelijk in de meeste gevallen ook veel invloed op de privésituatie. Het moment van shock is meestal van korte duur en gaat vaak al snel over in andere emoties.

Boosheid

Direct na het nieuws kan het zijn dat u zich enorm boos zal voelen. U zult het misschien onterecht vinden dat u wordt ontslagen, maar u kunt er niks meer tegen doen. Het kan zijn dat u op dit moment een opmerking maakt waar u later wellicht spijt van krijgt. Ten slotte lijkt op dit moment uw baas de grote boosdoener die misschien had kunnen zorgen dat u kon blijven werken. Deze boosheid kan nog langdurig blijven hangen, maar hier krijgt u uw baan niet mee terug. Probeer het gevoel van boosheid op een goede manier, maar zo snel als mogelijk een plek te geven.

Verdriet

Een onverwacht, maar ook een verwacht ontslag brengt vaak verdriet met zich mee. Dit verdriet is vaak vooral merkbaar als een eventuele partner naar het werk gaat en u opeens thuis achterblijft. Op de bank zittend met een kop thee of koffie zult u zich gaan afvragen of en hoe het nog goed gaat komen. U had voorheen wellicht leuk contact met collega's die nu vervolgens misschien nog steeds daar werken. De sociale contacten die u dagelijks had op u werk zult u gaan missen. Hoewel de werkdruk soms hoog kan zijn, is het toch zo dat mensen met een baan veelal gelukkiger zijn dan werklozen.

Schaamte

Hoewel er dankzij de crisis vele mensen werkeloos zijn geraakt blijft er toch vaak het gevoel van schaamte. We zijn toch al gauw bang dat mensen denken dat een slechte prestatie heeft gezorgd voor het ontslag. Mensen die hun baan verliezen zien vaak hun collega's ook niet meer. Dit zorgt al voor minder sociale contacten, maar meestal wordt het sowieso lastiger om sociale contacten te leggen. Op plekken waar mensen elkaar ontmoeten is namelijk;" wat doe jij voor werk?" een veelgestelde vraag waarbij men niet graag zou antwoorden met dat men ontslagen is of werkeloos.

Angst

De angst na het verliezen van een baan gaat ver. Men gaat denken aan:
  • ben ik wel goed genoeg?
  • ben ik niet te oud om weer te solliciteren?
  • kan ik nog wel aan een baan komen?
  • hoe gaan we financieel verder?

Het opeens op een salaris of geen salaris moeten leven is niet voor iedereen even gemakkelijk. Zorg daarom altijd dat u een spaarpotje achter de hand heeft om op z'n minst een paar maanden vooruit te kunnen. Zo heeft u de tijd om een baan te zoeken en in de overgang naar minder inkomsten iets minder groot. Laat de angst u niet in de weg staan en kijk als het mogelijk is zo snel mogelijk naar vacatures. Wees vooral niet bang om te solliciteren, maak een goed CV en laat zien wie u bent en wat u voor een bedrijf kunt betekenen. Wie weet heeft u via uw oude werk nog wel connecties waar u wellicht een baan kunt vinden.

Bezinning

Na het ontslag is er ook tijd voor bezinning. Meestal komt er na de heftige veelal negatieve emoties een moment waarbij u na kunt gaan denken over wat u echt wilt. Was dit beroep wel het beroep wat u graag wilt uitoefenen? Zijn er misschien mogelijkheden om voor een ander beroep te kiezen en u te ontwikkelen met een nieuwe opleiding? Soms kan het ontslag daardoor na een tijd ook wat moois opleveren. Wie weet slaat u een onverwachte weg in die u veel meer bevalt. U kunt een nieuwe uitdaging aangaan. Met regelmaat kiezen mensen die ontslagen zijn er ook voor om zelfstandig ondernemer te worden. Wie weet wat er voor u in het vooruitzicht ligt? Als u maar na een tijd een doel vindt om aan te gaan werken zodat u zich thuis niet nutteloos gaat voelen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De emoties na ontslag"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 23-10-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!