ISO certificatie en registratie pluspunt voor bedrijven
Als alles op de hele wereld op allerlei gebied hetzelfde was zou het er niet interessanter op worden. Maar dat er zoveel verschillen zijn is soms ook heel ongemakkelijk. Een simpel voorbeeld is de rijrichting op de openbare weg. Lekker makkelijk om overal rechts te rijden maar oh zo lastig voor mensen die daar weinig mee te maken krijgen om plotseling links te moeten rijden. Een organisatie die zich beijvert om zoveel mogelijk standaardisering te bereiken is de ISO. De letters ISO staan voor International Standardisation Organisation.
Streven naar meer wereldwijde uniforme normen
De ISO werd opgericht op 23 februari 1947 en heeft het hoofdkantoor in Genève. Sinds de oprichting heeft de ISO meer dan 20.000 normen ontwikkeld. Die normen zijn vooral ontwikkeld met het doel om de grote hoeveelheid van elkaar afwijkende normen te verminderen en te vervangen door wereldwijde uniforme normen op zoveel mogelijk gebieden. Dat is niet alleen handiger maar kan ook zeer kostenbesparend werken.
Voorheen elk land eigen normen
Voorheen ontwikkelde elk land vaak zijn eigen normen. Wie op reis ging werd bijvoorbeeld geconfronteerd met per land verschillende stopcontacten voor
elektrische apparaten. Zo zijn er zeer veel normen ontwikkeld voor begrippen, materialen, producten, systemen en werkmethoden waarvan er zeer veel per land verschillend zijn en dus niet uitwisselbaar. Door toename van de wereldhandel werd dit een alsmaar groter probleem waarmee veel extra kosten gemoeid gingen om zaken toch op elkaar af te stemmen, bruikbaar te maken of aan eisen te laten voldoen.
Kwaliteitsnormen voor bedrijven
Normen die te maken hebben met de kwaliteit van bedrijven staan bekend als ISO 9001 en ISO 14001. Die normen betreffen kwaliteitmanagementsystemen volgens welke normen in Nederland enkele tienduizenden organisaties zijn gecertificeerd en wereldwijd meer dan een miljoen. Met de normen van ISO 9001 wordt onder meer de klantvriendelijkheid verhoogd. Andere normen van ISO 9001 hebben te maken met wetgeving en regelgeving en de eisen van de eigen organisatie. De normen van ISO 14001 hebben betrekking op het
milieugebied en leiden tot vermindering van de belasting van het milieu. Tevens kunnen zij kostenbesparend zijn en bevorderen het imago van de certificaathouder.
ISO certificatie en registratie sterk pluspunt
Bedrijven die aan de ISO normen voldoen kunnen daarvoor een certificaat bemachtigen. Het in het bezit hebben van een certificaat kan door klanten een sterk pluspunt gevonden worden. Maar dan moet wel bekend zijn over welke bedrijven het gaat. Naast de bekendmaking van het bezit van een certificaat door het bedrijf zelf is er ook een mogelijkheid om centraal op te vragen welke bedrijven gecertificeerd zijn. Daar bestaat een registratiesysteem voor zoals het ISO Register International en ook het Nationaal Register van ISO Gecertificeerde Bedrijven in Nederland. De hoofdactiviteiten van dit ISO Register zijn: 1. registreren en publiceren, 2. stimuleren van certificering en 3. kennisvermeerdering bevorderen.
Registreren en Publiceren
Registreren op zich van ISO gecertificeerde bedrijven heeft weinig waarde als daar niet iets mee wordt gedaan. Door een openbare centrale registratie bij te houden en dat daarna te publiceren kunnen potentiële klanten een keuze maken tussen al dan niet gecertificeerde bedrijven. Door het publiceren over de status en inhoud van het certificaat kunnen klanten inzicht krijgen in de waarde daarvan en het belang om voor een dergelijk bedrijf te kiezen.
Stimuleren tot certificering
Het aantal ISO gecertificeerde bedrijven is procentueel in Nederland nog betrekkelijk gering waardoor er nog een markt open ligt. Het stimuleren tot certificering is daarom een belangrijke taak van de organisatie ISO Register International.
Kennisvermeerdering
Onderzoek heeft uitgewezen dat er nog heel veel onwetendheid is bij vooral het middenbedrijf en kleinbedrijf over ISO certificering. Kennisvermeerdering kan daarom een belangrijk onderdeel zijn bij het overwegen om al dan niet gecertificeerd te willen zijn.
Vermelding bezit certificaat in reclame-uitingen
Eenmaal in het bezit van een ISO certificaat is registratie een duidelijke meerwaarde omdat klanten in een openbaar toegankelijke database makkelijk kunnen nagaan welke bedrijven ISO geregistreerd zijn. Ook in
reclame-uitingen vermelden bedrijven graag hun certificatie zoals op advertenties, briefpapier, folders, lichtreclames, logo’s, visitekaartjes, websites en ook indien dat van toepassing is op auto’s, bedrijfswagens,
taxi’s,
touringcars enz.