InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Retail winstmaximalisatie middels CPFR

Retail winstmaximalisatie middels CPFR

Retail winstmaximalisatie middels CPFR Door collaborative planning, forecasting en replenishment toe te passen kunnen voor de toeleverende partij als de retailverkoper optimale winstcijfers worden behaald. Het behelst de verbetering van de manier en snelheid, waarop met leveranciers wordt gecommuniceerd en geleverd. Daarbij dient de klanttevredenheid als primaire doelstelling aangehouden te worden. Wat houdt CPFR in en op welke manier kan men van producent tot verkoopplaats ervan profiteren zodat winst wordt gemaximaliseerd?

Retail winstmaximalisatie


Wat is de doelstelling?

Om producten aan de man te kunnen brengen dient de winkel of retailzaak optimaal te worden bevoorraad. Zodra de klant met een winkel binnenkomt is het van belang dat het gezochte product ook feitelijk in de schappen ligt. Is dat niet zo dan kan dit een winkelwagen of –mandje aan producten verlies geven. Klanttevredenheid is van groot belang en dus dienen zij op hun wenken te worden bediend. ‘De klant is koning’ is niet voor niets een belangrijk motto. Om de wens van de klant optimaal te kunnen bedienen dient:
  • informatieverstrekking goed te zijn middels reclame en binnen de winkel aanwezige communicatie;
  • voldoende producten op voorraad te zijn;
  • de wens van de klant altijd ingewilligd te worden.

Om dat te realiseren is het van belang om de toelevering van producten te optimaliseren om zo de klanttevredenheid hoog te houden, maar ook om te besparen op onkosten in de complete end to end chain.

Effectief en efficiënt werken

Hoe werkt de leverancier van producten? Kan het niet op een veel betere manier worden georganiseerd dat aangeleverde producten bij aankomst direct in de schappen kunnen! Het idee daarachter is dat de levering moet worden afgestemd op de vraag, zodat de voorraad wordt beperkt tot de hoeveelheid in de schappen. Deze mate van logistiek houdt in dat het aanbod is afgestemd op de vraag, zodat middels goede samenwerking wordt bespaard op ruimte en voorraadbeheer. Gegevens uit het verleden kunnen een goede indicatie zijn voor de toekomst omtrent hoeveel producten op bepaalde dagen worden afgezet. Dat houdt in dat er een goede communicatie relatie moet worden opgebouwd met de producent en aanleverende partij. Daartoe geldt eveneens dat het transport geoptimaliseerd wordt, waarbij het aantal te nemen stappen tussen bestelling en levering moeten worden geminimaliseerd. Door de handen ineen te slaan kunnen meerdere organisaties in de chain op verschillende manieren profiteren.

Voorspellen en korte communicatie lijnen

Een belangrijk instrument in het tijdig aanleveren van de juiste hoeveelheid producten is voorspelling. Wat heeft men naar verwachting op zekere dagen aan bepaalde producten nodig. Het koopgedrag in het weekend is anders als door de week, waarnaast men ook anders inkoopt tijdens feestdagen. Door van die gegevens gebruik te maken kan een productbehoefte voorspelling worden gedaan, waarmee de dagelijkse bestelling kan worden geoptimaliseerd. Die informatie dient via korte lijnen naar toeleveranciers worden gecommuniceerd, zodat één en ander tijdig kan worden aangeleverd. Des te meer rechtstreeks de communicatielijnen zijn des te gunstiger het werkt. Door daarbij een vertrouwensband op te bouwen kan men erop rekenen dat de bestelling tijdig en correct wordt afgehandeld. Daardoor kan het op het juiste moment bij de retailer in de schappen liggen. Dit wordt ook wel delivery on demand genoemd.

Schappenvoorraad en verbruikssnelheid

Hoe vaak schappen moeten worden bijgevuld kan per dag vrij nauwkeurig worden bepaald. Daarop kan dus een goede planning aan worden verbonden, zodat de klant altijd het gewenste product in de juiste hoeveelheid aantreft. Worden de producten aangeleverd dan kan reeds een deel daarvan in de schappen worden aangevuld door retailmedewerkers. Dit is helemaal van belang voor producten, welke slechts tijdelijk houdbaar zijn. Hoe snel zijn de schappen leeg en hoe kan worden voorkomen dat de klant wordt teleurgesteld? Snel reageren waarbij de schappen tijdig worden gevuld zorgt ervoor dat aan de wens van de klant wordt voldaan.

Winstmaximalisatie over de complete supply lijn

Door de complete aanlevering van de supply-lijn onder de loep te nemen kan het worden geoptimaliseerd. Goed functionerende levering zorgt ervoor dat men door schaalvoordelen kan besparen. Dat levert zowel voor de producent, de aanleverende partij als de retailverkoper een winstmaximalisatie op. Middels goed toegepaste collaborative planning, forecasting en replenishment binnen de complete toeleveringslijn kan jouw onderneming alsmede producent en aanleverende partij betere resultaten realiseren.

Lees verder

© 2012 - 2019 Geinformeerd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bedrijfsresultaat verbeteren: klanten bindenBedrijfsresultaat verbeteren: klanten bindenTevreden, trouwe en vaste klanten kunnen de bedrijfsresultaten positief verbeteren. Een klant is het belangrijkste onder…
Bedrijfsresultaat verbeteren: omgaan ontevreden medewerkersBedrijfsresultaat verbeteren: omgaan ontevreden medewerkersBedrijfsresultaten kunnen tegenvallen als er ontevreden medewerkers werkzaam zijn binnen het bedrijf. Ontevreden medewer…
Op welke manier werkt een toeleverancier?Op welke manier werkt een toeleverancier?Een toeleverancier is de schakel tussen klant en leverancier en werkt met een eigen catalogus waarin zowel stockartikele…
Het begrip 'strategie' in de retailHet begrip 'strategie' nader uitgelicht met betrekking op de retail. Wat betekent dit begrip en wat voor functie heeft h…
Het begrip 'omzet' in de commerciële retailAls je praat over het begrip ‘omzet’, zullen er weinig mensen zijn die niet weten wat hier mee bedoeld wordt. Toch blijk…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Collaborative_planning,_forecasting,_and_replenishment

Reageer op het artikel "Retail winstmaximalisatie middels CPFR"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 11-06-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Retailwinst
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!