InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Tweedehands websites: win-win situatie voor koper & verkoper

Tweedehands websites: win-win situatie voor koper & verkoper

Tweedehands websites: win-win situatie voor koper & verkoper De tweedehands markt (2dehands markt) is ondertussen al sterk ingeburgerd in België en Nederland. Waar er vroeger wat schroom was om iets tweedehands aan te schaffen, is deze intussen volledig verdwenen. Via tweedehands kan je werkelijk spotgoedkoop je kleertjes, allerhande klusmateriaal of vele andere zaken aanschaffen. Uiteraard is het niet gloednieuw, maar versleten vast en zeker niet. Vaak worden spullen veel te snel weggegooid, ondanks dat het nog in goede staat is. Iemand anders kan die spullen nog wel degelijk gebruiken, en hoeft er dan ook niet zoveel voor te betalen. Daarenboven is de aanbieder of verkoper ook tevreden, want anders waren deze spullen voor de afvalberg. Iedereen tevreden dus!

Tweedehands websites

In België zijn er intussen als heel wat tweedehands websites. Er is www.kapaza.be of www.tweedehands.be die ongelooflijk veel bezoekers aantrekken. In Nederland heb je www.marktplaats.nl of www.tweedehands.nl. Deze websites zijn razendsnel gegroeid en heel wat mensen beschikken over een account om zelf spullen aan te bieden. Mensen zien meer en meer het nut om zelf nog iets te verdienen op spullen die indertijd veel hebben gekost. Bestonden deze websites niet, dan zou er heel wat bruikbaar materiaal verloren gaan. En daar is het milieu uiteraard ook niet mee gediend, enkel de bedrijfswereld die maar al te graag nieuwe spullen verkoopt en op de markt brengt.

Te veel van kleertjes en ander materiaal

Heel populair op tweedehands zijn kinderkleertjes. Als je zelf kinderen hebt, weet je hoe snel de kindjes uit de kleertjes uitgroeien. Wat moet je dan met die kleertjes doen? Op tweedehands websites zetten natuurlijk! Het voordeel is dat je zelf kan bepalen wat je vraagprijs is. Je kan zelfs op sommige websites instellen vanaf welke prijs de potentiële kopers mogen bieden. Zo behoud je toch de prijs die je in gedachten had. Ook klusmateriaal is heel populair zoals bakstenen die teveel geleverd zijn, materiaal uit verbouwingen dat nog verhandelbaar is of spullen van zolder waar je al zo lang vanaf wil. Ideaal voer om op tweedehands websites nog kwijt te kunnen.

Win-win situatie voor beide partijen

Het systeem van vraag en aanbod op tweedehands sites werkt uiterst doeltreffend. De verkoper biedt graag zijn spullen aan om deze voor een aanvaardbare prijs te verkopen. De koper is tevreden dat hij niet de volle prijs voor een nieuw product hoeft te betalen. Een win-win situatie waarbij alle partijen tevreden zijn. De verkoper kan met dat extraatje iets anders aanschaffen, en de koper kan met hetgeen hij uitspaart ook iets anders extra kopen.

Correctheid in de omgang op tweedehands

Het risico op tweedehands websites bestaat dat je te maken krijgt met malafide aanbieders, maar ook met onbetrouwbare kopers. Aanbieders kunnen immers gebreken verzwijgen, of een omschrijving van het product op de website zetten dat het eigenlijk niet is. Soms valt het voor dat je een bod doet op een product, je langsgaat bij die persoon en hij het product dan toch niet wil verkopen of zelfs een hogere prijs wil. Langs koperszijde zijn er mensen die ter plaatse nog willen afdingen van de overeengekomen prijs. Tweedehands sites geven de mogelijkheid om de koper en verkoper een quotering te geven nadat je een koop of verkoop hebt afgesloten. Hier kan je op voorhand veel leren over de betrouwbaarheid van een koper of verkoper.

Tweedehands online, da's de toekomst!

De inburgering van de tweedehands websites is alvast een vooruitgang. Sommige mensen vinden het sociaal contact op een rommelmarkt fijn, maar de meeste mensen hebben hiervoor geen tijd en zien dit gewoon niet zitten. Ook niet iedereen durft het imagogewijs aan om op een rommelmarkt te staan. Door de komst van de tweedehands websites hoef je niet meer naar rommelmarkten te gaan om je spullen kwijt te kunnen. Het volstaat om online een account aan te maken, je product te beschrijven en er een foto aan toe te voegen. En dan is het afwachten tot er iemand reageert, een bod doet en dat jullie samen tot een overeenkomst komen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tweedehands websites: win-win situatie voor koper & verkoper"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 04-03-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!