InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat doet een accountant?

Wat doet een accountant?

Wat doet een accountant? Iedereen kent in zijn vrienden of kennissenkring wel iemand die accountant is. Meestal weten we alleen van accountants dat ze veel uren werken, een auto leasen en het vooral heel druk hebben met cijfertjes. Alleen... wat voor werkzaamheden doet een accountant nu echt? Een artikel over de werkzaamheden van een registeraccountant.

De accountant

Een associatie met accountants is voornamelijk mannen in pakken met leaseauto's die vooral met cijfers werken. Alleen een accountant is meer dan dat! De laatste jaren komen er ook steeds meer vrouwelijke accountants en wordt het mogelijk gemaakt om parttime te werken en thuis te werken. Toch blijft de vraag wat een accountant nou daadwerkelijk doet. In dit artikel worden de werkzaamheden besproken van een registeraccountant.

De jaarrekening

Het belangrijkste en drukste moment voor de accountant is het voorjaar, want in april moeten de bedrijven de jaarrekening goedgekeurd hebben. De accountant staat in voor de juistheid van deze jaarrekening waarop beleggers, investeerders en andere belanghebbenden hun keuzes kunnen gaan maken. Daarom is één van de belangrijkste voorwaarden van een accountant dat deze onafhankelijk is van zowel de beleggers als het bedrijf zelf. De accountant maakt zelf geen jaarrekening, maar controleert deze. Het bedrijf levert de cijfers aan en de accountant gaat analyseren en controleren of deze cijfers juist zijn.

Hoe belangrijk zijn cijfers?

Toch zijn cijfers niet het belangrijkste werk van een accountant, want het gaat vooral om de mensen achter de cijfers. Als de cijfers niet goed zijn, dan is het meestal de schuld van de mensen. Je kijkt dus niet alleen naar de cijfers van de onderneming, maar ook naar de mensen die er werken. Met name het voorkomen en ontdekken van fraude met grote bedragen is een werkzaamheid van de accountant. Het is dus belangrijk dat je goed kunt communiceren met de mensen om je heen en flexibel bent, want als accountant kom je bij veel verschillende bedrijven in een korte tijd.

De interimcontrole

Vooral in het voorjaar houden accountants zich bezig met de cijfers van en rondom de jaarrekening. De rest van het jaar heeft een accountant andere werkzaamheden, zoals de interimcontrole. Deze controle bestaat uit het bekijken van alle processen binnen het bedrijf om zo te voorkomen dat er medewerkers zouden kunnen gaan frauderen. De processen worden bekeken en er kunnen medewerkers worden geïnterviewd om te kijken hoe de processen gaan.

Advieswerkzaamheden

Naast het controleren van de jaarrekening en de bedrijfsprocessen kan een accountant ook advies geven aan bedrijven. Meestal zijn deze advieswerkzaamheden rondom juridische zaken, fiscale zaken en op het gebied van ict. Dit advies wordt niet altijd door de controlerende accountant gegeven, maar door specialisten die ook werken bij het accountantskantoor.

Hoe word je een accountant?

Een accountant word je niet zomaar, met name de inschrijving in het register kent een lange weg. Afhankelijk van je vooropleiding wordt meestal een HBO of universitaire opleiding gevolgd vanaf de middelbare school. Ook vanaf het VWO kun je direct gaan werken en leren bij een accountantskantoor. Na het voltooien van de master ga je voor de executive master nog één dag in de week naar school. Het is een lange route en vergt veel disicpline en doorzettingsvermogen van de aankomende accountant!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat doet een accountant?"

Reactie

Tim, 19-10-2015 16:45 #1
Misschien duidelijker maken dat het om een RA gaat. Ook in de titel. Accountants stellen wel jaarrekeningen samen. Zeker de AA is daar voornamelijk mee bezig. Zouden jullie dat in de titel en de tekst willen verduidelijken?

Infoteur: Annfinance
Gepubliceerd: 29-12-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!