InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > ISO 9000/9001 certificering

ISO 9000/9001 certificering

ISO 9000/9001 certificering Dit artikel schetst vooral wat de ISO 9000/9001 teweeg wil brengen en hoe de algemene gedachte over de norm is. Want hoewel veel bedrijven en particulieren het ervaren als 'eisen' blijft de ISO 9000/9001 een norm. Wat is het en waarom is het er? Deze vragen worden van repliek gediend in dit artikel.

Wat het is

ISO 9000/9001 beschrijft ieder onderdeel van een managementsysteem. Je kunt de effectiviteit, efficiëntie en als gevolg daarvan de kwaliteit van de bedrijfsvoering meten en zodoende kwaliteitsverbeteringen aanbrengen. Het gevolg is een toenemend rendement. Het betreft dus het aansturen middels integrale kwaliteitszorg, bedrijfsprocessen in kaart brengen en knelpunten verwijderen cq het bedrijfsproces optimaliseren en meten op welke wijze dat effect heeft op het rendement .

Het ISO certificeringssysteem werd noodzakelijk geacht omdat vanaf de jaren ’20 bedrijven allemaal hun eigen producten gingen certificeren onder verschillende normen. Een uniform kwaliteitsmanagementsysteem was er nog niet, maar er was wel vraag naar zo’n uniform, internationaal kwaliteitsmanagementsysteem. De International Organization for Standardization (ISO) sprong in dit gat.

Weerstand

Er was in eerste instantie nogal wat weerstand tegen deze wijze van certificeren. Zo zou deze methode te duur zijn, bureaucratie in de hand werken, een onoverzichtelijk dik kwaliteitsboek zijn en vooral beperkend zijn voor de autonomie van een onderneming.

Voordelen

ISO is echter heel erg voordelig op velerlei vlakken. Zo zorgt het voor iets meer bescherming tegen de wet die op 1 januari 1991 van kracht werd, namelijk de Regeling Productaansprakelijkheid waarbij de producenten – ongeacht of schuld bewezen is – bij schade die voortkomt uit hun producten altijd schuldig worden geacht. Het doet de aansprakelijkheid iets verlagen omdat ook de ISO in de veronderstelling was dat het product aan de eisen voldoet. De certificatieverstrekker moet dus altijd zorgen dat de verlening van een ISO-certificaat terecht is. Dit kan men doen door regelmatig zowel interne als externe audits uit te voeren.

Andere voordelen zijn vooral intern. Het gaat erom dat fouten en dus herstelkosten moeten worden gereduceerd. Je krijgt hierdoor tevredener klanten. Je straalt als bedrijf naar de klant uit dat je kwaliteit belangrijk vindt. Het gaat allemaal om het versterken van de marktpositie. De concurrenten hebben veelal ook een dergelijk certificaat en je kunt dus als waardige speler op de markt niet achter blijven. Een ISO-certificaat stelt geen normen, maar geeft wel aan dat bedrijfsprocessen via een bepaald patroon verlopen.

Implementatie

Alvorens een bedrijf aanspraak maakt op een ISO-certificaat moet het een aantal stappen doorlopen:
  • Voorbereiding - Er wordt bekeken welke onderdelen onderworpen worden aan een audit. Dit zullen voornamelijk de primaire activiteiten zijn. Ook de meest invloedrijke secundaire activiteiten worden onderworpen aan een audit.

Er wordt informatie verzameld middels vragenlijsten. De vragen gaan dan natuurlijk over de diverse processen (inkoop, verkoop, productie).
Het materiaal wordt geanalyseerd en er worden conclusies uit getrokken. ‘Waar zitten de bottlenecks’ is hier de hoofdvraag.
Er wordt een rapport opgesteld en besproken. De tekortkomingen worden voorgelegd zodat het bedrijf daarop kan inspelen. De auditor probeert de onderneming hiervan te overtuigen. ISO 9000 is een third party-certificatie en wordt daarom als betrouwbaar ervaren omdat de doorlichting gebeurt door een onafhankelijke derde partij. De laatste versie is de ISO 9001:2008 waarbij vooral enkele tekstuele wijzigingen zijn aangebracht ten opzichte van de klassieke ISO 9000.
© 2012 - 2019 Erudio, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kwaliteitscertificaat IS0 9001, een must voor ieder bedrijfKwaliteitscertificaat IS0 9001, een must voor ieder bedrijfISO 9001 is een norm voor kwaliteitsmanagement. Zonder ISO 9001 certificaat kan een grotere onderneming eigenlijk niet m…
ISO certificatie en registratie pluspunt voor bedrijvenISO certificatie en registratie pluspunt voor bedrijvenAls alles op de hele wereld op allerlei gebied hetzelfde was zou het er niet interessanter op worden. Maar dat er zoveel…
Reeds veel ISO normen ontwikkeld voor bedrijfsvoeringReeds veel ISO normen ontwikkeld voor bedrijfsvoeringISO normen zijn internationale normen die speciaal ontwikkeld zijn met de bedoeling het grote aantal (dikwijls per land…
Kruipend hout: kruip door secundaire doorbuiging met de tijdKruipend hout: kruip door secundaire doorbuiging met de tijdZodra constructies in hout worden uitgevoerd, dan moet men rekening houden met het feit dat hout kruipt. Dit is de eigen…
Kwaliteitssystemen binnen NederlandKwaliteitssystemen binnen NederlandHet is erg belangrijk dat er kwaliteitssystemen zijn in de voedingsmiddelenindustrie. Elk voedingsbedrijf in Nederland m…
Bronnen en referenties
  • IKZ Integrale kwaliteitszorg en verbetermanagement. Chris Bakker en Els Meertens (Druk 5, 2010). Noordhoff Uitgevers. Hoofdstuk 5, certificatie van kwaliteitssystemen. P. 141 – 165.
  • ISO 9000/ 9001. Management kennisbank. Verkregen op 18-11-2012. http://www.managementkennisbank.nl/NL/facilitair-productie-inkoop-advies/iso-9000-iso-9001-ink-hkz-six-sigma-kaizen/invoeren-iso9001-certificering

Reageer op het artikel "ISO 9000/9001 certificering"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Erudio
Gepubliceerd: 07-12-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!