InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Welke persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's) kopen?

Welke persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's) kopen?

Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's) bieden bescherming tegen de gevolgen van gevaren en risico's in het dagelijkse leven of op het werk. Er zijn vele soorten PBM's, maar welke heb je nodig bij een specifieke situatie? Onderstaand informatie over de meest voorkomende PBM's.

Veiligheidsschoenen

Een veel gebruikte PBM zijn de veiligheidsschoenen. Veiligheidsschoenen bieden bescherming tegen letsel aan de voeten. Letsel kan bijvoorbeeld ontstaan wanneer er een zwaar voorwerp over de voet rijdt of op de voet valt of wanneer de voet ergens tussen bekneld raakt. De veiligheidsschoen dienen minimaal te voldoen aan de CE eisen met veiligheidsklasse S2 (stalen neus) of S3 (stalen neus en tussenzool waardoor de voetzool beschermd is tegen het doordringen van scherpe voorwerpen door de zool). Veiligheidsschoenen zijn op zeer veel plaatsen verplicht gesteld bij werkzaamheden.

Handschoenen

Handschoenen worden gebruikt ter bescherming van de handen. Afhankelijk van de situatie moet de juiste soort handschoenen worden gedragen. Handschoenen bieden niet alleen bescherming tegen bijvoorbeeld kou, ze beschermen ook tegen hitte, gladde of scherpe voorwerpen. Andere voorbeelden zijn het werken met chemicaliën, agressieve stoffen, vuile werkzaamheden, infectieve gevaren, enzovoorts.

Gehoorbescherming

Een te lange blootstelling aan harde geluiden kan gehoorschade veroorzaken. Gehoorschade is meestal blijvend en dus niet te herstellen. Om gehoorschade te voorkomen kan je gehoorbescherming dragen. Er zijn verschillende soorten gehoorbescherming, variërend van oorkappen, oorproppen tot otoplastieken. In de wetgeving is aangegeven dat je vanaf 85 dB(A) verplicht bent om gehoorbescherming te dragen. Vanaf 80 dB(A) is geluid echter ook al schadelijk. Daarom wordt aanbevolen vanaf 80 dB(A) al gehoorbescherming te dragen. Je werkgever is vanaf 80 dB(A) verplicht om gehoorbescherming al te verstrekken.

Veiligheidshelm

Ter voorkoming van hoofdletsel is het dragen van een veiligheidshelm in sommige situaties noodzakelijk. Dit is voornamelijk het geval wanneer er de hoogte in wordt gewerkt en er dus gevaren zijn voor vallende onderdelen. Zo is op vele bouw- en bedrijfsterreinen een veiligheidshelm verplicht. Wanneer je gebruik maat van een veiligheidshelm moet je goed letten op de uiterste gebruiksdatum die aan de binnenkant van de helm is weergegeven.

Oogbescherming

Je ogen zijn zeer belangrijk. Om te voorkomen dat je oogbeschadiging oploopt door rondvliegend materiaal, stof, enzovoorts is het noodzakelijk in sommige gevallen oogbescherming te dragen. Een voorbeeld van oogbescherming zijn veiligheidsbrillen.

Adembescherming

Om te voorkomen dat je schadelijke stoffen inademt kan je adembescherming dragen. Er zijn verschillende soorten adembescherming. Een bekend voorbeeld zijn de stofmaskers. Andere voorbeelden zijn meer geavanceerde typen zoals gasmaskers of maskers die vocht en damp tegenhouden.

Zichtbaarheid

Zeer belangrijk is het om altijd goed zichtbaar te zijn voor anderen wanneer je werkzaamheden uitvoert. Vooral voor mensen die werkzaamheden aan de openbare weg uitvoeren is een goede zichtbaarheid essentieel. Door een goede zitbaarheid voorkom je het gevaar dat je wordt aangereden, enzovoorts. Een voorbeeld van hoe je voor een goede zichtbaarheid zorgt zijn de veiligheidshesjes. Veiligheidshesjes zijn gemaakt van reflecterende stof en bevatten retroreflecterende strepen. Ook broeken en jassen kunnen in veiligheidsuitvoering worden gemaakt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.arboportaal.nl

Reageer op het artikel "Welke persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's) kopen?"

Infoteur: Advies-eb
Gepubliceerd: 15-11-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Werken
Schrijf mee!