InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Sollicitatiebrief kan eenvoudig: voorbeelden

Sollicitatiebrief kan eenvoudig: voorbeelden

Sollicitatiebrief kan eenvoudig: voorbeelden In tegenstelling tot wat altijd wordt beweerd, is het niet voor elke functie nodig om een sollicitatiebrief te schrijven, die perfect volgens de regels is. Voor dit soort functies is de curriculum vitae (eventuele opleidingen en werkervaring) veel belangrijker. Natuurlijk blijft het nodig om een curriculum vitae te begeleiden met een brief. Eenvoud, no-nonsense en een welgemeende motivatie is dan het advies. Hoe ziet dat eruit?

Inhoud

Sollicitatiebrief voor lager opgeleiden

Voor veel mensen is het een crime om een goede sollicitatiebrief te schrijven, terwijl het helemaal niet nodig is dat het hoofdbrekens kost. Een eenvoudige sollicitatiebrief kan namelijk ook wanneer het een vacature betreft voor bijvoorbeeld lager opgeleiden. Het eerste voorbeeld is er één voor werkzoekenden, die wel ervaring hebben en het tweede voorbeeld is voor wanneer je weinig tot geen ervaring hebt in de desbetreffende vacature.

Voorbeeld 1: met ervaring

Geachte NAAM,

Al geruime tijd ben ik op zoek naar een nieuwe baan en bij mijn zoektocht kwam ik uw vacature voor VACATURENAAM tegen. In mijn curriculum vitae kunt u lezen dat ik reeds enkele jaren ervaring heb in SOORT WERK. Na al die jaren doe ik mijn werk nog steeds met veel plezier. Ik ben dan ook op zoek naar een baan elders, waarin ik dit werk weer kan uitvoeren. Vanzelfsprekend sta ik open voor andere werkzaamheden, waarvan u vindt dat ik daarvoor geschikt ben.

Ik kijk uit naar een eerste, oriënterend gesprek.

Hoogachtend,

NAAM

Voorbeeld 2: met weinig tot geen ervaring

... Uit mijn curriculum vitae mag echter niet onopgemerkt blijven dat ik wel beschik over interesses, kwaliteiten en andere werkervaring, die daaraan gerelateerd zijn. Verder is het natuurlijk altijd goed om nieuwe werkervaring op te doen. Ik sta dan ook open voor elke andere mogelijke functie, waarvan u vindt dat ik daarvoor geschikt ben.

Nog enkele tips bij solliciteren

  • Meer dan dit is soms niet nodig. Veel belangrijker zijn opleiding en werkervaring. De curriculum vitae moet daarom wel perfect zijn. Ook hiervoor geldt: eenvoudig, maar verzorgd qua opmaak. Alhoewel het totaalbeeld belangrijk is (dus alle informatie), is het het meest interessant voor de beoordelaar om te lezen wat je onlangs hebt gedaan. Noteer de meest recent genoten opleiding en opgedane werkervaring dan ook als eerst.
  • Ondanks dat dit eenvoudige sollicitatiebrieven zijn, moet je deze nog wel weten uit te leggen. Vraag je dan ook af waarom je je werk nog met plezier doet, waarom het altijd goed is om nieuwe werkervaring op te doen en over welke kwaliteiten je beschikt.
  • Mocht je zijn uitgenodigd voor een oriënterend gesprek, vergeet dan vooral niet dat dit gesprek er ook voor is bedoeld om zelf erachter te komen of je überhaupt bij dit bedrijf wilt werken. Je kunt het moment ook aangrijpen om na te vragen of er misschien nog andere functies zijn, die op jou van toepassing kunnen zijn.
  • Als je geen andere werkervaring of zelfs geen interesses en kwaliteiten hebt, die gerelateerd zijn aan de vacature, dan heeft het absoluut geen zin om hierop te solliciteren. Anderen hebben die werkervaring en interesses namelijk wel, dus het bedrijf zal direct de voorkeur aan hen geven. Besteed liever jouw tijd aan sollicitaties, waarop je wel kans maakt.

Lees verder

© 2012 - 2019 Juliejulie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sollicitatiebrief kan eenvoudig: voorbeelden"

Infoteur: Juliejulie
Laatste update: 16-02-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!